شورا محل تک روی‌های فردگرایانه نیست

تابناک: رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورا یک نهاد جمعی تصمیم‌گیری مبتنی بر شیوه دموکراسی است و در چنین چهارچوبی جایی برای تک‌روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۲۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 25 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رضا امینی در جلسه علنی شورای شهر ضمن گرامی داشت هفته کارگر، جایگاه و شآن معلمان را بسیار رفیع و قابل احترام دانست و اظهار کرد: شورا یک اصل عقلانی بر اساس آموزه‌های کتاب و سنت است.

امینی با اشاره به اصل هفتم قانون اساسی ادامه داد: بر اساس این اصل شوراها ارکان مهم تصمیم‌گیری در امور اجرایی هستند و نه تنها یک فصل مجزا در قانون به وظایف آنها اختصاص یافته بلکه اصول یکصد تا 106 نیز به وظایف، چگونگی انتخاب و سایر مسائل مربوط به شوراها اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه نهاد شورا در بیست سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفت، تصریح کرد: اولین انتخابات رسمی شوراها در چهارچوب اجرای قانون اساسی روز هفتم اسفند ماه سال 1377 در چهارچوب برنامه توسعه سیاسی و گسترش نهادهای مدنی و مشارکت عمومی برگزار شد و حدود 185 هزار نفر اعضای اصلی و علی البدل از سوی مردم انتخاب شدند و بر این مبنا شوراهای اسلامی شهر و روستا در نهم اردیبهشت ماه سال 1378 به طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کردند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان مبانی و بسترهای قانونی و حقوقی شوراها را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبیین شیوه انتخاب اعضای شوراها، وظایف، اختیارات و نحوه نظارت آنها را به قانون عادی محول کرده است.

وی ادامه داد: مجلس قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور را برای نخستین بار در آذر ماه سال 1361 در 53 ماده به تصویب رساند و قانون کنونی شوراها نیز در خرداد ماه سال 1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید با این وجود به نظر می‌رسد این قانون همچنان از کاستی‌های زیادی رنج می‌برد.

امینی با اعتقاد به اینکه قانون شوراها نیازمند اصلاح است، گفت: قانون خوب به طور حتم تایید عقل جمعی را به دنبال دارد و به همین دلیل نیز لازم است وزارت کشور لایحه اصلاح قانون شوراها را قبل از تصویب در نهادهای مربوطه منتشر کند تا در پرتو خرد جمعی جامعه و توسط کارشناسان حوزه‌های مختلف بیشتر سیقل خورده و از کاستی‌های احتمالی آن کاسته شود.

وی با تاکید بر لزوم تحقق رفتار شورایی برای اعضای شورا ادامه داد: شورا یک نهاد جمعی تصمیم گیری مبتنی بر شیوه دموکراسی است و در چنین چهارچوبی جایی برای تک روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند بنابراین لازم است آن دسته از افرادی که با نگرشی غیر از این به عضویت شوراهای شهر درآمده‌اند نگاه خود را تغییر داده و با روحیه جمع گرایی به خدمت شوراها درآیند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تاسیس شوراها وظایف برخی نهادها را تا حدود زیادی کاهش داده است، خاطر نشان کرد: این پدیده البته با چالش‌های بسیاری نیز همراه بوده است و این چالش عملی با نوعی نگرش حداقل گرایانه و حداکثر گرایانه به قدرت شوراها بازگشته است به طوریکه از یک سو برخی سازمان‌های اجرایی کمترین وظیفه و اختیاری برای شوراها قائل نیستند و از سوی دیگر برخی اعضای شورا خواهان اختیارات حداکثری برای خود هستند که این مشکل علاوه بر اصلاح قانون شوراها به اصلاح ذهنیت‌های مطلق گرایانه نیز در ارتباط است.

امینی ادامه داد: گستردگی مطالبات مردم در همه عرصه‌ها نیازمند افزایش امکانات و منابع مورد نیاز در مطالبه حقوق مردم از اجزای مختلف حاکمیت است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار