فریدون محمدی گفت: برنامه مرمت و بازسازی کاخ ناصری شروع شده است و حداکثر تا ۲ سال آینده ۷۰ الی ۸۰ درصد بنا در قالب یکی از مجموعه های اقامتی – توریستی کشور به حالت اول باز می گردد.
کد خبر: ۹۸۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 04 August 2021
پایان خوش تراژدی کاخ شهرستانک با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی
به گزارش «تابناک البرز» مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه کوشک ناصری یا کاخ شهرستانک در محور چالوس کاخ تابستانی ناصرالدین شاه قاجار بوده است، درباره آخرین وضعیت آن گفت: متاسفانه این مجموعه طی سالیان متمادی تخریب زیادی شده است.
فریدون محمدی افزود: کاخ ناصر مدت زمان زیادی در اختیار سازمان تربیت بدنی بوده و از آن برای اردوهای کوهنوردان استفاده شده است، از زمانی که توسط میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد دو فصل مرمت در آنجا انجام شد اما با توجه به اینکه حجم تخریب بالا است، نمود نداشته است.
وی اظهار داشت: کاخ در فهرست بناهای واگذاری به بخش خصوصی وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است تا بخش خصوصی آن را با نظارت میراث فرهنگی به یک مجموعه اقامتی – توریستی با سبک و سیاق قدیمی تبدیل کند، این واگذاری مدت زمانی محدود داشته و همیشگی نیست.
محمدی تصریح کرد: سال گذشته کاخ ناصری طی یک مناقصه به سرمایه گذار البرزی که از اهالی شهرستانک است واگذار شد، برنامه مرمت و بازسازی شروع شده است و حداکثر تا ۲ سال آینده ۷۰ الی ۸۰ درصد بنا در قالب یکی از مجموعه های اقامتی – توریستی کشور به حالت اول باز می گردد.
وی گفت: مردم به این باور می رسند که پس از اتمام مرمت کاخ ناصری مجموعه ای زیباتر از آن در قالب مرکز اقامتی نخواهیم داشت، طی یک سال ۴ مرتبه از این مجموعه بازدید کردم در حالی که به گفته نگهبان کاخ، مدیران سابق حتی یک بار این کاخ را بررسی نکرده بودند.
محمدی افزود: بخش خصوصی بر اساس نقشه و طراحی قدیمی، در ابتدا ۷ حوض ناصری را مرمت خواهد کرد، در ادامه ۲ حمام بزرگ، سپس دیوان خانه و در خاتمه اصل کاخ بازسازی می شود. متاسفانه ۸۰ درصد کاخ ویران شده است و تنها قسمتی از بنای میانی باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه سقف شیروانی مجموعه کاخ ناصری، قاجاری نیست و باید تعویض شود، اظهار داشت: قسمتی از برج و باروی اطراف کاخ هم باقی مانده است اما حمام ها تخریب شده اند، از ۷ حوض هم تنها یک حوض سالم مانده است.
مدیر کل میراث فرهنگی البرز در خاتمه با اشاره به اینکه سرمایه گذار ۱۰۰ میلیارد تومان تقبل کرده و با دریافت همین میزان تسهیلات، مرمت را آغاز کرده است، خاطر نشان داشت: بنا با این روند نجات پیدا می کند چرا که دولت بودجه ای ندارد و بخش خصوصی با توجه به اینکه بنای مذکور دارای بازگشت سرمایه قطعی است از آن استقبال کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار