حال با توجه به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام قول احیای مجدد این کارخانه را داده است ، این سوال مطرح می شود که اگر زلزله سیسخت نبود و مخبر دزفولی برای بازدید و یاری رسانی زلزله زدگان به این استان سفر نمی کرد ، آیا وضعیت کارخانه قند یاسوج پس از فک پلمب توسط رئیسی ، تاکنون مبهم و خود قوز بالاقوز دیگری نبود ؟!
کد خبر: ۹۵۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 24 March 2021
کارخانه قند ، اگر رئیسی نیامده بود ! اگر زلزله سیسخت نبود! / گشادی ردای مدیریت برتن برخی مدیران !
همواره یکی از مشکلات در عدم توسعه کهگیلویه و بویراحمد ، ضعف مدیریت ها بوده است چرا که بنابر آمار و بیان صاحبنظران استانی و ملی ، این استان دارای بالاترین پتانسیل ها (منابع طبیعی و منابع انسانی جوان و جویای کار) برای توسعه پایدار است اما متاسفانه می بینیم پس از عقب ماندگی تاریخی تا قبل از انقلاب ، پس از آن هم نتوانست از فرصت ها به خوبی استفاده کند و همیشه نیازمند استفاده از منابع دولتی بوده و هست  و البته این منابع هم به صورت انحصاری و با بی برنامگی کامل در جهت توسعه استان به درستی مصرف نمی شود و اکنون با استانی توسعه نیافته و با همین توسعه نیافتگی هم نامتوازن ، مواجه هستیم!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نماد صنعت استان پس از گذشت بیش از 40 سال عمر انقلاب برای کهگیلویه و بویراحمد یک کارخانه قند در مرکز استان بوده است که بخش اعظمی از عمر خود را در تعطیلی و ضرر سپری کرده است .
مشکلات کارخانه قند یاسوج بارها در رسانه ها مطرح شده ، گروه های قومیتی و سیاسی هم بهره برداری از این کارخانه را انجام دادند و نهایتا هم هیچکدام به نتیجه مطلوب برای استان نرسیدند و حداکثر اقدامی که صورت گرفت تسویه حساب هایی بود که گاهی به اسم های مختلف اما در واقع مبتنی بر جنگ قوم و قبیله ها با عجین کردن سیاست و عدالت ، انجام گرفت !
کارخانه قند ، اگر رئیسی نیامده بود ! اگر زلزله سیسخت نبود! / گشادی ردای مدیریت برتن برخی مدیران !
اگر رئیسی نیامده بود!
بخش های اجرایی دولتی و خصوصی چنان اسیر مسائل قومیتی و سیاسی شدند که نتوانستند این کارخانه را به سرانجامی برسانند تا اینکه سفر حجت الاسلام رئیسی رئیس دستگاه قضایی به استان انجام گرفت و تنها در یک روز گره همه مشکلات حقوقی و غیر حقوقی ان را با فک پلمب درب کارخانه ، باز کرد !
جای بسی تاسف است که اعلام شود باور بر این است اگر دستگاه قضایی به موضوع کارخانه قند ورود نمی کرد و اگر سفر رئیسی به استان صورت نمی گرفت و یا اینکه با تاخیر همراه می شد هنوز قفل و زنجیر بر درب کارخانه بود و خبری از تحرک و تلاش برای سرپا کردن آن نبود! در حالی که این یک مطالبه است که چرا وضعیت کارخانه قند به چنین سرانجامی رسیده است ؟ مطالبه ای که شاید برای گذشته کارخانه قند یاسوج دیگر مفهومی نداشته باشد اما واکاوی و پاسخ به ان می تواند به تحقق مطالبه عمومی برای آینده در صورت وقوع چنین مواردی باشد !
به نظر می رسد در کهگیلویه و بویراحمد ، در موارد متعدد استفاده از منابع و فرصت ها نهایتا به حیف و میل و سوء استفاده های قومیتی و سیاسی منتهی می شود و چندان توجهی به توسعه پایدار در استان نمی شود . مدیریت ها هم در این حیف و میل ها و بی برنامگی ها نقشی تعیین کننده دارند چرا که ضعف مدیریت در بخش های مختلف از جمله وضعیت کارخانه قند یاسوج مشهود است .
کارخانه قند ، اگر رئیسی نیامده بود ! اگر زلزله سیسخت نبود! / گشادی ردای مدیریت برتن برخی مدیران !
اگر زلزله سیسخت نبود!
وقتی از ضعف مدیریت در استان سخن به میان می آید برخی فقط انگشت را متوجه مدیریت دولتی نشانه می روند این در حالی است که ظرفیت های دیگری مانند ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیادهای اقتصادی وابسته به دولت ، حاکمیت و بخش خصوصی و بسیاری از بنگاه های ریز و درشت سرمایه گذاری وجود دارد که توان احیای بخش اقتصادی این کارخانه و موارد مشابه را دارند اما به دلیل نداشتن برنامه و آینده نگری و به باور نگارنده نداشتن انگیزه و ضعف مفرط مدیریتی ، معمولا منتظر اقدامی برون از استان و یا امر و نهی یک مافوق می مانند.
حال با توجه به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام قول کمک به احیای مجدد این کارخانه در صورت نبودن برخی مشکلات را داده است ، این سوال مطرح می شود که اگر زلزله سیسخت نبود و مخبر دزفولی برای بازدید و یاری رسانی زلزله زدگان به این استان سفر نمی کرد ، آیا وضعیت کارخانه قند یاسوج پس از فک پلمب توسط رئیسی ، تاکنون مبهم و خود قوز بالاقوز دیگری نبود ؟!
آیا اگر مخبر به استان نمی آمد ، ستاد فرمان اجرایی عهده دار و یا متقاضی کمک به احیای این کارخانه می شد و آیا بنگاه های خوشنام دیگری به سمت احیای آن هدایت می شدند !؟
متاسفانه ردای مدیریت در این استان بر تن برخی بسیار گشاد به نظر می رسد چه در مدیریت های اجرایی دولتی و چه غیر دولتی ! و انصاف این است که این افراد به خواست عمومی احترام بگذارند و مدیریت را به اهلش بسپارند و دلخوش به حمایت های سیاسی و برخی گزارش عملکردهای رسانه ای که آن هم بعضا با زد و بند صورت می گیرد ، نباشند !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار