70درصد هدر رفت آب درشیوه های آبیاری سنتی

رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام تغییر شیوه های آبیاری دراین استان را ضروری عنوان کرد و گفت: شیوه های سنتی آبیاری اراضی کشاورزی در استان هدر رفت 70 درصد آب مصرفی را در پی دارد.
کد خبر: ۴۶۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 18 July 2017
 به گزارش تابناک ایلام ؛محمدتراب میری  اظهار کرد: راندمان آبیاری مفید در شیوه های سنتی و قدیمی آبیاری اراضی کشاورزی تنها 30 درصد است.
 
وی افزود: اما در شیوه های نوین و مدرن آبیاری مقدار هدر رفت آب مصرفی اراضی کشاورزی زراعی و باغی تا سطح قابل ملاحظه و محسوسی کاهش یافته است.
 
میری یادآور شد: در شیوه های مدرن آبیاری، راندمان مفید بهره وری از آب بین 80 تا 90 درصد است و پرتی آب در این شیوه ها در مقایسه با روش های سنتی و قدیمی حدود 10 درصد است.
 
وی با بیان اینکه 80 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان ایلام آبی است، تاکید کرد: برای کاهش هدر رفت آب در اراضی کشاورزی باید به سمت استفاده از شیوه های نوین آبیاری و توسعه این شیوه ها گام برداشت.
 
وی در خصوص مصرف آب در مزارع کشاورزی توضیح داد: بسته به نوع کشت و رقم محصول آب مصرف می شود چرا که برخی محصولات همچون گندم، برنج و هندوانه از بار مصرف آب زیادتری برخودار هستند که در آبیاری های سنتی هدر رفت آب در تولید این محصولات زیاد است.
 
 مجموع اراضی باغی و زراعی استان 340 هزار هکتار است که 80 هزار آن را اراضی آبی و مابقی آن را دیم تشکیل داده است.
 
یکی از برنامه های اصلی سازمان جهادکشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان 180 هزار هکتار تا سال 97 است.
 
سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.
 
گندم، جو، کلزا، ذرت، انگور و لیمو بیشترین میزان تولید محصولات کشاورزی استان ایلام را به خود اختصاص داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار