مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بسیاری از پرندگان با صدای وحشتناک ترقه‌ها در شب چهارشنبه‌سوری، لانه‌های خود را ترک می‌کنند و ممکن است به دلیل حس ناامنی دیگر به آن محل و منطقه باز نگردند.
کد خبر: ۹۴۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 16 March 2021

صدای انفجار سبب سكته پرندگان می شود!

به گزارش «تابناک البرز» فردین حکیمی گفت: طی سال‌های اخیر، مراسم چهارشنبه‌سوری تا حدی گرفتار رفتارهای اشتباه شده و استفاده از مواد منفجره و محترقه این مراسم باستانی را از شکل مرسوم خارج کرده است.

حکیمی با بیان اینکه این انحراف در مراسم چهارشنبه آخر سال نه تنها بر جان و سلامت شهروندان اثر داشته بلکه عوارضی را در محیط زیست هم بر جای گذاشته است، افزود: معمولاً در آخرین روزهای سال طبیعت بسیار شکننده و آسیب پذیر است به همین دلیل استفاده از مواد منفجره برای گونه‌هایی چون پرندگان، سگ‌ها و گربه‌ها که در محیط شهری زندگی می‌کنند مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پرندگان در این ایام سال مشغول لانه‌گزینی و تخم‌گذاری هستند و به همین دلیل ایجاد فضای امن از اهمیت زیادی برخوردار است اما صدای انفجار ترقه در شب چهارشنبه سوری باعث می‌شود پرندگان لانه خود را ترک کرده و ممکن است به دلیل حس ناامنی دیگر به آن لانه باز نگردند.

حکیمی افزود: علاوه بر مشکلاتی که رفتار نادرست در چهارشنبه‌سوری برای پرندگان شهری ایجاد می‌کند، به دلیل قرار گرفتن البرز در مسیر مهاجرت جنوب به شمال پرندگان، سر و صدای چهارشنبه سوری و همچنین نور حاصل از انفجار برای پرندگان مهاجر هم مشکلاتی ایجاد می‌کند و باعث اختلال در روند مهاجرت آنها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از پرندگان هم به دلیل حساسیت، با صدای انفجار دچار شوک شده و تلف می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در پایان از شهروندان خواست از رفتارهای نادرست در شب چهارشنبه سوری خودداری کرده و به فکر سلامتی خود و عزیزانشان و همچنین اهمیت حیات وحش باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار