کد خبر: ۹۵۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸ 25 March 2021

فرمانده یگان حفاطظت منابع ظبیعی منطقه ساری گفت که به علت بی احتیاطی مسافران و گردشگران، سه هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه در آتش سوخت.

مجید ذکریایی علت تمام آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی را عامل انسانی ذکر کرد و افزود: آتش سوزی شب گذشته که در هشت شهرستان مازندران از جمله بهشهر، دودانگه ساری، سوادکوه شمالی، زیرآب، بابل، آمل و نور به وقوع پیوسته بود ساعت سه بامداد امروز به طور کامل مهار شد.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت وارده به عرصه های جنگلی در پی آتش سوزی شب گذشته توسط کارشناسان در دست بررسی است، اظهار داشت: شرایط مطلوب آب و هوایی مازندران و حضور مسافران گردشگران نوروزی و روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی باعث ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بود.

فرمانده یگان حفاطظت منابع طبیعی منطقه ساری با اشاره به اینکه آتش سوزی شب گذشته در مناطق صعب‌العبور بهشهر کار مهار و اطفا را با مشکل مواجه کرده بود، گفت: در دیگر موارد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی مازندران در مناطق حاشیه‌ای به وقوع پیوست که با توجه به آماده باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و دیگر دوستداران محیط زیست در کمترین زمان مهار و خاموش شد.

ذکریایی تغییر رنگ بندی کرونایی و اعلام وضعیت زرد و آبی در مناطق مختلف مازندران را عامل اصلی افزایش حضور مسافران و گردشگر در ایام نوروز امسال در این استان عنوان کرد و افزود: مسافران و گردشگران در صورت روشن کردن آتش در بوستان‌ها و عرصه‌های طبیعی و جنگلی، قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

وی به مردم توصیه کرد که با هدف حفظ سلامت جامعه، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق جنگلی، در ایام تعطیلات نوروزی مسافرت نکنند و در صورت حضور در بوستان‌ها و روشن کردن آتش، ماسک و دستکش و دیگر وسایل حفاظت فردی را داخل سطل زباله انداخته و قبل از ترک محل، نسبت به خاموش بودن آتش اطمینان کسب کنند.

وی از برپایی گشت‌های نوروزی در اداره کل مناطبع طبیعی ساری و دیگر ادارات تابعه در ایام تعطیلات نوروزی امسال با هدف حفاظت از عرصه‌های طبیعی در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله حریق در بوستان‌ها و عرصه‌های جنگلی خبر داد و اظهار داشت : در همین راستا، مجریان حفاظت از عرصه‌های طبیعی نیز ملزم به برپایی گشت‌های نوروزی در بوستان‌ها هستند.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به اخطار هواشناسی مازندران مبنی بر کاهش محسوس دما، افزایش بارندگی و وقوع باد شدید طی امروز و فردا، از مسافران و گردشگران نوروزی خواست با توجه به احتمال شکسته شدن درختان و وریزش سنگ،  از حضور در عرصه‌های طبیعی و همچنین ترددهای غیرضروری در مناطق بالادستی و ارتفاعات استان خودداری کنند.

ذکریایی، کمبود بالگرد اطفای حریق با توجه به وسعت و گستردگی جنگل‌های هیرکانی را از عمده مشکلات فراروی ذکرکرد و از مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست با هدف حفاظت از عرصه‌های جنگلی در برابر آتش سوزی‌های احتمالی، نسبت به تحقق این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار