مشکلات ازدواج جوانان

کد خبر: ۶۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳ 20 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد و به نقل از" ایل بانو"کارشناسان مسائل اجتماعی بر مسائل متعددی در بحث موانع ازدواج تاکید می‌کنند. دکتر رحمت ا...صدیق سروستانی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران بیکاری و عدم اشتغال جوانان را یکی از معضلات مهم در بحث ازدواج جوانان می‌داند و می‌گوید: با شرایط کنونی کشور که زیرساخت‌های مناسب برای ازدواج جوانان فراهم نیست، زندگی مشترک زیر یک سقف برای جوانان اتفاق نمی افتد. به عبارتی ابتدا باید در جامعه اشتغال ایجاد شود و سپس برای اشتغال جوانان تبلیغ شود تا بعد از این که جوان کاری پیدا کرد، آن وقت مسئله ازدواج مطرح شود.

دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم اشتغال و مسکن را دو مشکل عمده در بی‌رغبتی جوانان به ازدواج معرفی می‌کند و معتقد است: فراهم کردن زمینه ازدواج در واقع در ایجاد زمینه اشتغال و ساخت مسکن ارزان خلاصه می شود. یعنی جوان باید بتواند درآمد کافی و سرپناهی داشته باشد تا اقدام به تشکیل زندگی مشترک کند.

اما در نقطه مقابل این نظرات، کارشناسان دیگری هم هستند که مشکلات فرهنگی را مهمتر از مشکلات مالی دانسته و بر آن تاکید می‌کنند. دکتر اورعی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به نتایج یک تحقیق در خصوص مساله ازدواج توضیح می‌دهد: طی تحقیقی که صورت گرفته و نظرسنجی که از تعدادی از جوانان 19 تا 20 ساله انجام شده، مشخص شده که آن ها برای ازدواج مشکل مالی دارند اما وقتی از دانشجویان ارشد و دکترای یکی از دانشگاه های تهران پرسیده شد که اگر 10 میلیون تومان پول داشتید چه می کردید، حتی یک نفر نگفت با این پول ازدواج می کردم. آن ها در پاسخ گفتند مشکل ما، مالی نیست بلکه پیدا نکردن زوج مناسب است. در واقع جوان امروزی حتی در صورت داشتن شرایط ازدواج و امکانات مالی کافی، به علت نداشتن شناخت کافی نسبت به روحیات فردی و شخصی خودش و شناخت ناکافی از جنس مخالف نمی تواند به کسی اعتماد کند و از ترس شکست در ازدواج، به آن فکر نمی کند و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد بخشی از مجردها به واسطه مشکلات معیشتی و مالی به سمت ازدواج نمی‌روند و آنهایی هم که مشکل مالی ندارند یا از ازدواج می‌ترسند یا فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا نمی‌کنند. اما هرچه هست این است که مشکل 11 میلیون جوان مجرد تنها مساله همسان گزینی نیست و همسان گزینی تنها یک بخش کوچکی از مساله ازدواج است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
دکتر اورعی
10 میلیون تومان را معادل با داشتن شرایط ازدواج و امکانات مالی کافی دونستند؟
مگه میشه؟ مگه داریم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار