معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی دانش آموزان در شرایط شیوع کرونا تعطیل نشد، گفت: این فعالیت‌ها و برنامه‌ها در فضای مجازی ادامه دارد.
کد خبر: ۹۴۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 07 March 2021

«مجتبی ولی‌پوری» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به شرایط شیوع کرونا، تمامی فعالیت‌ها در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی، برنامه‌ها و جشنواره فرهنگی هنری به جز فعالیت‌های گروهی، اردوها و سرودها تعطیل نیستند و از طریق فضای مجازی و شبکه آموزش دانش‌آموزی «شاد» پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هنری گفت: سال گذشته در سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری، ۲۱۰هزار دانش‌آموز شهر تهران شرکت کردند که از یکهزار نفر آنان که به مرحله استانی راه پیدا کردند، تجلیل شد، امسال هم در سی و نهمین دوره این مسابقات، بیش از یکصد و ۸۰هزار دانش‌آموز در سامانه همگام، ثبت‌نام کردند.

«ولی‌پوری» افزود: امسال به دلیل نبود امکان برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های گروهی، دانش‌آموزان به صورت انفرادی در مسابقات شرکت کردند، سال‌های گذشته آمار مدارسی که فعالیت‌های گروهی همچون سرود همگانی داشتند، ثبت می‌شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تشکیل دبیرخانه بیست و یکمین فراخوان ملی پرسش مهر رئیس جمهوری اظهارداشت: تاکنون بیش از ۸۷هزار دانش‌آموز از طریق سامانه همگام در این فراخوان ثبت‌نام کردند، در بیستمین فراخوان پرسش مهر، ۱۳۰ دانش‌آموز برگزیده استانی شدند.

وی گفت: نخستین جشنواره ملی «مهتاب در نور» با موضوع فرهنگ عفاف و حجاب با حضور ۳۵هزار دانش‌آموز و فرهنگی در شبکه «شاد» برگزار شد.

«ولی‌پوری»، برگزاری مراسم مناسبتی از جمله ایام‌الله ۱۳ آبان، یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری پایلوت کشوری «زنگ انقلاب» و پخش این برنامه‌ها از شبکه «شاد»، جشنواره «برایم بگو» با موضوع روایت‎‌گری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با همکاری حوزه هنری، طرح ملی «لاله‌های روشن» گرامیداشت یاد و خاطره ۴۰ هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز را از دیگر برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران درباره برنامه‌های اداره قرآن، عترت و نماز گفت: ۲۷ دارالقرآن زیرمجوعه این اداره در شرایط کرونایی در فضای مجازی فعالیت‌ها و آموزش‌های خود را با بهره‌مندی از اساتید مجرب پیگیری می‌کنند که تولید محتوا و آموزش الکترونیکی قرآن‌آموزان و بارگذاری آن در شبکه «شاد» از جمله این اقدامات است که سایر استان‌ها نیز از این برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: محافل انس با قرآن در مساجد یا بقاع متبرکه هر منطقه با حضور قاریان، حافظان و مداحان برتر برگزار و از طریق شبکه «شاد» پخش شد، مسابقات قرآن، عترت و نماز منطقه‌ای نیز ۱۱ تا ۱۳اسفندماه از طریق شبکه «شاد» برگزار شد.

«ولی‌پوری» اظهارداشت: ۱۷گروه مختلف مجازی در اداره قرآن وجود دارد که تهران دبیرخانه سه گروه‌ است، برگزاری بزرگداشت هفته قرآن، عترت و نماز و پیش اجلاسیه‌های نماز در استان‌های سراسر کشور از جمله تهران با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش و امام جمعه موقت تهران به صورت غیرحضوری از دیگر برنامه‌های این نهاد بود که به نحو مطلوبی انجام گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در جشن تکلیف غیرحضوری نیز دانش‌آموزان مکلف، مشارکت ۸۰درصدی داشتند، سامانه‌ای در این حوزه در شبکه «شاد» برای پاسخگویی به سوالات و راهنمایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای برگزاری جشن تکلیف راه‌اندازی شد.

وی افزود: شهر تهران دبیرخانه سرگروه‌های درس «تفکر و سبک زندگی» کشور است، ۶نفر از معلمان و مربیان امور تربیتی شهر تهران عضو این دبیرخانه هستند و تاکنون در این دبیرخانه فعالیت‌های بسیار متنوع و خوبی در حوزه طرح درس، تولید محتوا و روش‌های تدریس انجام شده است که اعضای دبیرخانه تجارب الگوهای برتر تدریس را در اختیار معلمان و مربیان امور تربیتی سراسر کشور قرار می‌دهند.

فعالیت ۲۱ مرکز مشاوره در تهران

«ولی‌پوری» درباره فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در حوزه مشاوره تربیتی و تحصیلی اظهار داشت: ۲۱مرکز مشاوره در شهر تهران با محوریت مرکز مشاوره توحید به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی ارائه می‌کنند، برگزاری آزمون‌های روانی رفتاری، رفتاری برخط ویژه دانش آموزان متوسطه اول، راهبری طرح‌های «صدای مشاور» و «همیار مشاور» از جمله اقدامات در این حوزه است.

وی با اشاره به استمرار مشاوره‌های فردی و تحصیلی در شرایط کرونا گفت: در قالب طرح «همدل» با همکاری گروه‌های آموزشی مشاوران، مشاوران مدارس با تک تک خانواده‌ها تماس می‌گیرند و طی این تماس‌ها اگر دانش‌آموزی نیاز به مشاوره داشته باشد، خدمات و مشاوره‌های لازم به او ارائه می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: آزمون‌های برخط هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم آغاز شده و در صورت نیاز مشاوره‌های لازم به صورت مجازی و حضوری در مدارس به این دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

«ولی‌پوری» درباره پایگاه‌های انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه بیان کرد: به دنبال کیفیت‌بخشی به این پایگاه‌ها هستیم تا دانش‌آموزان اعتماد و اطمینان بیشتری به آنها داشته باشند و هزینه‌های گزافی را برای انتخاب رشته به مراکز مشاوره آزاد و خصوصی پرداخت نکنند.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران درباره فعالیت‌های این نهاد در حوزه پیشگیری و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهارداشت: شهر تهران، پایگاه ملی و استانی طرح «نماد» است که آموزش‌های ارتقایی، شناسایی و غربالگری، مددکاری و همکاری‌های برون‌بخشی در این حوزه، بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: طرح «نماد» در چهار منطقه آموزش و پرورش تهران اجرا می‌شود، در قالب این طرح، ضمن شناسایی دانش‌آموزان آسیب‌دیده، آزمون‌هایی از آنان گرفته و غربالگری می‌شوند، دانش‌آموزانی که نیاز به مددکاری دارند، خدمات به آنان ارائه می‌شود و اگر نیاز به مداخلات نهادهای دیگر باشد، دانش‌آموزان به نهادهای مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

«ولی‌پوری»، برگزاری جشنواره «نوجوان سالم» و نمایشگاه‌های مجازی، اجرای طرح‌های توانمندسازی و «یاریگران زندگی» را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: طرح «یاریگران زندگی» با هدف آموزش از طریق همسالان برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر در یکهزار و ۲۶۰مدرسه تهران اجرا می‌شود.

فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران درباره فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی گفت: ساماندهی تشکل‌های دانش‌آموزی انجام شده و در شرایط شیوع کرونا، برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی شهر تهران در قالب تولید محتوا و دوره‌های آموزش مجازی ادامه پیدا کرد و آموزش‌های تشکیلات و مهارت‌های اجتماعی در قالب ۳۰۰ قسمت تولید شده و از طریق شبکه «شاد» در اختیار ۱۱۵هزار دانش‌آموز پیشتاز این سازمان قرار گرفته است، امسال ۲۱۳هزار و ۹۹۳ دانش‌آموز و ۵هزار و ۶۸۵ مربی جذب سازمان دانش‌آموزی شهر تهران شدند.

وی افزود: در حوزه آموزش خبرنگاری، ۱۰مدرس و ۲۰ دانش‌آموز به عنوان خبرنگار-عکاس خبرگزاری پانا به صورت حضوری و ۷۰۰دانش‌آموز در فضای مجازی آموزش دیدند.

«ولی‌پوری» درباره مجلس دانش‌آموزی بیان کرد: ۲مجلس دانش‌آموزی مربوط به دختران و پسران هر کدام با ۵۰ عضو فعالیت می‌کنند، در هر منطقه مجلس دانش‌آموزی تشکیل شده است و ۳۸ مجلس دانش‌آموزی ۲۵ نفره در سطح مناطق فعال هستند، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی شهر تهران مشارکت خوبی داشتند که ۱۳نفر اصلی این مجلس در برنامه‌های مختلف و بازدید مدارس شرکت می‌کنند، امسال انتخابات الکترونیکی مجلس دانش‌آموزی با ابتکار شهر تهران انجام شد که این روند در سطح کشور هم مورد توجه قرار گرفت و اجرا شد.

تجلیل از مربیان و معاونان پرورشی

«ولی‌پوری» با اشاره به گرامیداشت هفته تربیت اسلامی(هشتم تا ۱۴اسفندماه) گفت: هر ساله به مناسبت این هفته، مراسمی با هدف تجلیل از مربیان و معاونان پرورشی با حضور جمع کثیری از آنان برگزار می‌شد که دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، این برنامه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی افزد: امسال آیین گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی و هفته گرامیداشت تربیت اسلامی، دهم اسفندماه با حضور مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی و جمعی از فرهنگیان در تالار فرهنگ برگزار و از جمعی از معاونان پرورشی برگزیده و خانواده شهدای امور تربیتی تجلیل شد و این برنامه به صورت مجازی با حضور مدیران و معاونین ادارات تربیتی و فرهنگیان پرورشی از طریق شبکه «شاد» پخش شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران درباره اهمیت نقش تربیت اسلامی اظهارداشت: ابتکار شهیدان رجایی و باهنر در تأسیس نهاد امور تربیتی در سال‌های نخست پیروزی انقلاب، موجب شد که تربیت دینی و اسلامی در کنار آموزش‌های مدرسه شکل بگیرد و به تدریج مفاهیم و مبانی تربیت اسلامی وارد مباحث درسی شود.

وی گفت: در حال حاضر هم با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید آن بر ساحت‌های ۶گانه تربیتی(اعتقادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی‌شناختی و هنری) وظیفه آموزش و پرورش هم تربیت دانش‌آموز تمام ساحتی است.

«ولی‌پوری» بیان کرد: در این راستا، فعالیت‌های پرورشی از اهمیت بیشتری برخوردار است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم به واسطه برنامه‌ها، مسابقات فرهنگی هنری، قرآن، فعالیت‌های گروهی در مدارس علاوه بر تربیت دانش‌آموزان براساس ساحت‌ها ۶گانه، زمینه‌ای را برای کسب مهارت‌های مختلف در دانش‌آموزان فراهم کنیم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار