رتبه اول بیماری های سرطانی به استان یزد تعلق دارد
اگرچه این روزها موج سونامی “سرطان” در کشور از سوی متولیان امر تکذیب شد،اما شواهد امر بازهم نشان می دهد که استان یزد در خصوص این بیماری حرف اول را می زند.
کد خبر: ۱۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵ 04 March 2015
به گزارش تابناک یزد، اگرچه این روزها موج سونامی "سرطان” در کشور از سوی متولیان امر تکذیب شد،اما شواهد امر بازهم نشان می دهد که استان یزد در خصوص این بیماری حرف اول را می زند. سرطان یعنی رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول‌های بدن. زمانی که یک سلول طبیعی بدن دچار تغییر شود به سلول سرطانی تبدیل می‌شود. سرطان از جمله بیماری‌هایی است که علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل محیطی و بهداشتی هم در بروز آن نقش دارند.
حالا با این وضعیت،  يزد در زمينه ابتلاء به سرطان‌هاي زنان رتبه اول كشور و در زمينه ابتلاء به سرطان هاي مردان، رتبه سوم كشور را داراست.یزدیها با اینکه قطب مهم پزشکی در کشور را به خود اختصاص داده اند اما شهروندانش با موجی ازاین  بیماری قرارگرفته اند که نخستین شاخصه‌های مرگ و میر ،بیماری‌های قلبی و عروق و بعد از آن انواع سرطان‌ها است.بنابراین به جرات می توان گفت که رتبه اول بیماری های سرطانی به استان یزد تعلق دارد. این همان خبر ناخوشایندی است که متخصصان انکولوژیست از سال های گذشته به طور پراکنده آن را مطرح کردند.
بدون شک به غیر از عوامل ژنتیکی، یکسری عوامل محیطی نیز در بروز سرطان ها موثرند. عواملی که به نظر می رسد در استان یزد، شدت بیشتری دارند. بالا بودن آمار سرطان در یزد از یک طرف و از سوی دیگر عوامل محیطی که مردم یزد را تهدید می کند نگران کننده است.

عوامل محيطي علل ابتلاي روزافزون به سرطان
پزشکان متخصص نیز عوامل محيطي مانند معادن و تغيير رفتار و سبك زندگي مردم را از جمله علل ابتلاي روزافزون مردم اين منطقه به سرطان عنوان کردند. ضمن اينكه وجود مركز ريفرال و مركز درمان سرطان كشور در اين استان نيز موجب درج و گزارش آمار بيشتر اين بيماري شده است. سرطان‌هاي پوست، مثانه، خون، معده، غدد، كولون و مري شايع ترين سرطان‌هاي ثبت شده در استان يزد ميان مردان و سرطان هاي سينه، پوست، كولون، معده، خون، تيروئيد، رحم، مري، تخمدان و مثانه نيز بيشترين سرطان‌هاي مشاهده شده در بين زنان يزدی است.
از طرفی نتایج آمارهاي موجود دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد هم نشان مي‌دهد كه از كل سرطان‌هاي ثبت شده در استان يزد، سرطان پوست ٢٢ درصد از سرطان‌هاي شایع در زنان و ١٧درصد از سرطان‌هاي مردان را به خود اختصاص داده است.
در رتبه دوم نيز، سرطان سينه در زنان و سرطان مثانه در مردان يزدي شايع است، به طوري كه شيوع سرطان سينه ٣/١٥ درصد و سرطان مثانه در مردان ١٧/١١ درصد است. البته در بين زنان در استان يزد ، سرطان سينه با شيوع 28 درصد، سرطان پوست 14.7درصد، سرطان خون با 5.6 درصد، سرطان معده با 5.4 درصد و سرطان روده شیوع 5 درصدی دارد.

سرطان سینه، زنان یزدی را تهدید می کند
شيوع سرطان در بين زنان در استان يزد نسبت به ساير استان‌ها در درجه اول و شيوع سرطان در بين مردان در درجه دوم است و طبق آمار سرطان سينه بالاترين ميزان شيوع را در بين سرطان‌هاي زنان در استان به خود اختصاص داده است.
در این میان نکته قابل توجه این است که این آمار، سرطان پوست را یکی از شایع ترین سرطان ها در استان یزد می داند و دلیل آن را در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار گرفتن مردم یزد و عدم آگاهی آنان در خصوص حفاظت پوست در برابر نور خورشید می داند.
هر چند به عوامل دیگری از جمله رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار، ورزش نکردن و عدم تحرک کافی و... نیز می توان اشاره کرد، اما آنچه بین آمارها و متخصصان به صورت توافقی مطرح می شود این است که یزد بالا ترین نرخ سرطان را در کشور داراست و این یعنی زنگ خطر برای شهر یزد.
به هر روی، هرچند یزد به طور کلی جزء مناطق با شیوع بالای سرطان به حساب می‌آید ولی چند نکته را باید در نظر داشت، اول اینکه شیوع اغلب سرطان‌ها در دنیا به علت زندگی صنعتی و تماس بیشتر با مواد سرطان زا و همچنین مراجعه سریع‌تر بیماران برای درمان به علت رشد فرهنگ و تشخیص زود‌تر سرطان به علت پیشرفت تکنولوژی درحال افزایش است، یزد نیز با داشتن پزشکان مجرب و تجهیزات نسبتا خوب، در تشخیص به موقع سرطان و درمان آن موفق عمل کرده است.البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که یزد به عنوان یک مرکز ارجاع، پذیرای بیماران از شهر‌ها و استانهای مجاور است و این امر بر بالا بردن تعداد آماری سرطان در یزد بی‌تاثیر نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار