ایسنا؛
‏۱۶ آذر ماه، به عنوان یکی از روز‌های ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ماندگار و به دلیل حمله ‏به حریم دانشجو و دانشگاه در تقویم کشورمان به عنوان "روز دانشجو" ثبت شد. ‏
کد خبر: ۱۰۱۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲ 07 December 2021
۱۶ آذر ماه، به عنوان یکی از روز‌های ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ماندگار و به دلیل حمله به حریم دانشجو و دانشگاه در تقویم کشورمان به عنوان "روز دانشجو" ثبت شد.

به گزارش  تابناک همدان، از ایسنا؛ در سال ۱۳۳۲، در حالی که نفرت از کودتاچیان در افکار عمومی ایران موج می‌زد اخباری از گوشه و کنار مبنی بر بازگشت نمایندگان دولت‌های خائن به کشور، به ملت ایران می‌رسید؛ وعده ورود قریب الورود "دنیس رایت" کاردار سفارت انگلیس، حضور نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در ایران در کنار محاکمه دکتر مصدق، گویای آذر ماهی متفاوت برای ملت ایران بود.

در روز ۱۴ آذر ماه آن سال، دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، علوم، دندان پزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران تظاهرات پرشوری علیه کوتاچیان برگزار کردند.

ایسنا؛ خبرگزاری مطالبه گر و پیشرو ‏

روز ۱۶ آذرماه نیز در دانشگاه تهران متفاوت از روز‌های قبل آغاز شد، اساتید و دانشجویان با ورود به دانشگاه متوجه استقرار تجهیزات گارد رژیم شاهنشاهی و آرایش سربازان و اوضاع غیرعادی دانشگاه شدند، در این حادثه سه دانشجو شهید و ۲۷ دانشجوی دیگر بازداشت شدند.

۱۶ آذر ماه در واقع روز ماندگاری در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که دانشجویان برای مبارزه با استکبار آن را رقم زدند، این روز یادآور مطالبه گری دانشجوهاست.

مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند:" دانشجوی۱۶ آذر؛ یعنی دانشجوی ضد استکبار، ضد آمریکا و ضد بریتانیا که حاصل و ثمره مبارزات و جانفشانی و ایثارگری دانشجویان در۱۶ آذر ۱۳۳۲و ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی در روز ۱۲ آذر سال ۱۳۵۸ و تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های حق طلبانه آن‌ها بود. "

حادثه تاریخی ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران ثابت کرد مطالبه گری حق دانشجوست و دانشجو باید نظارت مستمر و مداوم برعملکرد مسئولین داشته باشد و علاوه بر نظارت درونی در دانشگاه باید به نمایندگی از مردم در بیرون از دانشگاه نیز مطالبه گری کند؛ و اکنون بعد از ۶۸ سال از این واقعه، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نماد مطالبه گری و پیشرو بودن در جامعه است؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که امتیاز آن در دوم تیرماه سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران با بهره‌گیری از سرمایه اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ماه ۱۳۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: " اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید"، با هدف اطلاع رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در ۱۶ آذر همان سال مصادف با " روز دانشجو" به صورت رسمی به عرصه اطلاع رسانی در کشور گام نهاد.

رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس تاکنون ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل گیری حلقه واسط بین مسئولان، نخبگان و مردم بوده است.

نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایران و جهان، بازتاب واقعی و سرعت و دقت در انتشار اخبار، پرهیز از افراط و تفریط، توجه به مخاطب و ایجاد اعتماد پایدار بین رسانه و مخاطب، صداقت و امانت داری در انتشار اخبار، پرهیز از ایجاد تنش‌های آسیب زا در افکار عمومی، تلاش در راستای ایجاد روحیه امیدواری در جامعه و بازنمایی همه جانبه و بی‌طرفانه اندیشه‌ها و افکار در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌های خبرگزاری دانشجویان ایران بوده و هست.

طی دهه‌های اخیر این خبرگزاری ثابت کرده است که با حضوری آگاهانه در سطح جامعه و اشراف بر موضوعات مبتلابه موجود، با مطالبه گری از مسئولین و رساندن درد‌ها و مشکلات مردم به گوش مدیران اجرائی کشور، رسانه‌ای اثرگذار، صاحب سبک و جریان ساز است.

امروز" ایسنا " بعد از ۲۲ سال فعالیت ضمن درنوردیدن مرز‌های بین المللی در حوز‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همه این موفقت‌ها بی شک مرهون فعالان در این خبرگزاری است که ضمن تحمل مشقات فراوان، خالصانه و صادقانه در تهیه اخبار، تصاویر خبری، گزارشات و... می‌کوشند تا نام، یاد و راه دانشجویان ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ همچنان زنده و جاوید باقی بماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار