پهناوری استان سیستان و بلوچستان و گستردگی و دوری مناطق و زیستگاه ها از هم، وجود اقلیم های متفاوت و متنوع و توپوگرافی های سخت در استان، تنوع کم نظیر گونه های حیات وحش و شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی شمال استان و وجود نوار ساحلی و اتصال استان به دریا و اقیانوس شرایط یگان استان را کاملاً متفاوت کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ 04 April 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یگان حفاظت محیط زیست استان در سال 99 با تغییرات و چالش های متفاوت تر از همیشه روبرو بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: پهناوری استان سیستان و بلوچستان و گستردگی و دوری مناطق و زیستگاه ها از هم، وجود اقلیم های متفاوت و متنوع و توپوگرافی های سخت در استان، تنوع کم نظیر گونه های حیات وحش از قبیل: خرس سیاه آسیایی، گاندو و پلنگ، شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی شمال استان و وجود نوار ساحلی و اتصال استان به دریا و اقیانوس، شرایط یگان استان را کاملاً متفاوت کرده است.

وی افزود: وجود شرایط اقلیمی ذکر شده و دهها دلیل زیست محیطی دیگر موجب شده تا یگان برنامه ریزی فنی و پیچیده ای را برای غلبه بر شرایط پیش رو در دستور کار داشته باشد تا ضمن انجام خدمات بر سخت ترین عامل طبیعت یعنی خشکی و طاقت فرسا بودن شرایط آب و هوایی نیز چیره شود.

پورمردان ادامه داد: تنوع دیده بانی های یگان حفاظت محیط زیست از جمله: دیده بانی های سیار، گشت های شبانه روزی، بیتوته های بلند مدت در زیستگاه ها و محیط‌بانی‌ها از جمله چالش‌های یگان در فصول مختلف سال است، همزمان با بحران‌های خشکسالی و آتش‌سوزی در بستر تالاب‌ها و زیستگاه‌ها، شروع فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران و صیدهای ترال و آلودگی‌های صنایع در سواحل و ده‌ها مسئولیت و وظیفه دیگر، به یگان حفاظت محیط زیست فرصت یک لحظه چشم برهم زدن را هم نمی دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: یگان در سال 99 با تجهیز برخی امکانات موتوری و خودرویی و انفرادی توانست توان اجرایی و عملیاتی خود را تقویت کند و افزایش توان اجرایی و مراقبتی یگان حفاظت محیط زیست با اضافه شدن پهپادهای دیده بانی بصورت چشمگیری افزایش یافت و توانست با هزینه های بسیار کم منطقه فوق العاده وسیعی را تحت کنترل داشته باشد.

وی گفت: در موضوع شکار و صید، یگان حفاظت محیط زیست استان در سال 99 تعداد 685 قطعه از انواع گونه های حیات وحش را از متخلفین کشف کرده و تمامی متخلفین را به قانون تحویل داده است.

پورمردان افزود:زنده گیری و فروش حیات وحش یکی از دردناک ترین تخلف های محیط زیستی است که یگان حفاظت محیط زیست توانسته است در سال 99 تعداد 669 قطعه از انواع گونه های حیات وحش را از سوداگرانِ مرگِ طبیعت، کشف و در مراکز نگهداری مراقبت و یا رهاسازی کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سال 99 یگان حفاظت محیط زیست موفق شده تعداد 307 مورد تخلف و شکار گونه های حیات وحش را با انجام گشت زنی و مراقبت های شبانه روزی، قبل از وقوع در طبیعت کشف و شناسایی کند و ضمن ممانعت از شکار، افراد خاطی را به دستگاه عدالت تحویل دهد.

وی اشاره کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان در سال 99 توانسته است تعداد 83 قبضه اسلحه در زمان شکار و یا قبل از وقوع شکار از متخلفین کشف کند، همچنین در این مدت تعداد 768 قطعه ادوات شکار از جمله، دام زنده گیری، تور صیادی و زنده گیری را کشف کند.

پورمردان ادامه داد: در کنار انبوهی از گشت زنی و ها و عملیات ها، یگان حفاظت محیط زیست خستگی ناپذیر استان، برنامه آموزشی یک روز با محیط بان را در سطح استان با همکاری تیم های کارشناسی برای تنویر افکار عمومی و آموزش جوامع محلی و شهری در دست اجرا دارد، برنامه آموزشی یک روز با محیط بان فقط در روستاهای میزبان گاندو برگ زرینی در خدمات رسانی یگان حفاظت محیط زیست است که بصورت شبانه روزی و در مدت هفته ها بطول انجامید، یگان در سال 99 توانسته تعداد 12994 ساعت نفر برنامه آموزشی در سراسر استان اجرا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تیم سایبری یگان حفاظت که موفق به کشف و شناسایی دهها تخلف و انتشار آن در فضای مجازی شده است، تیم اطفای حریق، تیم های عملیاتی، شبکه همیاران محیط زیست از جمله زیرساخت های قوی و سخت کوش یگان حفاظت محیط زیست استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار