پدرسالاری ، بروکراسی و سیاست‌زدگی
اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردارند و امتیازات زیادی نیز در اختیار این اتاق‌‌ها قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸ 04 March 2015
بدون شک تاکید بر خصوصی‌سازی و کاهش درآمدهای نفتی نقش اتاق‌ها را بیش از پیش نمایان کرده و البته زیر ذره‌بین می‌برد.

برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی فرصتی فراهم می‌آورد تا عملکرد اتاق را از دید کارشناسان مورد بررسی قرار دهیم و خبرگزاری ایسنا در این خصوص اقدام به برگزاری سلسله میزگردهایی به منظور بررسی عملکرد اتاق‌ بازرگانی مشهد و برنامه تنی چند از کاندیداها کرده است.

در این میزگرد نیز به صورت صریح‍‌تر از گذشته عملکرد اتاق بازرگانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

شعار تحول، مهم‌ترین شاخصه این دوره از انتخابات اتاق

علی‌اصغر پورفتح‌الله عضو هیئت رئیسه اتحادیه واردكنندگان خراسان رضوی با بیان اینكه یكی از ویژگی‌های مهم این دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی كشور و خراسان رضوی شعار تحول است، اظهار كرد: تاکید همه اعضای حال حاضر اتاق و کاندیدای جدید بر بحث ایجاد تحول در اتاق بازرگانی نشان‌دهنده این است كه قطعا در عملكرد دوره‌های قبل كاستی‌هایی وجود داشته است.

وی اتاق بازرگانی را مادر تشكل‌های بخش خصوصی دانست و گفت: قانون‌گذار برای این تشكل جایگاه خاصی در نظر گرفته است اما مسئله این است كه اتاق چقدر توانسته از جایگاه و ظرفیت موجود استفاده كند.

پورفتح‌الله به نقایص قانون بهبود مستمر فضای كسب و كار به عنوان یكی از كم‌كاری‌های اتاق بازرگانی اشاره و اظهار كرد: اصلاح ضعف‌های آئین‌نامه‌ای و اجرایی این قانون بر عهده اتاق بوده است كه این اقدام تاكنون انجام نشده است.

وی با بیان اینكه اتاق بازرگانی تاكنون نتوانسته از اختیارات خود استفاده كند، عنوان كرد: برای مثال در گروه معدن با توجه به سیاست‌های اقتصادی كشور، جلوگیری از خام‌فروشی از اهداف موجود است اما خراسان رضوی به رغم اینكه یكی از پایه‌های تولید مواد معدنی در كشور را محسوب می‌شود متاسفانه در این زمینه جایگاه خوبی نداشته و مالكیت معدن‌های استان عمدتا مربوط به شركت‌های دولتی خارج از استان است.

وی وجود هیات نمایندگان اتاق بازرگانی را به تنهایی كارساز ندانست و گفت: اتاق بازرگانی باید دارای مشاوران، ستاد قوی، اتاق‌های فكر در بخش‌های مختلف معدن، تجارت، بازرگانی،‌حمل و نقل، صنعت و … باشد تا بتواند جهت رفع مشكلات بخش خصوصی اقدام كند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه واردكنندگان استان با اشاره به مشکلات به وجود آمده اخیر برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد،افزود: تقویت شركت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی یكی از مباحثی است كه باید به آن توجه و به منظور ایجاد رقابت سالم در این حوزه باید هلدینگ‌های قوی در بخش خصوصی تشكیل شود.

اتاق بازرگانی شیشه‌ای باشد

 پورفتح‌الله ضمن انتقاد از عدم شفافیت فعالیت‌های صورت گرفته در اتاق بازرگانی، ‌عنوان كرد: اتاق بازرگانی باید دارای یك عملكرد كاملا شفاف و شیشه‌ای باشد، نباید در این اتاق حبس اطلاعات صورت گیرد و این مهم جز با تدوین آئین‌نامه انضباطی محقق نمی‌شود.

وی تصریح كرد: اتاق‌ بازرگانی باید به دور از باندبازی و در جهت اعتلای اقتصاد استان تلاش كند اما در این راستا بخش خصوصی با مشكلات عدیده‌ای رو به روست.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه واردكنندگان استان ادامه داد: كاندیداها پس از انتخابات باید بلافاصله در ارتباط با تشكیل چارت‌های مختلف، تحول در زمینه نیروی انسانی و فعال كردن كارگروه‌های در زمینه‌های مختلف اقدام كند.

پورفتح‌الله با بیان اینكه مطالبه‌گری بخش خصوصی باید ادامه پیدا كند، گفت: مطالبه‌گری بخش خصوصی باید برای تمامی فعالان اقتصادی استان و فراتر از دارندگان كارت‌های بازرگانی باشد. 

اتاق بازرگانی فعالان اقتصادی را برده خود می‌داند

علی رضائی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادركنندگان خراسان رضوی نیز معتقد است انتخابات اتاق بازرگانی باید ضمن جمع‌گرایی به ایده‌های تمامی فعالان اقتصادی توجه كند.

 وی با بیان اینكه طی 28 سال گذشته اتاق بازرگانی حتی یك مجمع عمومی برای ارائه بیلان برگزار نكرده است، گفت: اتاق خود را پدرخوانده و ولی‌نعمت فعالان این بخش می‌داند و سایر صنعت‌گران، تجار،‌ كشاورزان و به طور کلی فعالان اقتصادی را بردگان خود فرض می‌كند.

 نائب رئیس اتحادیه واردكنندگان خراسان رضوی اظهار كرد: ائتلاف 15 نفره‌ای كه در اتاق وجود دارد باید هر شش ماه یكبار یك مجمع عمومی برگزار كرده و نسبت به ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در اتاق اقدام كند.

وی با اشاره به مشكلات كم‌آبی و خشكسالی موجود در استان، عنوان كرد: كمیسیون كشاورزی اتاق هیچ فعالیت خاصی برای رفع این مشكلات و ارائه راهكار در این زمینه انجام نداده، همچنین هیچ نوع حركتی در خصوص حفظ محیط زیست و حل مشكلات آن ارائه نداده است. 

اكثر نمایندگان قدیمی اتاق بازرگانی بزرگترین بدهكاران مالی هستند 

غلامعلی رخصت عضو اتحادیه نساجی پوشاك ایران با بیان اینكه نمایندگان اتاق باید كارنامه خود را رو كنند، عنوان كرد: نمایندگان اتاق نباید شائبه و معوقات مالی داشته باشند اما در حال حاضر اكثر نمایندگان قدیمی كه در اتاق بازرگانی فعال هستند جزو بزرگترین بدهكاران مالی به حساب می‌آیند و این افراد شایسته نمایندگی اتاق نخواهند بود.

 وی با بیان اینكه اتاق باید بپذیرد شرایط گذشته تمام شده و اعضای جدید با تفكرات قدیمی سازگاری ندارند، عنوان كرد: اتاق بازرگانی بدون تشكل كارآ و جوان معنا ندارد.

 عضو صندوق توسعه صادرات نساجی ایران با بیان اینكه در دوره گذشته شاهد تغییرات تدریجی در اتاق بازرگانی بوده‌ایم، اظهار كرد: در سال‌های 70 تا 80 افراد محدود و خاصی اجازه كاندید شدن برای اتاق را داشتند اما امروز با گذشت زمان رقابت تنگاتنگی در انتخابات به وجود آمده كه این به معنای عزم ملی همه فعالان اقتصادی است. 

خواهان حکومت خرد جمعی بر پدرسالاری در اتاق هستیم

 رخصت با بیان اینكه باید پذیرفت ایجاد تغییر در اتاق بازرگانی یك نیاز است نه انتخاب، افزود: یكی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت اتاق بازرگانی ایران در مقایسه با سایر كشورها، جزیره‌ای عمل كردن این اتاق است، ما متقاضی تحول واقعی در اتاق و حكومت خرد جمعی به پدرسالاری موجود در اتاق هستیم.

 وی با اشاره به اینكه اتاق بازرگانی باید پژواك بخش خصوصی باشد، عنوان كرد: در حال حاضر صنعت نساجی با مشكلات عدیده‌ای مواجه است، در اوایل انقلاب یك صنعت نساجی بسیار بزرگ در اختیار داشتیم اما امروزه به جایی رسیده‌ایم كه تولیدكنندگان ما در حد تولیدكنندگان زیرپله‌ای تركیه نیز نیستند.

 عضو هیئت مدیره اتحادیه واردكنندگان خراسان رضوی به قاچاق پوشاك به عنوان زنگ خطر صنعت نساجی اشاره كرد و گفت: چنانچه اتاق بازرگانی برای این مشکل چاره‌ای نیندیشد در آینده‌ای نزدیك قاچاق گسترده پوشاك مشكلات فراوانی را برای كشور به وجود خواهد آورد و دیگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

 رخصت اظهار كرد: در 30 سال گذشته اتاق بازرگانی هیچ گاه پاسخگوی وضعیت دخل و خرج خود نبوده است، توقع ما از كسانی كه در دوره جدید به عنوان نماینده فعالان اقتصادی در اتاق حضور پیدا خواهند كرد بررسی هزینه‌های دخل و خرج اتاق و شفاف‌سازی در این زمینه است.

 وی با بیان اینكه تلاش ما برای حذف هرگونه عوارض از صادرات است، گفت: در دولت هفتم تمامی صادرات از هرگونه عوارض معاف شد اما پارلمان بخش خصوصی، بخش خصوصی را دور زد و به جایی رسیدیم كه امروزه صادرات به دلیل مشكلات انتقال پول و عوارض شدید توجیح اقتصادی نداشته است.

 عضو اتحادیه نساجی پوشاك ایران با بیان اینكه اتاق باید اجازه دهد كه مورد سوال قرار گیرد، تصریح كرد: در یكی از دوره‌های اتاق حجم عظیمی اختلاس صورت گرفت اما در نهایت مشخص نشد كه این پول‌ها به كجا رفته است.

 وی عنوان كرد: مشخص نیست حجم عظیم پولی كه اتاق‌های بازرگانی كشور از واحدهای اقتصادی مختلف دریافت می‌كنند در كجا هزینه می‌شود، این عدم پاسخگویی اتاق باعث به وجود آمدن فسادهای مالی می‌شود.

 برخی خانه‌زادی عضو اتاق بازرگانی بودند

 رخصت اتاق بازرگانی را نمود توانمندی اقتصادی هر كشور دانست و گفت: همه مشكلات‌مان را به تحریم ربط دادیم، تحریم‌ها تاثیرگذار بود اما مدیریت مسائل نیز در زمینه كاهش این تحریم‌ها موثر است.

 وی با بیان اینكه برخی از افراد به صورت خانه‌زادی و از اوایل انقلاب در اتاق بازرگانی بودند و همچنان هستند، گفت: زمان آن رسیده كه جوانان با استعداد و باشعور با تفكرات نو وارد اتاق شوند و جریان سیالی در اتاق بازرگانی ایجاد شود، در حال حاضر اتاق به یك جریان ملوك‌الطوایفی تبدیل شده است اما باید زمینه‌ای فراهم شود تا جوانان با استعداد و با اعتقاد به استقلال جمهوری اسلامی ایران وارد كار شوند.

 عضو صندوق توسعه صادرات نساجی ایران به تخصص گرایی به عنوان یكی از مسائل مورد غفلت قرار گرفته شده در اتاق بازرگانی اشاره و عنوان كرد: یكی از دلایلی كه در 30 سال گذشته باعث به وجود آمدن مشكلات مختلفی در اتاق بازرگانی شده این است كه بیش از 50 درصد افراد فعال در این حوزه در سمت واقعی خود نبوده‌اند.

 رخصت افزود: در حال حاضر بزرگترین معضل در كشور ما این است كه افرادی كه پشت میز می‌نشینند تا زمانی كه كل میز را ویران نكنند از آن دست برنخواهند داشت.

باید از اقتصاد سیاست‌زده رها شویم

 مجتبی بهاروند، عضو كمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینكه اتاق بازرگانی مهمترین نهاد برای دفاع از بخش خصوصی در قبال دولت است، عنوان كرد: بدون شك اتاق بازرگانی نقش مهمی در اجرای اصل 44 و دفاع از منابع بخش خصوصی دارد اما به نظر من موفقیت اتاق در این زمینه كمتر از 50 درصد بوده است.

 وی به كارگیری كارشناسان نابلد در بخش‌های مختلف اتاق را یكی از مشكلات موجود در این بخش دانست و اظهار كرد: از نظر من اتاق بازرگانی ایران و مشهد نهایتا یك اداره دولتی یا شبه دولتی است و نگاه‌ها نیز گاها در این اتاق بدتر از بخش دولتی بوده و پویایی لازم را ندارد.

 بهاروند عنوان كرد: اتاق باید تلاش كند اقتصاد را از زیر سایه سیاست نجات دهد، ‌گفت: باید از اقتصاد سیاست‌زده رها شویم، عملکرد اتاق بازرگانی مشهد در بحث حمل و نقل و ترانزیت به شدت افت كرده است و این در حالی است که با توجه به كاهش قیمت نفت ما به ترانزیت و حمل و نقل به منظور افزایش درآمدهای صادرات غیرنفتی نیازمندیم.

 عضو كمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به موقعیت عالی ترانزیتی ایران، عنوان كرد: می‌توانیم از موقعیت ویژه ترانزیتی بدون صرف هیچ هزینه‌ای نهایت استفاده را ببریم اما متاسفانه پیشرفت ما در بخش حمل و نقل و ترانزیت تاكنون آن گونه كه باید نبوده است.

 وی اصلاح قانون گمركی و ترانزیتی را یكی از مهمترین خواسته‌های فعالان این بخش دانست و گفت: مشكلاتی كه در این قانون وجود دارد به دلیل كم‌كاری اتاق بازرگانی است، اتاق بازرگانی مشهد علی‌رغم جایگاه مهم این استان در بحث حمل و نقل آن گونه كه باید موثر عمل نكرده و همواره نسبت به این بخش بی‌اعتماد بوده است.

 بهاروند از وجود ناوگان فرسوده حمل و نقل انتقاد كرد و گفت: اتاق بازرگانی هیچ اقدامی برای نوسازی این ناوگان انجام نداده است.

 وی با اشاره به موانع بی‌شمار موجود بر سر راه حمل و نقل و ترانزیت كشور، گفت: دوگانگی‌های قوانین این حوزه به حدی زیاد است كه من به عنوان یك فعال گمركی ممكن است قاچاقچی نیز محسوب شوم و اتاق بازرگانی علی‌رغم مكاتبات نتوانسته گمرك را متقاعد كند تا این دوگانگی‌ها حل شود.

 عضو كمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینكه سهم صادرات ایران در دنیا كمتر از یك درصد است، گفت: این امر نشان‌دهنده عدم موفقیت اتاق بازرگانی در تجارت خارجی بوده است، اتاق بازرگانی سالانه حجم زیادی پول از دارندگان كارت‌های بازرگانی و عضویت دریافت می‌كند اما تاكنون چند هیئت تجاری به كشورهای خارجی اعزام كرده و یا نسبت به برگزاری چه نمایشگاه‌هایی در كشورهای صادراتی هدف اهتمام ورزیده است؟

 بهاروند گفت: رایزنان بازرگانی نقش مهمی در توسعه صادرات درون اتاق بازرگانی دارند اما بعضا رایزنان اقتصادی ما حتی الفبای اقتصاد را نمی‌دانند

اتاق بازرگانی فرمانده بسیج اقتصاد كشور باشد

 سید تقی گرجی‌نیا، عضو هیئت رئیسه انجمن توسعه و تجارت ایران و خاورمیانه، اتاق‌های بازرگانی را حلقه اتصال دولت به بخش خصوصی دانست و گفت: هرچقدر اتاق بازرگانی كارآمدتر عمل كند ارتباط دولت با بخش خصوصی تسهیل می‌شود.

 وی با بیان اینكه اتاق بازرگانی نماد اقتدار بخش خصوصی است، گفت: ظرفیت عظیم اتاق بازرگانی در همه كشورها تعریف شده است اما ما در كشور خود نتوانسته‌ایم از این ظرفیت پویا استفاده كنیم.

 گرجی‌نیا با بیان اینكه اگر همه فعالان اقتصادی وارد این حوزه نشوند اهداف محقق نمی‌شود، گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند فرمانده بسیج اقتصاد كشور باشد.

 عضو هیئت رئیسه انجمن توسعه و تجارت ایران و خاورمیانه، ادامه داد: در این زمان است كه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد و ما دارای یك اتاق بازرگانی كارآمد خواهیم بود.

 انتخابات اتاق بازرگانی یك رخداد خانوادگی نیست

 گرجی‌نیا با بیان اینكه به زعم برخی از افراد انتخابات اتاق بازرگانی یك رخداد خانوادگی است، تصریح كرد: اتاق بازرگانی یك نهاد موثر است كه اقتصاد داخلی و خارجی متاثر از فعالیت‌های این نهاد است و حدود فعالیت‌های اقتصاد خارجی توسط اتاق تعیین می‌شود.

 وی به موقعیت استراتژیك ترانزیتی ایران اشاره و عنوان كرد: كشور ایران به لحاظ جغرافیایی آب‌های گرم را به آسیای میانه وصل می‌كند و چنانچه از این موقعیت به نحو احسن استفاده كنیم درآمد ما بسیار بیشتر از بسیاری از كشورها خواهد بود.

 عضو هیئت رئیسه انجمن توسعه و تجارت ایران و خاورمیانه، گفت: تغییرات اتاق بازرگانی از دوره قبل به صورت تدریجی شروع شده است اما این تغییرات كند پیش رفته، اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی می‌تواند اقتدار اقتصادی را در خارج از مرزها به نمایش بگذارد.

 وی تصریح كرد: باید بپذیریم كه در اتاق بازرگانی باید منافع ملی بر منافع شخصی ارجحیت داده شود و در این صورت است كه می‌توانیم اتاقی كارآمد داشته باشیم.

 گرجی‌نیا گفت: زمینه تحركات فعالین اقتصادی در كشور توسط اتاق بازرگانی ایجاد می‌شود ما باید با برخی از كشورهای همسایه از جمله تركیه، ازبكستان و اتاق مشهد قرارداد برادرخواندگی امضا كنیم تا ارتباطات ما به صورت آن‌لاین برقرار باشد.

وی در خصوص نقش اتاق‌های مشترك، عنوان كرد: متاسفانه اتاق‌های مشترك گرفتار بروكراسی شده‌اند و بیشتر سیاسی‌اند تا اقتصادی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار