مرکز پرورش ماهی کاسپین البرز تنها مرکز مکانیزه پرورش ماهی در کشور است.
کد خبر: ۹۷۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ 20 June 2021

به گزارش «تابناک البرز» مجموعه کاسپین در سال ۱۳۳۸ توسط شخصی به نام دکتر معتمد تاسیس و در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد، در سال ۹۳ بخش خصوصی مرکز پرورش ماهی کاسپین را خریداری کرد و با استفاده از دانش و علم روز و تجهیزات مرکز کاسپین را به تنها مرکز مجهز به فناوری‌های مکانیزه پرورش ماهی در کشور تبدیل کرد.

مدیر شرکت پرورش ماهی و تکثیر ماهی البرز با اشاره به این که  کاسپین اولین مجموعه پرورش ماهی سردابی در کشوراست، گفت: امکانات روز دنیا به ما این کمک را کرد تا با حداقل مصرف آب و سیستم‌های جدید گردش آب ماهیان طبیعی را بدون استفاده از دارو پرورش دهیم.

صالحی، افزود: بیماری‌های آبزیان همیشه وجود دارد و جزئی جدایی ناپذیر از حرفه‌ی پرورش ماهی هستند، اما می‌توان با مدیریت واحتیاط‌های لازم این آسیب‌های اقتصادی را به حداقل رساند چراکه پیشگیری از درمان مهم‌تر است.

صالحی با اشاره به این که ۲ نوع بیماری باکتریایی و ویروسی برای ماهیان وجود دارد که بیماری‌های باکتریایی مربوط به آلودگی زیست محیطی هستند گفت: مرکز پرورش ماهی کاسپین از آب رودخانه کرج تغذیه می‌کند وفضولات ساختمانی که از طریق خاک به آب رودخانه نفوذ می‌کنند می‌توانند موجب بیماری در ماهیان شوند و دیگری مربوط به بیماری‌های ویروسی است که چند سال گذشته شیوع پیدا کرده و ماهی را درگیر کرده و تلف می کند.

وی با بیان این که  درحال حاضر صادراتی نداریم، اما موضوع صادرات را در دستور کارمان قرار دادیم تا در آینده‌ای نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم، گفت: از کشور‌هایی نظیر بحرین و قطر بازدید داشتیم و برنامه ریزی‌هایی انجام دادیم تا با ایجاد سردخانه و بسته بندی کار صادراتمان را آغاز کنیم.

مدیر شرکت پرورش ماهی و تکثیر ماهی البرز با بیان این که پرورش ماهی صرفه اقتصادی دارد، اما مانند هرکار دیگری با مشکلاتی هم همراه است، افزود: یکسری مسائل از دست تولیدکننده خارج است و نوسانات جامعه روی ما هم تاثیر می‌گذارد.

صالحی گفت: هزینه زیادی برای شرکت پرورش ماهی کاسپین شده است، اما خودمان تمایلی به استفاده از تسهیلات بانکی نداشتیم، اما درخصوص امور اداری و موانعی که در شهرداری داشتیم سازمان جهاد کشاورزی البرز، استانداری و دامپزشکی البرز کمک‌های زیادی به ما کردند.

وی افزود: تهیه نهاده‌ها برای تغذیه ماهیان با مشکلاتی همراه است، در سال‌های گذشته ما از کشور‌های دانمارک و فرانسه نهاده تامین می‌کریدم، اما اکنون از نهاده‌های داخلی استفاده می‌کنیم، اما این نهاده‌ها جوابگوی نیاز داخل نیست، اما درخصوص تامین نهاده برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم که از این پس خودمان وارد عمل شویم و در همین مرکز کاسپین به تولید نهاده‌ها بپردازیم تا از این حیث بی نیاز شویم.

مدیر شرکت پرورش ماهی و تکثیر ماهی البرز گفت: کار پرورش ماهی را با ۱۱ نفر آغاز کردیم و اکنون ۴۰ نفر در حال فعالیت هستند که حدود ۳۰ درصد از کارکنان تحصیلاتشان در زمینه شیلات است.

صالحی افزود: تمام تلاش ما این است که مجموعه کاسپین مجموعه‌ای علمی و کاربردی در سطح کشور باشد و با اتکا به خودمان حرکت کنیم.

او با اشاره به این که دستگاه‌هایی هم که در مجموعه پرورش ماهیان به کار گرفته شده از کشور‌های خارجی مدل برداری کردیم و خودمان آن‌ها را به عرصه تولید رساندیم، گفت: اکنون تنها مرکز مکانیزه تولید ماهی در سطح کشور هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار