معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: زراعت چوب صنعتی مهم در به چرخش در آمدن صنعت سبز کشور است.
کد خبر: ۹۴۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 10 March 2021

به گزارش «تابناک البرز» مسعود منصور به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان البرز حضور یافت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انجام کارهای فرهنگی و پژوهشی در بخش اجرا رد خصوص حفظ منابع طبیعی می‌تواند یاری‌گر ما باشد.

وی ادامه داد: انجام کارهای فرهنگی، نوعی کار آموزشی بوده و در این زمینه منظور ما اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمومی است که در جوامع مختلف برای حفظ منابع طبیعی بسیار مؤثر می‌تواند باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بخش تحقیق و پژوهش بیان کرد: در حوزه تحقیق و پژوهش در بخش مراتع و مقابله با بیابان‌زایی نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیرو و دانش‌آموختگان این حوزه بسیار مهم است و نتایج حاصل از تحقیق و پژوهش در بخش اجرا به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه منابع طبیعی وجود دارد خاطرنشان کرد: در راستای رفع مشکلات منابع طبیعی یک روز را در تقویم به نام منابع طبیعی، آموزش و پژوهش نام‌گذاری کردیم تا بتوانیم در جهت رفع این مسائل گام‌های موثق‌تری را برداریم.

راه‌اندازی مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری

منصور از راه‌اندازی مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری و منابع وابسته خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مرکز امیدی برای ما است تا بتوانیم ارتباط نزدیک‌تری با مجامع علمی و تحقیقاتی داشته باشیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاران در جنگلداری و توسعه جنگل‌ها بیان کرد: در عرصه منابع طبیعی در خصوص توسعه، احیا و بهره‌برداری اقداماتی که انجام می‌شود، مستلزم طرح است و این طرح نیازمند مجری ذیصلاح است و عمدتاً مجری جوامع بهره‌بردار ما هستند و در بخش دیگر تشکل‌ها و تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند مجری در این حوزه باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی بستر طرح و مجری فراهم بوده و نکته حائز اهمیت سازگار بودن طرح‌ها با وضعیت آب و خاک و محیط زیست است، اظهار کرد: به لحاظ تأمین معیشت برای مردم حوزه گیاهان دارویی بسیار مهم و نقش آفرین است.

منصور با بیان اینکه حوزه زراعت چوب صنعتی مهم در چرخش صنعت سبز بوده و فرصت خوبی برای رفع نیازهای کشور است، خاطرنشان کرد: طالب این هستیم تا مردم متخصص در این حوزه ورود کنند، چراکه از این راه می‌توانیم بخشی از مواد مورد نیاز صنعت را با حفظ پوشش گیاهی و تلطیف هوا داشته باشیم.

وی انجام کارهای تلفیقی در حوزه آبخیزداری را بسیار مهم خواند و گفت: آبخیزداری این فرصت را ایجاد می‌کند تا در بخش جنگل‌کاری اقتصادی نوعی دیگر از مشارکت با مردم را شاهد باشیم و درخت‌های از قبیل بادام، زیتون و گردو کاشته شده تا مثمرثمر باشند و افتخار ما این است که امسال در کار، جهشی در بخش تشکل‌های منابع طبیعی داشتیم تا بتوانیم اختیارات بیشتری به ایشان دهیم تا هم معیشت جمعیت تقویت شود و هم از فقر جوامع محلی جلوگیری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آمار حوزه منابع طبیعی اظهار داشت: طی ۱۱ ماه گذشته در بخش جنگل‌کاری اقتصادی بیش از ۱۰ هزار هکتار، در زراعت چوب ۳۰ هزار هکتار هدف‌گذاری شده و تا ۱۱ ماه ۲۱ هزار هکتار انجام شده و تا اوایل سال آینده به ۳۰ هزار هکتار می‌رسیم، در حوزه گیاهان دارویی غریب به ۱۰۰ هزار محقق شده است.

وی در زمینه جلوگیری از زمین و کوه خواری ادامه داد: عرصه منابع طبیعی در قالب پارک جنگلی و تفرجگاه‌ها و مبتنی بر اکوسیستم‌ها است تا بتواند مبنی برای تقویت معیشت مردم باشد و از مصادیق توسعه پایدار به حساب می‌آیند و برای حفاظت بهتر نقش ما به صورت نظارتی در عرصه‌های برخوردار از طرح و مجری است اما در برخی زمینه‌ها که وقوع جرم وجود دارد باید حفاظت‌های فیزیکی را تقویت کنیم.

ساماندهی ۵ هزار نیروی حفاظتی

وی همچنین در خصوص نیروهای حفاظتی و تجهیزات اظهار داشت: ۵ هزار نیروی حفاظتی در بلوک‌های حفاظتی خاص خودشان سازمان‌دهی شدند و بیش از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو با نصب جی.پی. اس کاملاً تحت رصدند و سامانه ۱۳۹ علاوه بر ۱۵۰۴ که استانی بود نقطه قوتی برای یاری رساندن مردم به ما در حوزه منابع طبیعی است.

وی از نصب دوربین در ۲۱ نقطه بحرانی خبر داد و گفت: در بیش از ۲۱ نقطه بحرانی شامل اردبیل، قزوین و گیلان نصب دوربین داشته‌ایم و از خدمات پهپادی برای رصد مناطق استفاده می‌شود و بیش از ۲۱ پاسگاه جدید ایجاد کردیم و پاسگاه‌های قبلی‌ها را نیز تجهیز کردیم.

وی تصویب آئین‌نامه حمایتی از محیط‌بانان را امری مهم و ضروری در راستای حمایت از نیروهای داوطلبانه مردمی و یا آسیب محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مواجهه با آسیب است، خواند.

وی در خصوص عوارض قطع درختان متذکر شد: در ماده ۱۵ حفاظت سال ۴۶ عوارضی برای قطع درختان وجود داشت که به‌روزرسانی نشده بود و امسال آئین‌نامه این مورد هم اصلاح شد که افزایش چشمگیری داشت و امیدواریم در حفاظت منابع طبیعی مؤثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار