تابناک-محمد پاسالار کارشناس ایمنی
کد خبر: ۹۴۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 06 March 2021

معماری پایدار یکی از تحولات بسیار مهم در حوزه ی معماری است که هدف آن طراحی بنا بر مبنای اصول پایداری و صرفه جویی در مصرف انرژی است.معماری پایدار به دنبال ساخت بناهایی نیست که فقط عمر زیادی داشته باشند بلکه در پی خلق سازه ای استکه بعد از گذشت زمان طولانی هنوز با نیازهای اقلیمی، فرهنگی و محیط طبیعی هر منطقه هماهنگی داشته باشد.سبک نوینی از معماری که در پی کاستن تاثیرات منفی زیست محیطی ساختمان ها و افزایش بهره وری و استفاده ی مناسب از مواد می باشد.ساختمان پایدار به سبک های مختلفی در اجرای پروژه های ساختمانی اشاره دارد که صدمه ی کمتری به محیط زیست وارد می کند. در عصری که ما هستیم به دلیل وجود مشکلات صنعتی ، توجه به ایجاد پایداری امری بسیار ضروری است.خودداری از خلق پسماند ، افزایش بکارگیری مجدد از زباله در تولید مصالح ساختمانی یا به عبارتی مدیریت پسماند برای جامعه ثمر بخش است.معماری پایدار به دنبال جایگزین کردن انرژی های طبیعی مانند خورشید به جای انرژی و سوخت های غیر قابل تجدید می باشد.در این سبک معماری ، طراحی پایدار عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل، بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حدممکن آسیب می بیند. در کل هدف معماری پایدار خلق بنایی است که نسبت به محیط اطراف خود غریبه نباشد.
کشور ایران به علت گستردگی جغرافیایی دارای چهار اقلیم گوناگون می باشد که بصورت مختصر معماری پایدار را در دو اقلیم ( گرم و مرطوب) و ( معتدل و مرطوب) را مورد بررسی قرار داده است. طراحی مطلوب و مناسب در هر خطه و اقلیم نیاز به درک چالش هایی دارد که معماری برای رسیدن به پایداری با آن دست به گریبان بوده است.اقلیم معتدل و مرطوب که شامل شهرهای کناره ی دریا خزر میباشند. در این مناطق بارندگی و رطوبت زیاد عامل اصلی شکل گیری معماری است.به دلیل رشد سریع و انبوه گیاهان ، مصالح بکار برده شده معمولا نباتی هستند.معماری در این مناطق از مصالح مورد استفاده تا فرم کلی بنا تحت تاثیر محیط پیرامون می باشد.این معماری چنان با طبیعت درآمیخته است که می توان آن را معماری طبیعت گرا نامید.یکی از طرح های معماری پایدار در این مناطق ممنوعیت ساخت زیرزمین و ایجاد فاصله بین ساختمان و سطح زمین می باشد، زیرا در این مناطق عمق آبهای زیرزمینی کم است و امکان سرایت رطوبت به کف بنا وجود دارد.
و اما معماری پایدار در اقلیم گرم و مرطوب حاشیه ی خلیج فارس .عوامل مهمی تعیین کننده ی مصالح ساختمانی مناسب برای مناطق گرم وجود دارد از جمله حداکثر دمای روزانه ی هوا و دامنه ی نوسان آن و مقدار پرتو خورشید جذب شده در دیوار می باشد.معماری پایدار طرح هایی را ارائه کرده است که بتواند از گرمای درون ساختمان ها بکاهد. چند نمونه از طرح ها عبارتند از : ساختن ساختمان ها بروی محورهای شرقی و غربی با نماهای مشرف به شمال و جنوب ، تا سازه کمتر در معرض تابش خورشید باشد. ساختمان ها باید دارای فصای بزرگ باشند و به صورت باز طراحی شوند . رنگ نمای سازه ها روشن باشد تا گرمای کمتری را جذب خود کند و ...
معماری پایدار در هریک از اقلیم های کشور می کوشد تا موثرترین راهکارها بیشترین بهره وری را ارائه دهند و کمترین هزینه را دربر داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار