کمبود انسولین در کرمان بیماران دیابتی را برای تهیه این داروی حیاتی در به در داروخانه ها کرده است، این بیماران زمینه ای نگران مبتلا شدن به کرونا هستند.
کد خبر: ۹۴۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 23 February 2021

مدت زمان زیادی است که بیماران دیابتی برای تأمین انسولین مورد نیازشان با مشکل مواجه هستند و از این داروخانه به آن داروخانه به دنبال این داروی حیاتی مورد نیازشان می‌روند.

این دسته از بیماران که در گروه‌های پر خطر ابتلاء به کرونا هم قرار دارند، مجبورند در روزهای اپیدمی جانشان را کف دستشان بگذارند و در محیط پرخطری مانند داروخانه حضوری مکرر و مستمر داشته باشند تا شاید بتوانند انسولین تهیه کنند.

این در حالیست که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام می‌کنند این کمبود فقط مربوط به انسولین قلمی خارجی است و انسولین داخلی و ویال در دسترس بیماران قرار دارد.

نبود انسولین و گلایه مندی بیماران دیابتی

یکی از شهروندان کرمانی کرونا -در-صف-داروخانه-ها"> کرونا-در-صف-داروخانه-ها">در گفتگو با مهر با اشاره به کمبود انسولین گفت: همسرم مبتلا به دیابت حاملگی شده و نیاز به استفاده از انسولین دارد. امروز برای تهیه این دارو به ۱۰ داروخانه در ماهان و کرمان مراجعه کردم اما موفق به خریداری آن نشدم.

وی گفت: حتی خواهر و برادرم که نیاز به انسولین دارند هم موفق نشدند در هیچ داروخانه‌ای این دارو را پیدا کنند؛ برخی می‌گویند این شرایط به دلیل این است که اصلاً انسولین وارد کشور نمی‌شود.

قیمت دارو اگر از روی دفترچه باشد ارزان حساب می‌شود اما به صورت آزاد سه عدد انسولین قلمی سبز و سه عدد انسولین قلمی نارنجی ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. از مسئولان می‌خواهیم این وضعیت را ساماندهی کرده و مشکل بیماران را رفع کننداین شهروند کرمانی ادامه داد: قیمت دارو اگر از روی دفترچه باشد ارزان حساب می‌شود اما به صورت آزاد سه عدد انسولین قلمی سبز و سه عدد انسولین قلمی نارنجی ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. از مسئولان می‌خواهیم این وضعیت را ساماندهی کرده و مشکل بیماران را رفع کنند.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی هم به مهر گفت: انسولین در هیچیک از داورخانه های کرمان پیدا نمی‌شود، ۱۰ روز است که دنبال انسولین هستم و داروخانه‌ها لیست‌های انتظار طولانی برای تحویل انسولین دارند. در این شرایط کرونا مجبوریم در ازدحام داروخانه‌ها حضور پیدا کنیم که اینگونه خودمان و خانواده‌هایمان در معرض بیشتر ابتلاء به کرونا هم قرار می‌گیریم.

در زمینه انسولین قلمی خارجی دچار مشکل هستیم

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: سه نوع انسولین قلمی خارجی (وارداتی)، قلمی تولید داخل و ویال (قابل تزریق با سرنگ) در بازار دارویی وجود دارد.

محمد حسیبی گفت: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات مربوط به انتقال ارز در زمینه انسولین قلمی خارجی دچار بحران‌هایی هستیم که البته این مساله گریبان‌گیر کل کشور است اما اینگونه هم نیست که انسولین در بازار موجود نباشد.

حسیبی در خصوص برنامه توزیع انسولین ادامه داد: بر اساس سرانه جمعیت سهمیه انسولین از سمت وزارت بهداشت برای استان کرمان بیشتر شده است اما در مجموع این مساله یک مشکل کشوری است؛ به محض ورود انسولین از طریق مرزهای هوایی به فرودگاه امام خمینی (ره)، در همان فرودگاه بلافاصله بعد از نصب لیبل، تقسیم بندی شده و به استان‌ها توزیع می‌شود.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در زمینه انسولین با مشکل کمبود مواجه هستیم اما در عین حال در بهمن ماه امسال ۹۷ هزار و ۳۱۰ قلم انسولینی در استان توزیع شد و اینگونه نبوده که این دارو وجود نداشته باشد.

فروش انسولین قلمی آزاد ممنوع است

وی بیان کرد: در حال حاضر انسولین قلمی ایرانی و ویالی در بازار موجود است و کسی به دلیل نبود انسولین دچار عوارض نمی‌شود مگر اینکه بر استفاده از نوع خارجی اصرار داشته باشد.

در زمینه انسولین با مشکل کمبود مواجه هستیم اما در عین حال در بهمن ماه امسال ۹۷ هزار و ۳۱۰ قلم انسولینی در استان توزیع شد و اینگونه نبوده که این دارو وجود نداشته باشدحسیبی ادامه داد: انسولین موجود است منتهی کمبودی که در نوع انسولین‌های قلمی خارجی دیده می‌شود به این دلیل است که ممکن هفت الی هشت روز این نوع انسولین به کرمان نرسد و بعد از این مدت توزیع انجام شود. در این هفته در کرمان سه روز انسولین داشتیم و سه روز انسولین نداشتیم.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص فروش انسولین به صورت آزاد هم گفت: فروش انسولین قلمی آزاد ممنوع است؛ از مردم خواهش می‌کنیم که هر محل و داروخانه‌ای که انسولین را به صورت آزاد و بدون دفترچه به فروش می‌رساند را به ما معرفی کنند؛ این اقدام مردم ما را در سلامت کردن سیستم توزیعی یاری می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه چیزی به نام انسولین آزاد نداریم، گفت: افرادی هم که دفترچه ندارند؛ بعد از تجویز انسولین توسط پزشک می‌توانند با ارائه مدارکشان به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کارتی را دریافت کنند که به وسیله آن می‌توانند به مدت ۶ ماه، ماهیانه انسولین مورد نیازشان را از داورخانه ها دریافت کنند.

در حالی بیماران با مشکل کمبود انسولین مواجه هستند که طبق گزارش‌های مردمی انسولین به صورت آزاد خرید و فروش می‌شود که البته بیماران نیازمند این دارو مجبور هزینه‌ای گزاف برای آن بپردازند. مسئولان باید اهتمام بیشتر و تدبیری ویژه برای برخورد با سوداگران آشفته بازار انسولین که سلامت بیماران را تهدید می‌کنند، داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار