کد خبر: ۹۴۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶ 26 February 2021

حدود دو هفته است، از اجرای قانون دامنه نوسان نامتقارن می‌گذرد و در این مدت نماد‌های بسیاری در صف فروش قفل شده اند و نقدشوندگی و ارزش معاملات به شدت کاهش یافته است؛ اما اجرای این قانون چقدر به نفع سهامداران بود؟ محمد بامودت، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک، به بررسی اجرای این قانون پرداخته است.

در پنج ماه ابتدایی سال جاری اوضاع بورس بسیار خوب بود و روز‌های سبز یکی پس از دیگری می‌گذشت و سرمایه گذاران بسیاری به بازار سرمایه آمدند.

 

به گزارش «بورس تابناک»؛ در حالی که در پنجم فروردین ماه شاخص کل تقریبا در کانال ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت با هجوم پول‌های حقیقی به بورس، شاخص کل یکی پس از دیگری کانال‌ها را درنوردید و در مرداد ماه، به بیش از دو میلیون واحد رسید و روی سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحد قرار گرفت.

 

دامنه نوسان نامتقارن در بلندمدت به نفع سهامداران خواهد بود؟

 

از نوزدهم مرداد ماه ۹۹، اما ورق بورس برگشت و یکباره فشار فروش‌ها بالا رفت و شاخص کل روند نزولی در پیش گرفت؛ روند نزولی که به صورت کلی تا همین هفته جاری ادامه داشت و شاخص کل را دوباره به یک قدمی سقوط به زیر کانال ۱.۲ میلیون واحدی رساند.

 

در دوره ریزش بازار سرمایه راهکار‌های مختلفی برای خروج از بحران و اصلاح زمان بر بورس، در نظر گرفته شد که از آن جمله می‌توان به اجبار نماد‌ها به معرفی بازارگردان، واریز پول از صندوق توسعه ملی، پیشنهاد حضور جدی‌تر بانک‌ها در بازار سرمایه، محدودیت به کارگیری ربات‌ها در بازار سرمایه و لغو نوسان گیری روزانه و ... اشاره کرد.

 

آخرین تصمیم که حدود دو هفته پیش اجرایی شد و بسیار مورد نقد کارشناسان هم قرار گرفت موضوع دامنه نوسان نامتقارن بود.

بر اساس این تصمیم قرار شد تا دامنه نوسان سهام از منفی ۵ تا مثبت ۵ به منفی ۲ تا مثبت ۶، دامنه نوسان صندوق‌ها از منفی ۱۰ تا مثبت ۱۰ به منفی ۴ تا مثبت۱۰ و دامنه نوسان بازار پایه زرد از منفی۲ تا مثبت ۳ تغییر کند.

 

در دو سه روز ابتدایی اجرایی شدن این قانون اوضاع بازار خوب بود، اما یکباره فشار فروش‌ها بالا رفت و نماد‌ها در صف فروش قفل شدند و در این یک هفته اخیر، زیر ۱۰ درصد نماد‌ها در صف خرید و بیش از ۶۰ درصد نماد‌ها در صف فروش قفل شدند.

 

حالا پس از گذشته دو هفته از اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن، پرسش این است که اجرای این قانون چقدر مفید بوده است و چقدر می‌توان امیدوار بود که این قانون در بلندمدت به نفع سهامداران تمام خواهد شد؟

 

محمد بامودت، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: با شروع اجرای دامنه نوسان نامتقارن در چند روز اول با خوش بینی ایجاد شده در برخی از فعالان بازار، مبنی بر تصمیم جدی بر حمایت از بازار شاهد معاملات مثبتی بودیم؛ اما چناچه انتظار می‌رفت این روند پایدار نبود و مطابق انتظار و هشدار کارشناسان، ارزش معاملات و نقدشوندگی بازار جدی کاهش یافته است، به نحوی که در روز‌های اخیر، کم سابقه‌ای شاهد نماد‌هایی با پایانی صفر و صف فروش بودیم.

 

وی افزود: همچنین خاصیت آهن ربایی دامنه نوسان و زیان محدود فروش در منفی دو، سبب افزایش چشمگیر تعداد و ارزش صف فروش در بازار شده است. چنانچه پیداست، این شرایط نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت، در راستای منافع سهامدارن نبوده و به از بین بردن نقدشوندگی ـ که از مهم‌ترین جذابیت‌های بازار سهام استـ خواهد انجامید. اصرار مسئولین سازمان بورس به عدم حذف دامنه نوسان ـ که در سال‌های طولانی و در کشور‌های مختلف عملکرد خوبی داشته و منطبق بر نظریات علمی و منطق بازار است ـ همچنان به تضعیف بازار سرمایه خواهد انجامید.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار