رییس انجمن پزشکان کودکان و مسوول کارگروه تکامل عصبی کودکان استان البرز با تاکید بر اینکه باید مادران از دادن شیر مصنوعی به نوزادان خود خودداری کنند، گفت : شیر مادران مبتلا به کووید۱۹ خطری برای سلامتی کودکان شیرخوار آنان نیست.
کد خبر: ۹۸۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹ 01 August 2021

آیا مادر آلوده به ویروس کرونا می‌تواند به فرزند خود شیر دهد؟

به گزارش «تابناک البرز» دکتر محمد  زنوزی به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر در نشست با خبرنگاران گفت: تغوز یا کلسترون طبیعی ترین و قوی ترین واکسن است که ضمن آنکه دادن شیر مادران مبتلا به کووید ۱۹ به نوزادان بزرگترین کمک به این نوزادان برای پیشگیری از ابتلا  کرونا است.

وی ادامه داد:  تاکنون در البرز هیچ نوزادی براثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت نکرده ، هرچند تعدادی از مادران  مبتلا به این بیماری جان باختند و  یکی از برگ های برنده و افتخاربرای  البرز این است که هیچ نوزاد مبتلا به کرونا در این استان فوت نکرده است.

رییس انجمن پزشکان کودکان و مسوول کارگروه تکامل عصبی کودکان استان البرز اظهار داشت : انرژی تامین نمک و آب و ایمنی بدن است که برای نوزاد کووید ۱۹ نیاز است که در بهترین شکل در شیر مادر وجود دارد.

زنوزی گفت: همانطور که در یک سال و نیم گذشته استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در جامعه نهادینه شده ، باید فرهنگ مصرف شیر مادر برای کودکان نیز نهادینه کرد.

وی ادامه داد: ما امروز در بحث شیرمادر با چالش بزرگ فرهنگی مواجه هستیم و در این زمینه باید بپذیریم که به توصیه های علمی و دینی در خصوص اهمیت شیر مادر در جامعه کم توجهی شده است .

زنوزی تاکید کرد که بررسی ها علمی نشان می دهد که مصرف شیر مادر برای کودکان سلامتی و رشد روزافزون جسمی و روحی را به دنبال دارد.

وی افزود: طبق بررسی های علمی  یکی از بدیهی ترین موضوعات که همه ساله تایید می شود نقش بی بدیل شیر مادر در سلامت مادر و کودک و کمک به اقتصاد جامعه است که اگر فرهنگ سازی شود بخش زیادی از رفتار تغذیه کودک اصلاح می شود.

رییس انجمن پزشکان کودکان و مسوول کارگروه تکامل عصبی کودکان استان البرز بیان داشت: فاصله گذاری بین مادر و کودک مانعی برای رشد کودک است که اگر اصلاح شود به نفع جامعه نیز هست.

وی ادامه داد: شیر مادر کمتر باعث اسهال می شود و ایمنی را افزایش می دهد و در دراز مدت به سبد اقتصادی خانواده و جامعه کمک می کند و بخشی از هزینه های کشور که صرف خرید شیر مصنوعی می شود کاسته خواهد شد.

زنوزی گفت : انتظار می رود اصحاب رسانه با اطلاع رسانی گسترده اهمیت شیرمادر برای کودکان را تبیین کنند و مادران و خانواده ها را نسبت به مخاطرات مصرف مواد غذایی غیر طبیعی آگاه کنند.

زنوزی گفت: نکته ی دیگر این است که در سال های اخیر مشخص شد همه مزایای شیر مادر در خود شیر نیست؛ بخشی از مزایا به خاطر شیر دهی مادر است به این که ثابت شده که کودک در آغوش مادر بهتر رشد می کند زیرا آغوش مادر برای فرزند خردسال منبع انرژی است.

دکتر علیرضا جشنی مطلق که فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز در این نشست گفت:  برخی از مادران آغوز را دور می ریزند اما آغوز منبع غنی ماده غذایی برای نوزادان است که خواص فراوانی دارد؛  از جمله اینکه در رشد ذهنی و حتی به لحاظ پیشگیری از بیماری های بدخیم سلیاک کولیک و امثال آن تاثیر گذار است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که مادران در ساعات و روزهای  نخست تولد فرزند باید به نوزادان خود شیر بدهند  هر چند که شیر در سینه برای مادر درد ایجاد می کند اما  مادر در روزهای اول باید  آماده شیردهی  شود که شیر برای نوزاد بهترین روش تغذیه است .

وی بیان داشت : یکی از نکاتی که امروز در جامعه با آن سروکار داریم و جزو باورهای غلط است، دور کردن کودکان شیرخوار از مادران است  و بسیاری براین باور هستند که مادران مبتلا به کووید۱۹ شدند کودکان شیرخوار از آنان جدا شوند در حالیکه این باور غلط است .

جشنی مطلق گفت : به هیچ  وجه ویروس کرونا از طریق مصرف شیرمادر به کودک شیرخوار منتقل نمی شود بلکه باید فرزند شیرخوار با رعایت پروتکل بهداشتی مانند استفاده از ماسک از شیر مادر استفاده کند و در فاصله ۲ متری از مادر خوابانده شود.

وی ادامه داد: شیر مادر دارای مواد ایمنی بوده و نوزادان و کودکان شیرخوار در این بخش آسیبی نخواهند دید.

وی تاکید کرد: کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند تاحدود زیادی از مخاطرات  بیماری های اسهالی به دور خواهند بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : طبق یک گزارش علمی که از طریق بیمارستان کمالی کرج در سال ۹۸ تهیه شد  میزان استفاده از شیر مادر در البرز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به ادوار گذشته کاهش نشان می دهد  که باید در این زمینه باورهای غلط کنار گذاشته شود.

وی بیان داشت : یکی از نکات با اهمیت دیگر که در شیر مادر این است  که اگر  مادر به نوعی بیماری عفونی مبتلا باشد آنتی بادی آن از شیر عبور می کند و به بدن کودک می رسد و علت اینکه ۲۵ برابر مرگ و میر عفونت های گوارشی کم می شود متاثر از این آنتی بادی است.

جشنی مطلق گفت : اصحاب رسانه به ما کمک کنند که باورهای غلط در ذهن برخی از مادران شکسته شود و شیر خود را به نوزادان بدهند زیرا  هیچ شیری خواص شیر مادر را ندارد و مادرانی که چند قلو و یا حتی نارس دارند می بایست شیر خود را به نوزادان بدهند.

وی افزود :مادر شیر ده نیاز به کالری بیشتر از مادر باردار است و باید به کالری غذایی آن توجه شود؛ یکی از کارهایی که انجام شد کارخانه های که برای تقویت درست می کنند خیلی از کارخانه ها دنبال ساخت فرآورده هایی برای مادران باردار و شیرده هستند البته مادران شیرده اولویت بالاتری دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار