معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با فرد خاطی و متخلف برخورد می شود.
کد خبر: ۹۵۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ 08 April 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، طاهر کرمی اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های حفاظت، احیا و بهره برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را بدنبال دارد.

وی افزود: امسال با توجه به تغییرات آب و هوایی و کمبود بارش مناسب، وضعیت مراتع به گونه‌ای است که باید در بهره برداری از این نعمت‌های الهی نهایت دقت و در برداشت اصولی و صحیح انجام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برخی از مصرف کنندگان و بهره برداران بخاطر عدم آگاهی و کم اطلاعی، نسبت به برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان اقدام می‌کنند در حالیکه ممکن است گیاه مراحل تکامل خود را طی نکرده باشد.

کرمی اضافه کرد: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام و با استفاده از روش‌های نوین از برداشتی قدیمی و بی رویه خودداری شود و خانواده‌ها نیز باید به اندازه نیاز مصرف خانواده خود و با مقادیر بسیار کم برداشت کنند تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.

وی تاکید کرد: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از دو هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیاز‌های غذایی خود را از گیاهان بهاری تامین می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتشار آن، با توجه به اینکه مشخص نیست که اشخاص بهره بردار از تهیه و توزیع ناقل ویروس هستند یا خیر و شرایط به وجود آمده در خصوص فاصله گذاری اجتماعی نیز مانع حضور مردم در تجمعات خطر زاست که تمام توصیه‌ها بر این اساس است هرگونه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی چه برای مصرف و چه برای مصرف درمانی، از تهیه و توزیع گیاهان خوراکی و دارویی پرهیز شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار