مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از ایجاد ایمنی نسبی در شمال شرق و شمال کرمان در مقابل سیلاب خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 02 March 2021

 

مهدی رجبی‌زاده ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به شعار امسال منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: امسال با شعار «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» به استقبال هفته منابع طبیعی می‌رویم.

وی با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی شمال استان کرمان ۱۳.۵ میلیون هکتار است، افزود: در شمال استان کرمان ۶۵ نیرو در عرصه‌های منابع طبیعی داریم یعنی در هر ۱۵۰ هکتار یک نیروی حفاظتی که در این خصوص با کمبود نیرو موجه هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: یک هزار و ۶۶ هکتار زمین در اثر ۱۴۳ مورد آتش‌سوزی از بین رفت در حالی که اگر نیروهای امدادی و مردم نهاد نبودند شاید ده‌ها برابر این آتش‌سوزی ادامه پیدا می‌کرد.

برای هر شهرستان به یک پهباد نیاز داریم

رجبی‌زاده تصریح کرد: حفاظت یک امر همه جانبه است که در این راستا امسال یک پهباد خریداری کردیم ضمن اینکه ما برای هر شهرستان یک پهباد نیاز داریم.

وی گفت: تاکنون ۲۶۱ پرونده تصرف اراضی تشکیل و به مراجع قضائی ارسال شده است ضمن اینکه با افزایش قیمت زمین مشکلات ما نیز زیاد شده است.

رجبی‌زاده با اشاره به طرح کاداستر در استان یادآور شد: برای ۹.۵ هکتار (۷۲ درصد) از اراضی استان سند تک برگ گرفتیم که در کشور از این حیث رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ کاداستر اراضی ملی استان به پایان برسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به اینکه کرمان استان کم‌آبی است به بحث آبخیزداری توجه ویژه‌ای شده است؛ تاکنون حدود ۱۸۰ میلیارد تومان در عرصه‌های آبخیزداری در استان هزینه صرف کردیم.

عملیات آبخیزداری در ۷۸ درصد عرصه‌های کرمان انجام نشده است

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۹ هزار سازه آبخیزداری داریم که تنها در ۱۳ درصد از عرصه‌های را پوشش داده که از جمله دستاوردهای آن می‌توان به مدیریت ۴۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان اشاره کرد.

رجبی زاده با اشاره به اینکه سالانه ۴ میلیارد متر مکعب روان آب در استان داریم، اظهار داشت: اگر در ۷۸ درصد باقیمانده آبخیزداری انجام شود بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب روان آب را می‌توان مدیریت کرد.

وی گفت: بیلان سفره‌های زیرزمینی در استان منهای ۸۰۰ میلیون متر مکعب بود که در حال حاضرحدود ۲۰ درصد از این آمار را توانستیم مثبت کنیم.

رجبی زاده به یکی از پروژه‌های آبی خاکی اشاره کرد و افزود: پروژه بندهای خاکی ماهان که از سیل سال گذشته آسیب دیده بود تقریباً ترمیم شده است.

وی ادامه داد: همچنین دو بند بزرگ در تکاب شهداد با ۱۰ میلیارد تومان هزینه در حال انجام است، پروژه پخش سیل در دارزین بم که یک پروژه ۱۰ اشلی است را با هزینه ۱۰ میلیارد تومان انجام داده‌ایم. بند مملکت که برای شهر کرمان بسیار مهم است که تا به امروز ۱۷ بند را احداث کردیم و تقریباً در شرق و شمال کرمان یک امنیت نسبی ایجاد کردیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان داشت: سال‌ها گجگین از سیل رنج می‌بردند که با احداث این بند مردم به امنیت رسیدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار