معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اقدامات بموقع و پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.
کد خبر: ۱۰۳۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵ 06 March 2022

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود، در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها باعلایم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین دربارۀ میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی می‌گردد، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد، بنابر آن آمار کم شنوایی ناتوان کننده از میزان ۳۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به ۴۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ در جهان رسیده است.

وی افزود: حداقل دو سوم این افراد درکشور‌های درحال تو سعه زندگی می‌کنند هر چقدر مشکل شنوایی زودتر تشخیص داده شود، پیش آگهی آن بهتر است. در آذر ماه ۱۳۹۵ تو سط معاون محترم بهدا شت وزارت بهدا شت، درمان و آموزش پزشکی ادغام برنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

شکیبا گفت: در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برنامه خدمات پیشگیری، کنترل و مراقبت کم شنوایی و فرآیند ثبت خدمات ارزیابی و غربالگری شنوایی ۵-۳ روزگی نوزادان در سامانه پرونده الکترونیک سلامت و دسترسی برای همه ارایه دهندگان خدمت فراهم شد، بدین ترتیب ادغام برنامه شناسایی، تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی نوزادان در نظام سلامت کشور کلید خورد و برنامه توسعه آن تدوین گردید.

معاون بهداشت دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی رنج میبرند، که ۳۴ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند، شیوع کم شنوایی ناتوان کننده دوره نوزادی ۱ تا ۳ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده گزارش شده ا ست؛ این آمار بین ۲۰ تا ۴۰ در هر ۱۰۰۰ مورد نوزاد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه گزارش شده است و شیوع کم شنوایی در کودکان بدو ورود به مدرسه پیش دبستانی ۲ / ۵ در صد و در میان کودکان سن مدرسه ۱۱ تا ۱۵ در صد می‌باشد.

وی اظهار کرد: «مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید!» شعار روز جهانی شنوایی در سال جاری است، بسیاری از عوامل خطر بروز کم شنوایی را می‌توان با اجرای برنامه سلامت گوش و مراقبت از شنوایی پیشگیری نمود، خطر آسیب شنوایی ناشی از اصوات تفریحی و استفاده نا ایمن از وسایل صوتی شخصی را می‌توان با برنامه‌های آگاه سازی و ارتقاء سطح سواد سلامت و ترویج "شنیدن ایمن" کاهش داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند: محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری‌های عفونی می‌توان از ابتلا به کم شنوایی (و بیماری‌های گوشی مربوط به آن) جلوگیری کرد، ابراز کرد: افرادی که در معرض خطر کم شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور مرتب و منظم بررسی کنند، بموقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.
سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار