استاندار خوزستان با تاکید بر اجرای ممنوعیت کشت شلتوک در استان، گفت: سازمان هواشناسی باید شرایط خشکسالی را اعلام کند تا امکان پیگیری خسارت وارد شده به کشاورزان وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵ 23 June 2021

استاندار خوزستان با تاکید بر اجرای ممنوعیت کشت شلتوک در استان، گفت: سازمان هواشناسی باید شرایط خشکسالی را اعلام کند تا امکان پیگیری خسارت وارد شده به کشاورزان وجود داشته باشد.

قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در پنجاه و ششمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سرسرای جلسات استانداری، بیان کرد:با توجه به اینکه ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان به تصویب رسیده، باید در همه شهرستان‌های استان عملی شود.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی هنوز شرایط خشکسالی در خوزستان را اعلام نکرده، افزود: با توجه به گزارش هواشناسی و سازمان آب و برق، خوزستان در شرایط خشکسالی قرار دارد و سازمان هواشناسی باید اعلام شرایط خشکسالی کند تا امکان پیگیری خسارت کشاورزان آسیب دیده فراهم شود.

به گفته وی، پرداخت خسارت سیل گذشته و خسارت خشکسالی در خوزستان به کشاورزان باید از طریق جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان پیگیری شود.

سلیمانی دشتکی با انتقاد از آنچه سهل انگاری فرماندار شوشتر در برخورد با کشاورزان شلتوک کار بیان کرد، گفت: برخورد با کشاورزان متخلف قرار بود پس از انتخابات انجام شود اما شوشتر تنها شهرستانی است که این کار را نکرده و با وجود ۲ نوبت دستور مستقیم به فرماندار تاکنون عملی نشده است.

وی با تاکید بر اولویت تامین آب شرب مردم، به حیاتی معاون امنیتی استانداری خوزستان دستور داد که در راستای برخورد با کشاورزان شلتوک کار با سازمان آب و برق و شرکت برق خوزستان جلسه برگزار کرده و همکاری کند.

سلیمانی دشتکی همچنین با اشاره به درخواست مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیشنهاد این سازمان مبنی بر ابطال مجوز بهره برداری آب کشاورزانی که برق پمپ‌های خود را دوباره به صورت غیرمجاز وصل می‌کنند در شورای تامین استان مطرح می‌شود.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به هماهنگی با راه‌آهن و شرکت فولاد برای اجرای خط انتقال فاضلاب، بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان متعهد شد که اجرای یکی از خطوط انتقال فاضلاب شرق به تصفیه خانه شرق اهواز (خط ۱۶۰۰) را از سوم تیر جاری آغاز و تا پایان شهریور به اتمام برساند؛ محیط زیست نیز به عنوان ناظر باید گزارش‌های هفتگی پروژه را به معاونت عمرانی استانداری اعلام کند.

درخواست ابطال مجوز بهره برداری شلکتوک‌کاران

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست با اشاره به ممنوعیت کشت شلتوک در ستاد خشکسالی استان، خواستار برخورد شدیدتر با کشاورزان شلتوک کار شد.

فرهاد ایزدجو پیشنهاد کرد: ابطال مجوز بهره برداری از آب برای کشاورزانی که برق پمپ‌های خود را بدون مجوز دوباره متصل می‌کنند در شورای تامین استان مصوب شود.

وی افزود: در اهواز و شعیبیه با وجود ممنوعیت کشت شلتوک، اراضی زیر کشت شلتوک رفته که در منطقه میان‌آب شوشتر بعد از تجمع کشاورزان در مقابل فرمانداری، برخورد با این کشاورزان متوقف شده و در اهواز نیز قرار بود امروز با همراهی نیروی انتظامی برق مزارع قطع شود.

وی اضافه کرد: گروه‌های شرکت برق که برای قطع برق مزارع اعزام می‌شوند بسیار کم بوده و راضی کننده نیست.

کاهش ۵۰ درصدی آورد دز

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین در این نشست با ارایه گزارشی از تامین حقابه زیست محیطی رودخانه‌های کارون و دز، گفت: با شرایط خشکسالی شدید به ویژه در حوضه‌های دز و کرخه روبه‌رو هستیم به طوری که آوردها به حوضه دز بیش از ۵۰ درصد و آوردها به حوضه کرخه بیش از ۴۸ درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش داشته است.

علی شهبازی با اشاره به تصویب برنامه مدیریت خشکسالی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت و ابلاغ آن به دستگاه‌ها، افزود: در این برنامه مصوب شد که ۱.۱ میلیارد مترمکعب برای نیازهای زیست محیطی و کیفیت آب شرب اختصاص داده شود که این میزان ۲۰ درصد حجم آب قابل برنامه ریزی (۵.۱ میلیارد مترمکعب) در بازه زمانی خرداد تا شهریور است.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط کیفی به وجود آمده در رودخانه‎‌های دز و کارون، برنامه اصلاحی در خرداد به تصویب رسید که بر اساس آن قرار شد آب بیشتری از سدهای دز و کارون برای پایین دست رهاسازی شود.

شهبازی با مقایسه دبی رودخانه کارون در سال ۹۷ با سال ۱۴۰۰، بیان کرد:در خرداد امسال متوسط دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز ۲۰۶ مترمکعب برثانیه بود در حالیکه در مدت مشابه خشکسالی سال ۹۷، دبی این رودخانه به مدت ۲۲ روز کمتر از ۱۳۰ مترمکعب برثانیه رسید.

وی افزود: مقایسه کیفیت آب کارون در اهواز نیز نشان می‌دهد که متوسط شوری امسال ۲ هزار و ۲۰۰ میکروموس و متوسط شوری در سال ۹۷ ، ۲ هزار و ۴۸۳ میکروموس بوده که شرایط کیفی مناسبی را نشان می‌دهد.

شهبازی با بیان اینکه در مدت سه روز اراضی شلتوک کاری در خوزستان سه هزار هکتار افزایش یافت، اضافه کرد: در دهه سوم خرداد به دلیل برداشت ناگهانی و گسترده و انفجاری آب در کارون و دز به ویژه برای کشت شلتوک متوسط دبی کارون در اهواز به کمتر از ۱۶۰ مترمکعب برثانیه کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، در پی کاهش شدید آورد رودخانه‌های خوزستان، کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی این استان بر اساس مصوبه جلسه ۱۲ اردیبهشت ماه ستاد بحران استانداری ممنوع اعلام شده است. این ممنوعیت با واکنش کشاورزان روبه‌رو شده و تاکنون چند تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان، فروردین امسال اعلام کرده بود که خوزستان وارد تنش آبی می‌شود.

به گفته ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، امسال اجازه کشت حدود ۸۸ هزار هکتار محصولات زراعی داده شده است که نسبت به سال نرمال حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی ، و عمل آوری ۱۲۸ نوع محصول، از نظر کمیت و تنوع تولید جایگاه نخست کشوری را دارد.

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تأمین کند. همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار