۱۳ پژوهشگر استان چهارمحال و بختیاری با پژوهش‌های خود تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کردند و به گفته برخی پژوهشکده‌های جهانی ضرر بزرگی به آمریکا با پژوهش‌های خود زدند.
کد خبر: ۹۴۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 02 March 2021

 

ایران سال‌هاست با محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا دست به گریبان است که همه آنها در راستای ایجاد موانع مختلف در مسیر حرکت کشور طراحی شده‌اند. آمریکا همچنان بر تمدید محدودیت‌ها اصرار دارد و در هر دوره با اعمال محدودیت‌های جدید، سعی بر تشدید آنها و اعمال فشار بیشتر بر ایران دارد اما دانشمندان و نخبگان ایرانی هیچ وقت از دست از تلاش بر نداشته و از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی باز نماندن تا جایی که در سال2020 میلادی پس از بررسی فعالیت‌های پژوهشی دانشمندان و اساتید دانشگاه جهان از سوی مؤسسه اسکوپوس اسامی160هزار دانشمند 2درصد برتر جهان منتشر شده است که اسامی 433 دانشمند ایرانی در زمره این دانشمندان قرار داشت که 13 نفر آن‌ها از استان چهارمحال و بختیاری است.

دانشمندان2درصد برتر جهان بر اساس شاخص کامپوزیت cو 6 شاخص مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این موفقیت جهانی نداشته و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند.

دکتر علی حسن‌پور استاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شامگاه دوشنبه در جلسه ای با مدیریت شهری شهرکرد گفت:مدیریت شهری شهرکرد اولین دستگاهی هستند که مراسم تجلیل از دانشمندان را در دستور کار قرار داده‌اند اما خوشحال هستم که یک چهارمحالی هستم.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا افزود: تحریم‌های آمریکا علیه کشور به ویژه دانشمندان بسیار طاقت فرساست چراکه مقالات را چاپ نمی‌کنند و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند اما امروز با همه این فشارها و تحریم‌ها آمریکا اسامی دانشمندان ایرانی برتر جهان را اعلام می‌کند اما هیچ‌مانوری از سوی رسانه‌ها و مسئولان انجام نشد.

حسن‌پور با بیان اینکه اگر امکانات در اختیار نخبگان و جوانان ایرانی قرار گیرد در جهان حرف دارند، ادامه داد: تولید علم است که منجر به ثروت می‌شود اما متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

دکتر بهزاد قاسمی استاد تمام دانشگاه شهرکرد در ادامه بیان کرد: افرادی که در کشور فعالیت علمی دارند علاوه‌بر تحریم‌های آمریکا دچار خود تحریمی شده‌اند یعنی قدر داشته‌های خود را نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه اگر امروز تحریم‌ها در عرصه‌های مختلف وجود نداشت هیچ توجهی به دانشگاه‌ها نمی‌شد، گفت: متاسفانه جامعه ما رابطه خود را با دانشگاه از دست داده است.

قاسمی با اشاره به اجرای طرح بازیافت پسماند ادامه داد: در چند سال آینده شاهد کاهش درآمدهای شهرداری‌ها خواهیم بود بنابراین اجرای طرح بازیافت پسماند می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد اما متاسفانه شهرداری در این زمینه هیچگونه مراجعه به دانشگاه نداشته است.

دکتر عزیزالله فلاح استاد دانشیار رشته بهداشت و کنترل کیفی موادغذایی در دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که سرمایه‌های ملی یک کشور تنها نفت و گاز و منابع طبیعی نیست بلکه نخبگان در عرصه‌های مختلف سرمایه‌های انسانی یک کشور هستند که می‌توانند در جهت رشد و توسعه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از شاخص‌های توسعه سلامت است، گفت: کارهای خوبی به ویژه در چاپ مقالات در شرایط تحریم انجام و از مواد داخل برای تولیدات استفاده شده است.

فلاح با بیان اینکه در پرورش ماهی قزل‌آلا ترکیباتی توسط آمریکایی‌ها استفاده شده که مشکلاتی را ایجاد کرده بود، تصریح کرد: با تحقیقات و آزمایشات اقداماتی انجام داده‌ایم که منجر به حذف این ترکیبات شده اما متاسفانه هیچ مراجعه‌ای نشد که بخواهند مسئولان روش توسعه آن را پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما یکی از آزمایشگاه‌های انگلیسی با ارسال ایمیلی ضمن تشکر بیان داشت که با این روش ضرر بزرگی به آمریکا زده‌ایم ولی متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور هیچ مراجعه به ما نداشته است.

فلاح با بیان اینکه باید جهانی فکر کنیم اما منطقه‌ای کار کنیم، خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده علم و صنعت و علم و توسعه اگر پیدا شود می‌تواند در رفع مشکلات موثر باشد.

دکتر حسن ممتاز استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد بیان کرد: عدم وجود ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از مشکلاتی است که تنها با نوشتن مقاله و ثبت آن حل نمی‌شود بنابراین باید مقالات عملیاتی و کاربردی باشند.

وی گفت: مقالات عملیاتی و کاربردی منوط به آن است که برای ارزیابی‌ها کاربردی بودن مقالات مدنظر قرار گیرد.

ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی در دانشگاه‌ها جهت انجام آزمایشات وجود دارد که به علت عدم آگاهی این تجهیزات مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی گفت: امیدواریم فضایی ایجاد شود که یک همدلی و همفکری ایجاد و پتانسیل‌های بالقوه به پتانسیل بلفعل تبدیل شوند.

دکتر یعقوب طادی بنی استاد تمام رشته مهندسی مکانیک- جامدات با بیان اینکه امروز به پژوهش اهمیتی داده نمی‌شود، بیان کرد: پژوهش محوری در جامعه باید جایگاه خود را پیدا کند و رقابت سالم صورت پذیرد چراکه کسی پیشرفت خواهد کرد که بیشترین علم و دانایی را داشته باشد.

وی افزود: اخیرا هجمه‌هایی بر علیه پژوهشگران وجود دارد که گفته شده پژوهش‌ها کاربردی نیست که این درست نیست چراکه امروز مقالاتی نوشته می‌شود که در دنیا از آنها استفاده می‌شود اما در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بنابراین باید پیشرفت کنیم تا مقالات کاربرد پیدا کنند.

دکتر فایز رئیسی گهروئی استاد تمام رشته علوم و مهندسی خاک در دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: انتظار از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات بسیار است اما تا زمانی که زیرساخت‌ها و تولیدات سنتی هستند نمی‌توان براساس یافته‌های علمی آن‌ها را اداره کرد بنابراین تا زمانی که تفکرات اصلاح نشوند توسعه یافته نخواهیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار