
به گزارش خبرنگار تابناک از استان کردستان، عصر امروز، در نشست بررسی امکانسنجی توسعه حملونقل در محور ریلی سنندج–همدان، کیومرث حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان با تأکید بر اهمیت گسترش شبکه ریلی، اتصال کردستان به راهآهن سراسری را فرصتی ارزشمند برای تنوعبخشی به مدهای حملونقل عنوان کرد.
وی با اشاره به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی پروژه راهآهن سنندج–همدان گفت: بخشی از اهداف این پروژه هنوز تحقق نیافته و ظرفیت کامل آن مورد استفاده قرار نگرفته است. حبیبی با بیان اینکه بر اساس افق ۲۰ ساله بهرهبرداری از این مسیر، حمل سالانه یک میلیون تن بار و جابهجایی ۷۰۰ هزار مسافر پیشبینی شده بود، افزود: استقبال عمومی از این مسیر بیش از برآوردها بوده است.
معاون عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: هرچند حمل ریلی غلات و گندم آغاز شده، اما هنوز به مرحله بهرهبرداری کامل نرسیده است. به گفته وی، توسعه ریلی و اتصال به مرز باشماق مریوان از برنامههای راهبردی دولت در کردستان است.
وی با اشاره به پرریسک بودن جادههای استان تأکید کرد: افزایش استفاده از شبکه ریلی موجب کاهش تردد خودروهای سنگین، تصادفات، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری جادهها میشود؛ البته در این مسیر باید به معیشت رانندگان نیز توجه شود تا توسعه بهصورت متوازن دنبال گردد.
حبیبی بهرهگیری راهبردی از سیستم ریلی را ضرورتی اجتنابناپذیر دانست و بر لزوم حضور بخش خصوصی در این عرصه تأکید کرد تا سهم حملونقل ریلی بار در استان افزایش یابد.
وی همچنین از سه پروژه کلان دولت چهاردهم در حوزه عمرانی استان شامل طرح گردشگری قشلاق–گریزه، دهکده سلامت و بندر خشک نام برد و خواستار تشکیل اداره کل راهآهن استان و توجه به بومیگزینی در جذب نیروها شد تا اشتغال و بهرهوری ارتقا یابد.
در پایان، سعید ابراهیمنژاد مدیرکل راهآهن غرب کشور نیز از راهاندازی قریبالوقوع مسیر ریلی سنندج–مشهد خبر داد و گفت: در آزمون استخدامی اخیر، ۲۴ نفر از جوانان استان کردستان جذب خواهند شد.
انتهای پیام/