رییس اداره حفاظت محیط زیست اشتهارد بر ضرورت راه اندازی تصفیه خانه مرکزی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: فاضلاب شهرک های صنعتی اشتهارد و شهر اشتهارد نیازمند مدیریت صحیح است.
کد خبر: ۹۹۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ 23 September 2021

به گزارش «تابناک البرز» حشمت اله کوثری ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: اشتهارد یکی از شهرستان های مهم استان البرز از لحاظ صنعتی است به طوریکه در این شهرستان سه شهرک صنعتی مصوب داریم.

وی اظهار داشت: شهرک صنعتی اشتهارد با بیش از ۲۵ سال قدمت با یک هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت با ۲ هزار و ۴۰۰ پروانه واگذاری فعالیت می کند.

وی گفت: همچنین شهرک صنعتی کوثر ۳۰۰هکتار وسعت دارد که فاز توسعه ای دارد و احتمال توسعه این شهرک وجود دارد.

کوثری افزود: شهرک صنعتی امید البرز (اشتهارد ۲)‌نیز به تازگی مجوز دریافت کرده که قرار است در ۳۰۰ هکتار در فاز اول راه اندازی شود که تا یک هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی بیان داشت: این شهرک ها از لحاظ مساحت مورد تایید محیط زیست بوده و مجوزهای لازم را دریافت کرده اند ولی هرگونه توسعه در این شهرک ها نیازمند دریافت تاییدیه محیط زیست و ارزیابی های مربوطه می باشد.

شهرک های صنعتی اشتهارد در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد گفت: این شهرک ها در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارند که هر گونه توسعه ای در این محدوده بایستی نظارت و پایش شود.

وی افزود: به همین منظور از ظرفیت بخش معتمد محیط زیست استفاده کرده ایم که مجاب به خود اظهاری در سه بخش هوا، پساب و پسماند شوند که به دلیل کمبود امکانات و نیوری انسانی سعی شده در واحدهای صنعتی که آلایندگی های ذکر شده را دارند این اقدامات به صورت مرتب انجام شود.

کوثری با بیان اینکه حتی پایش ها به صورت شبانه نیز انجام می شود، اظهار داشت: در همین راستا تعدادی از واحدهای آلاینده به مراجع قضایی معرفی شده و یا تعدادی در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند به طوریکه سال گذشته ۱۱ واحد در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفتند و ۱۰ واحد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: واحدهایی که در لیست صنایع آلاینده قرار می گیرند بایستی بخشی از درآمد روزانه شان را در حفظ محیط زیست و اشاعه مسایل زیست محیطی قرار دهند.

پساب تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد آلاینده است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشتهارد به وضعیت تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد اشاره کرد و افزود: متاسفانه پساب این تصفیه خانه به صورت آلاینده وارد رودخانه شور و اکوسیستم منطقه می شود به طوریکه همکاران قم پیگیر این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه این آلودگی منجر به آلوده شدن دریاچه نمک قم شده، اظهار داشت: با تصمیم جدید در شهرستان اشتهارد مقرر شد که این تصفیه خانه به وضعیت استاندارد محیط زیست برسد.

وی تصریح کرد: در همین راستا تعمیرات مورد نیاز انجام شد و مقرر شده بود که تا پایان شهریور ماه (روز گذشته) این تصفیه خانه تعمیر و به مدار برگردد تا پساب خروجی استانداردهای محیط زیست را داشته باشد.

کوثری همچنین به موضوع دپوی زباله شهرک صنعتی اشتهارد اشاره کرد و گفت: در این شهرک یک جایگاه دپوی موقت زباله وجود دارد که زباله ها پس از دپو در این محل بایستی سریع به مرکز دفن حلقه دره منتقل شود که متاسفانه به دلیل تخلفاتی که از گذشته برخی از افراد سودجو نسبت به تفکیک و جداسازی زباله می کردند که برخی مواقع به دلیل نبود مدیریت نامناسب چندبار منجر به وقوع آتش سوزی در این محل شده است که متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: به طوریکه عامل آتش سوزی در تیرماه سال گذشته راهی زندان شد ضمن اینکه پرونده آتش سوزی این محل در خرداد ماه امسال نیز در مراجع قضایی در حال رسیدگی می باشد.

وی با بیان اینکه چند روز پیش نیز شاهد یک آتش سوزی دیگر به صورت عمدی بودیم، خاطرنشان کرد: این پرونده نیز در حال رسیدگی می باشد.

رییس حفاظت محیط زیست اشتهارد تاکید کرد در شهرک صنعتی اشتهارد بایستی دو اتفاق مهم رخ بدهد که یکی موضوع مدیریت اصولی تصفیه خانه و دیگری کوتاه شدن دست افراد سودجو از محل دپوی موقت زباله این شهرک است.

پسماند واحدهای ریخته گری مدیریت شدند

کوثری به موضوع پسماند واحدهای ریخته گری نیز اشاره کرد و گفت: پسماند این واحدها به دلیل کمبود نیروی نظارتی به صورت شبانه روزی، این پسماندها را در مسیر راه ها و در طبیعت رها می کردند که با همکاری دادستانی این واحدها بازدید و اعلام شد هرگونه خروج پسماند از این واحدهای صنعتی منوط به گذراندن پارامترهای حدتشخیص پسماند و آنالیزهای مربوطه می باشد.

وی افزود: به دلیل اینکه از طرف آزمایشگاه های مربوطه مشخص شود که آیا این پسماندها ویژه هستند یا عادی که اگر پسماندها عادی باشد مجوزهای لازم را برای انتقال به مراکز دفن مجاز می دهیم و یا اگر ویژه باشد بایستی به محل مربوطه فرستاده شود تا بی خطرسازی شود.

وی با بیان اینکه پس از این نظارت ها واحدهای ریخته گری به صورت درست مدیریت می شوند، اظهار داشت: همچنین به واحدهای آرایشی،‌بهداشتی و شیمیایی ابلاغ شده تا پسماندهایشان را به مراکزی در استان های اصفهان و قزوین بفرستند.

رییس اداره حفاظت محیط زست اشتهارد گفت: زباله شهر اشتهارد نیز به حلقه دره منتقل می شود و فاضلاب این شهر نیز یا به چاه های جذبی منتقل می شود و یا به خارج از شهر منتقل می شود که با راه اندازی تصفیه مرکزی مشکل فاضلاب این شهر نیز رفع می شود.

وی افزود: فاضلاب شهر نیز به سمت پایین شهر و به رودخانه شور منتقل می شود که امیدواریم این مشکل در دولت سیزدهم رفع شود.

شهرک صنعتی کوثر کمترین بار آلایندگی را دارد

کوثری به وضعیت شهرک صنعتی کوثر نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر واحدهای تولیدی در این شهرک نیز کمترین بار آلایندگی را دارد ولی فاضلاب این شهرک بعضی مواقع بالاتر از حد استاندارد می باشد که نیاز است تصفیه خانه مرکزی این شهرک هم پیش از استقرار کامل واحدهای صنعتی راه اندازی شود.

شهرستان اشتهارد در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار