بیش از 10 سال از افتتاح جاده‌ی «ایلام - حمیل - کرمانشاه» می‌گذرد و در این مدت همواره تنه‌ی درختان ارزشمند بلوط «تنگ قیر» واقع در شهرستان چرداول به زغال قلیانی‌ها و کبابی‌های شهرهای «شباب» ایلام و «حمیل» کرمانشاه تبدیل‌ می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 28 September 2015
از وقتی‌که محور «حمیل - ایلام - کرمانشاه» از «تنگ قیر» افتتاح شد آسایش از بلوط‌های منطقه، آسایش نداشتند و هرروز شاهد تبر به دست‌هایی هستیم که با تاریک شدن هوا رو به‌سوی کوه‌های منطقه نهاده و به جان درختان بلوط می‌افتند و به‌تدریج کوه‌ها از انبوه درختان بلوط خالی‌ شده است و بلوط فریادرسی ندارد.

این‌که سال‌هاست بلوط‌ها قربانی کبابی‌ها می‌شود بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما چرا تاکنون اقدام خاصی برای جلوگیری از تخریب یک‌باره این درختان کهن‌سال نمی‌شود؟

«ولی بیات» یکی از عشایر این منطقه در این‌باره گفت: ساخت محور «ایلام - حمیل» صدای تیشه و تبر آسایش را از بلوط‌های این منطقه گرفته است و نمی‌دانم دستگاه‌های متولی کجا هستند.

«مصطفی» هم گفت: درختان بلوط کهن‌سالی که سال‌ها قدمت دارند و بسیار ارزشمند هستند با تیشه و تبر و اره در یک‌چشم برهم زدن نابود می‌شوند و قاچاقچیان برای دوری از چشم دستگاه‌های مسئول بیشتر در شب نسبت به بریدن درختان بلوط منطقه اقدام می‌کنند.

سرهنگ «غلام‌رضا فتحی»، فرمانده‌ی یگان حفاظت منابع طبیعی ایلام گفت: تاکنون شمار فراوانی در زمینهٔ قطع و حمل درختان بلوط تنگ قیر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شده‌اند.

وی بابیان این‌که هرگونه قطع، حمل و شکستن درختان بلوط جرم بوده و ما موظف به برخورد هستیم، افزود: به‌محض مشاهده‌ی بدون تعارف نسبت به دستگیری افراد متخلف اقدام می‌کنیم.

فتحی با تأکید بر این‌که در راستای حفظ درختان بلوط نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم، خاطرنشان کرد: مردم به‌محض مشاهده هرگونه تعرض به درختان بلوط به منابع طبیعی گزارش دهند تا سریعاً نسبت به برخورد اقدام کنیم.

«یاسر مامی»، بخشدار شباب نیز در این زمینه گفت: متأسفانه از وقتی محور «ایلام - حمیل» ساخته‌شده و راه‌ دسترسی آسان شد و دست‌اندازی‌هایی به طبیعت این منطقه هم انجام شد اما بخشداری با دیگر دستگاه‌ها مدام در ارتباط بوده و تاکنون هم برخوردهای با متخلفان انجام شده است.

وی بابیان این‌که از این به بعد عرصه‌های طبیعی منطقه «تنگ قیر» زیر ذره‌بین همه‌ی دستگاه مربوطه خواهد بود، خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های که با دستگاه قضایی، پلیس، منابع طبیعی به‌عمل‌آمده است هرگونه دست‌اندازی به درختان بلوط این منطقه برخورد پشیمان‌کننده به‌دنبال دارد.

مامی بهترین راهکار برای حفظ عرصه‌های طبیعی را فرهنگ‌سازی دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باید به‌صورت جدی و مداوم نسبت به ارزشمندی منابع طبیعی در بین عموم اطلاع‌رسانی کنند.

وی از در دست بررسی بودن مسدود کردن راه‌های فرعی به داخل جنگل‌ها خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار