مدیر امور عشایر استان البرز گفت: طرح واکسیناسیون عشایر این استان علیه بیماری کووید ۱۹ در مناطق ییلاقی در حال اجرا است.
کد خبر: ۹۸۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ 28 August 2021

به گزارش «تابناک البرز» علی نقدی بازنشین گفت: طرح واکسیناسیون عشایر برای ایمن سازی آن ها در مقابل ویروس کرونا برای تمام کوچندگان و عشایر بالای ۱۸ سال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می شود که تاکنون این اقدام برای ۹۰ نفر اجرا شده است.

وی در ادامه به ارایه اقدامات انجام شده برای عشایر استان از ابتدای سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: برای ارایه خدمات پشتیبانی به کوچندگان و تامین سوخت و انرژی های نو اعتباری بالغ برپنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوب شد که از این اعتبارات مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی تامین شد.

وی گفت: از جمله پروژه های اجرا شده در این مدت می توان به بازگشایی ۵۶ کیلومتر از راههای عشایری مناطق ییلاقی شهرستانهای کرج و طالقان، تامین آب شرب در ۲ منطقه عشایری، آبرسانی سیار در مناطق عشایری به تعداد ۱۵۰تانکر، توزیع سوخت فسیلی به تعداد ۶۶۸ سیلندر، برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای ۱۰۰ نفر، ایجاد ۲ دستگاه حمام خورشیدی در مناطق ییلاقی (۲ دستگاه)، توزیع ۲۵ دستگاه چراغ قوه خورشیدی و ساخت ۴۰ متر مکعب آبنما اشاره کرد.
مدیر امور عشایر البرز افزود: در حال حاضر نیز پروژه های توزیع ۵۰ دستگاه چراغ قوه خورشیدی، احداث ۴ باب سکوی چادر، ساخت و تجهیز یک مورد حمام خورشیدی ، خرید و نصب  سه دستگاه چراغ معابر خورشیدی و احداث یک باب حمام ضد کنه دامی در دست اقدام می باشد که با توجه به آغاز فصل قشلاقی عشایری سهم بسزایی در رفاه این جامعه زحمتکش خواهد داشت.
وی همچنین به تامین علوفه دام های عشایر توسط شبکه تعاونی های عشایری به میزان ۵۰۰ تن جو ، یک هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره و یک هزار و ۵۰۰ تن سایر نهاده ها اشاره کرد و تصریح کرد: بیمه اجتماعی و بازنشستگی ۳۰ نفر از عشایر، بیمه ۵۵ هزار راس دام عشایری پلاک گذاری و تعیین هویت ۱۵۰ هزار راس دام عشایری توسط تشکل های عشایری استان ۱۵۰۰۰۰ رأس و توزیع ۱۲ تن آرد توسط تشکل های عشایری از جمله اقدامات از ابتدای سال جاری می باشد.

نقدی بازنشین ، صدور کارت تردد ۳۷۰ خانوار و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش جهت پرواربندی دام عشایر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی برای چهارنفر به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان را از دیگر خدمات ارایه شده در این مدت برشمرد.

وی ضمن قدردانی از حمایت های سایر سازمان ها و ارگان ها در خدمت رسانی به عشایر افزود: در این مدت ۵۰ دستگاه پکیج خورشیدی برای عشایر با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان و واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام های عشایر به تعداد ۱۵۰ هزار راس با همکاری اداره کل دامپزشکی استان نیز صورت پذیرفته است.

عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب ۸۶۰ خانوار و جمعیت چهار هزار و ۸۰۰ نفر تشکیل یافته که حدود ۵۶ درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در ۸۴ سامان و ۶ سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان دارای ۳۲۱ هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری، از ۱۴۸ هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کند.
عشایر البرز سالانه با تولید ۶ هزار و ۸۰۰ تن شیر، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و یکهزار و ۳۰۰ تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار