مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: حدود ۹.۵ میلیون هکتار معادل ۷۲ درصد از اراضی ملی این استان در راستای اجرای طرح کاداستر سند تک برگ دارند.
کد خبر: ۹۴۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ 02 March 2021

محمد رجبی زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان کرمان از نظر اجرای طرح کاداستر در کشور رتبه نخست را دارد ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال آینده کاداستر اراضی ملی کرمان به طور کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۶۱ پرونده تصرف اراضی از اول سال جاری تاکنون در استان کرمان تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است ادامه داد: افزایش قیمت زمین تمایل زمین خواران را به تصرف اراضی افزایش داده که این امر بر مشکلات ما افزوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۵ هزار استعلام زمین در این استان انجام و پاسخ داده شده است گفت: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال این استان در برنامه ششم توسعه ممنوع است.

وی تصریح کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه بهره‌برداری از جنگل‌های دست کاشت نیز ممنوع است که این امر موجب شده توجه به سمت باغ ها پیش برود.

مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان افزود: اجرای طرح ملی زراعت چوب سیاستی بود که امسال در پیش گرفته شد و در قالب این طرح ۳۰ هزار هکتار زمین برای کل کشور در نظر گرفته شده که ۳۲۴ هکتار در استان کرمان باید انجام شود و تقریبا ۲۲۰ هزار مورد از این مقدار زیر کشت رفته است.

رجبی زاده با اشاره به پانزدهم اسفندماه آغاز هفته منابع طبیعی اظهار داشت: شعار امسال این هفته "همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" است.

وی تاکید کرد: وسعت عرصه‌های منابع طبیعی شمال استان کرمان ۱۳.۵ میلیون هکتار است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بیان داشت: ۶۵ نیرو در شمال استان کرمان کمبود داریم و ۶۵ نیرو در عرصه ها داریم و در هر ۱۵۰ هزار هکتاری یک نیروی حفاظتی وجود دارد که به ۳۰۰ نیروی دیگر در این بخش نیاز است.

رجبی زاده گفت: ۱۴۳ مورد حریق طی سال جاری در عرصه های منابع طبیعی شمال استان کرمان رخ داده است.

وی افزود: هزار و ۶۶ هکتار از عرصه ‌های منابع طبیعی در آتش از بین رفت که اگر نیروهای امدادی و نهادهای مردمی و مشارکت مردم نبود شاید ده ها برابر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: حدود ۵۰ گروه مردمی اطفا حریق با ۷۰۰ نفر عضو تاکنون در این استان تشکیل شده است.
وی به احداث و تجهیز ساختمان پایگاه اطفا حریق شهرستان رابر به عنوان یک پایگاه ملی اشاره کرد و گفت: این طرح تا خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می ‌رسد.
وی افزود: یک پهپاد طی سال جاری برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی شمال استان کرمان خریداری شده در حالی که با توجه به وسعت منطقه برای هر شهرستان یک پهباد نیاز داریم.
وی به طرح مبارزه با آفات در جنگل‌ های استان کرمان به عنوان یکی دیگر از اقدامات اداره کل منابع طبیعی یاد کرد و اظهار داشت: حدود ۵۰۰ هکتار از یک میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی کرمان آلوده به آفات هستند که تاکنون حدود ۱۵۰ هکتار آن مقابله با آفات انجام شده است.
وی از اجرای طرح های آبخیزداری به عنوان یکی از وظایف اداره کل منابع طبیعی نام برد و اظهار داشت: ۱۸۰ میلیارد تومان طی سه سال اخیر در عرصه‌های این استان به منظور اجرای طرح های آبخیزداری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه اکنون افزون بر ۹ هزار سازه آبخیزداری در استان کرمان وجود دارد و این فعالیت در ۱۳ درصد عرصه‌ ها انجام شده که با انجام این اقدامات ۴۷۰ میلیون مترمکعب روان آب مدیریت شد.

وی گفت: سالانه حدود چهار میلیارد مترمکعب روان آب در استان تشکیل می شود.

وی اظهار داشت: اگر در ۷۸ درصد باقیمانده عرصه‌های منابع طبیعی اقدامات و طرح های آبخیزداری انجام شود حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب روان آب را می‌توانیم مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با اشاره به اینکه سال آینده در بخش آبخیزداری اعتبارات صندوق توسعه ملی را نداریم ادامه داد: پروژه‌ بنده‌های خاکی دشت ماهان تقریبا به اتمام رسیده و بخشی از آن در هفته جاری و بخش دیگر آن در فروردین سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: پروژه پخش سیلاب در دارزین بم شامل ۲۲ بند نیز انجام شده و تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان برای آن هزینه کردیم.
رجبی‌زاده عنوان کرد: فعالیت‌های بیابان‌زدایی در کرمان در ۱۳ شهرستان از ۱۶ شهرستان شمال استان در دست اجرا است.
وی مساحت کانون ‌های بحرانی حساس به فرسایش بادی استان کرمان یک ‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است.
وی تاکید کرد: هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در سال جاری عملیات مالچ پاشی انجام شده است.
وی افزود: ۶۰۰ هکتار جنگل‌کاری در بخش بیابان و در ۴۰ هزار هکتار کنترل روان آب ها در مناطق بیابانی انجام شده است‌.
وی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ تله‌ رسوبگیر در سال جاری اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان به همکاری صنایع و معادن بزرگ کرمان در طرح های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ۱۵ تفاهمنامه با صنایع و معادن بزرگ استان کرمان منعقد شده که شامل اجرای ۱۰ هزار و ۹۶۰ هکتار کنترل هرزآب و بذرکاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار