روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در بیانیه ای اعلام کرد: ساخت باغ پرندگان با صرف میلیاردها تومان پیش از اخذ مجوزهای لازم بهداشتی و زیست محیطی، به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
کد خبر: ۹۴۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 18 February 2021

به گزارش تابناک قم، در رابطه با تلف شدن و معدوم کردن 692 پرنده وحشی ارزشمند در باغ پرندگان بر اثر شیوع آنفولانزای پرندگان، بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

شیوع آنفولانزای پرندگان در باغ پرندگان شهر مقدس قم و تلف شدن و معدوم کردن تعداد 692 پرنده وحشی ارزشمند، اتفاق بسیار ناگوار زیست محیطی است که احساسات عموم مردم و دوستداران طبیعت و محیط زیست را به شدت جریحه دار کرده و بدون تردید عادی سازی آن از طریق جنجال رسانه‌ای و متهم ساختن دیگران، قابل توجیه و چشم پوشی نیست.

بر همین اساس نکاتی به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع همشهریان محترم می‌رسد؛ با این وجود امیدواریم توجه، تعهد و دغدغه‌مندی همه مردم و مسؤولان نسبت به رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی در تمامی بخش‌ها، از بروز چنین آسیب‌ها و فجایعی که امنیت روانی و سلامت عمومی جامعه را با مخاطره مواجه می‌کند، جلوگیری نماید.

1ـ فعالیت عمرانی پروژه «باغ پرندگان» در محل فعلی در حالی آغاز شد که هیچ گونه طرح توجیهی زیست محیطی از سوی شهرداری محترم کلانشهر قم ارائه نشده بود و مجوز تأسیس از این اداره کل را نیز دریافت نکرده بودند. پس از اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، این موضوع بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و مدیرکل و کارشناسان این اداره کل در بهمن ماه سال 1397 از محل پروژه بازدید بعمل آوردند.

2ـ بر اساس قوانین و ضوابط، راه اندازی هرگونه فعالیت صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی، نیازمند استعلام از ارگان‌ها و نهادهای مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست است، به ویژه اگر در حوزه حیات وحش باشد، اما متأسفانه ساخت و ساز قفس‌ها و حوضچه‌ها و دیگر فعالیت‌های عمرانی در باغ پرندگان، با صرف میلیاردها تومان بدون ارائه طرح توجیهی زیست محیطی و اخذ مجوزهای لازم و موافقت اصولی از این اداره کل آغاز شد.

3ـ با توجه به حساسیت بسیار زیاد موضوع باغ پرندگان و نگهداری از پرندگان وحشی ارزشمند در چنین فضاهای در دسترس عموم مردم، اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم بیشتر از درخواست کننده طرح یعنی شهرداری قم، موضوع طرح توجیهی زیست محیطی این باغ را پیگیری می‌کرد، اما پاسخ‌های کامل و لازم را دریافت نکرده و همواره ایرادات و نواقص پروژه را به شهرداری محترم گوشزد می‌نمود.

4ـ در آبان ماه سال جاری اداره کل دامپزشکی استان قم مجوز موقت سه ماهه را برای باغ پرندگان صادر کرد و پیش از آن نیز 10 مورد از نواقص و ایرادات پروژه را به شهرداری قم متذکر شده بود. اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز برای مساعدت و تسهیل در امور، موافقت اصولی و تأسیس موقت سه ماهه را با ذکر نواقص طرح برای باغ پرندگان صادر کرد، اما تا کنون هیچ گونه مجوز بهره برداری برای این پروژه صادر نشده است.

5ـ متأسفانه طی سه ماه مذکور که شهرداری و بهره بردار محترم می‌بایست به رفع ایرادات باغ پرندگان مبادرت می‌کردند، برخی نواقص پروژه از جمله تکمیل طرح توجیهی زیست محیطی، تأمین ایمنی و بهداشت حوضچه‌ها و از همه مهمتر ایجاد سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب باغ پرندگان برطرف نشده و کارشناس فنی و بهره بردار این مجموعه نیز هیچ گونه گزارشی از روند فعالیت‌ها و جابجایی پرندگان برای این اداره کل ارسال نکرده اند.

در پایان ضمن ابراز تأسف به جهت وقوع چنین حادثه تلخ زیست محیطی، خاطرنشان می‌شود بیان دو سه هزار تلفات و معدوم سازی پرندگان در باغ پرندگان از سوی دکتر موسوی مشکینی مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان قم، اشاره ای به ظرفیت نگهداری این مجموعه بوده و در تمام مصاحبه‌های رسانه ای پس از آن، تصحیح شده است، اما متأسفانه این مسأله دستاویزی برای پاک کردن صورت مسأله در میان برخی رسانه‌ها شده است که حقیقتا جای تأسف دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار