مدیر امور عشایری استان البرز اعلام کرد که به‌رغم وضعیت نامناسب مراتع قشلاقی، هنوز عشایر این استان به سمت مراتع ییلاقی حرکت نکرده اند.
کد خبر: ۹۶۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 02 May 2021

به گزارش «تابناک البرز» علی نقدی بازنشین گفت: کاهش بارش ها در سالزراعی  جاری منجر به بروز خشکسالی و به تبع آن کاهش تراکم گیاهان علوفه ای در مراتع شده است.

وی افزود: در بعضی مناطق کشور به دلیل نبود علوفه در مناطق قشلاقی (جنوب استان البرز) کوچ زودرس عشایر آغاز شده که این امر منجر به آسیب رسیدن مراتع مناطق میان بند که در مسیر کوچ هستند و همچنین مراتع ییلاقی می شود.

وی اظهار داشت: مجوز حرکت عشایر بایستی باید از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صادر شود اما  به دلیل شرایط  خشکسالی هنوز چنین مجوزی صادر نشده است.

نقدی بازنشین با بیان اینکه عشایر برای دام های خود دارای پروانه چرای  مدت دار هستند ، گفت:  اکنون به دلیل نبود علوفه کافی در مناطق قشلاقی بایستی تعلیف به صورت دستی انجام شود.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده ، مراتع البرز با ۲۰ درصد کاهش تولید علوفه روبرو هستند که برای تعلیف دستی تا شروع کوچ  ییلاق نیاز به ۲ هزار تن علوفه خشک داریم.

مدیر امور عشایری استان البرز اظهارداشت: در صورتیکه نهاده های مورد نیاز برای خوراک دام اعم از جو، سبوس و کلزا تحویل این بخش شود قادر هستیم تا کنتسانتره توسط شرکت های مربوطه در استان برای خوراک دام تهیه کنیم.

عشایر استان البرز از اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل تیرماه در مناطق ییلاقی استان شامل منطقه آزادبر در بخش آسارا و طالقان مستقر می شوند.

عشایر این استان از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب ۸۶۰ خانوار و جمعیت چهار هزار و ۸۰۰ نفر تشکیل یافته که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در ۸۴ سامان و ۶ سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان دارای ۳۲۱ هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری، از ۱۴۸ هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کنند.
 همچنین عشایر البرز سالانه با تولید ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و یکهزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.
بر اساس اعلام مدیر امور عشایری البرز ۴۴ درصد عشایر استان مرتعی در اختیار ندارند، این افراد از بستر مزارع و کوه های اطراف مناطق قشلاقی برای تعلیف دام های خود استفاده کرده و یا تعلیف را به صورت دستی انجام می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار