تدوین پرونده ثبت ملی غار سنگی «خالو حسین» پاوه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه از تدوین پرونده ثبت ملی غار سنگی خالو حسین کوهکن در بانه‌وره پاوه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴ 31 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، هادی شریفی با بیان اینکه طی سالهای گذشته تلاش‌هایی برای ثبت ملی این غار دستکند انجام شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه این غار اثری منحصربفرد و شاخص به شمار می‌رود، برای همین در سال‌های گذشته چندباری برای ثبت ملی آن اقدام شد. 

وی افزود: پرونده‌هایی که سابقا برای ثبت ملی این اثر تدوین می‌شد عمدتا روی شاخص تاریخی بودن تاکید داشت، درحالیکه قدمت غار دستکند خالو حسین به نیم قرن هم نمی‌رسد، بنابراین در شورای ثبت ملی آثار کشور واجد ارزش تاریخی شناخته نمی‌شد و به ثبت ملی نمی‌رسید. 

رئیس میراث فرهنگی پاوه تصریح کرد: باتوجه به اینکه غار خالو حسین دارای شاخص‌های هنری و معماری خاص است، اینبار پرونده ثبت ملی آن با در نظر گرفتن این شاخص‌ها تدوین شده و امیدواریم به ثبت ملی برسد. 

وی خاطرنشان کرد: دست ساز بودن این اثر، معماری خاص، واقع شدن در یک منطقه خوش آب و هوا و توریستی از مهمترین شاخص‌هایی است که این اثر دارد و ما را به ثبت ملی آن امیدوار می‌کند. 

شریفی در ادامه با بیان اینکه این غار دستکند توسط فردی به نام حسین کوهکن معروف به خالو حسین یا فرهاد ثانی در منطقه گردشگری میگوره شهر بانه وره ساخته شده، عنوان کرد: خالو حسین فردی معلول بود که حوادث تلخ بسیاری را در زندگی از سرگذرانده بود و از غم و تنهایی خود به منطقه میگوره پناه می‌برد و آنجا با کلنگ خود ساخت این غار را شروع می‌کند. 

وی افزود: خالو حسین ساخت این غار را سال ۱۳۵۷ آغاز کرد و حدود ۲۰ سال از عمرش را صرف ساخت آن کرد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی پاوه یادآور شد: این غار دستکند دارای چهار خانه مجزا و ۹ اتاق است و از سال ۱۳۹۵ پس از اینکه حسین کوهکن درگذشت، اقدامات خوبی برای محوطه سازی، ایجاد راه دسترسی و تبدیل آن به یک منقطه گردشگرپذیر انجام شد. 

وی اضافه کرد: باتوجه به محوطه‌سازی‌هایی که طی سالهای اخیر توسط شهرداری بانه‌وره در اطراف این اثر صورت گرفته، در حال حاضر بازدید گردشگران از آن به صورت بلیط فروشی انجام می‌شود. 

به گفته این مسئول، در ایام پیک سفر روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از غار سنگی خالو حسین کوهکن بازدید می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار