شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به منظور همکاری و مشارکت در ساماندهی تپه باستانی اشرف و ادامه کاوش باستان شناسی ضلع شمالی تپه، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر: ۹۴۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ 20 February 2021

قدرت الله نوروزی در نشست مشترک با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: اراده و دغدغه شهرداری بر ساماندهی و رسیدگی به این محوطه تاریخی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تپه اشرف نماد یک فصل بسیار مهم از تاریخ اصفهان است، گفت: با توجه به اهمیت این پروژه در زمینه تاریخ اصفهان، شهرداری اصفهان مشارکت در این زمینه با میراث فرهنگی را طی سال‌های گذشته در جلسات مطرح و اعلام کرد و خوشحالیم با امضای این تفاهم نامه زمینه اقدام از همین امروز فراهم می‌شود.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: حفاری‌های شرکت آبفا نگاه به حریم و عرصه تپه را تغییر داد و آنچه در این میان پیدا شد مربوط به دوره اشکانی و میترائیسم بود.

وی افزود: تپه اشرف علاوه بر ارزش باستانی و میراثی دارای ارزش‌های گردشگری نیز هست، به همین خاطر اگر این محوطه به یک سایت باستانی در اصفهان تبدیل شود، نگاه گردشگران به این بخش معطوف می‌شود و طی صحبت‌هایی که با وزیر میراث فرهنگی داشتیم، تاکید بر سرعت در اجرای اقدامات مربوط به این تپه بوده است.

تفاهم نامه شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان و برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان در راستای تبدیل اصفهان به قطب گردشگری و با هدف بهره‌مندی از ظرفیت مشترک دو نهاد در این راستا، تدوین شده و در این جلسه به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، در زمینه همکاری و مشارکت در ساماندهی تپه اشرف و ادامه کاوش باستان شناسی ضلع شمالی تپه اقدام خواهند کرد و موافقت نامه ساماندهی تپه اشرف و کاوش باستان شناسی ضلع شمالی آن با هدف مرمت حین کاوش، حفاظت از آثار و ابنیه به دست آمده و ارائه آن به مقامات مسئول، پیشنهاد نحوه حفاظت و نگهداری و به نمایش گذاشتن آثار کشف شده در راستای ایجاد سایت موزه تنظیم خواهد شد.

طبق این تفاهم نامه، نخاله برداری پهنه‌های مشخص شده در بخش جنوبی تپه اشرف که محدوده آن از طرف مشاور، ارائه شده و به تأیید اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده باشد، تحت نظارت مستقیم و با حضور باستان شناس معرفی شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی به وسیله شهرداری انجام می‌شود.

ارائه طرح و برنامه اجرایی نورپردازی و تکمیل حصارکشی تپه اشرف از دیگر مفاد این تفاهم نامه است که مانند سایر اقدامات با نظارت و مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اجرایی خواهد شد.

همچنین یک شورای راهبری پیرامون تپه اشرف به منظور انجام هماهنگی بیشتر بین شورای اسلامی شهر، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تشکیل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار