معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افزایش شدید گرد و غبار و فعالیت ریزگردها در منطقه غرب کشور، تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان را به حالت آماده باش کامل درآورد.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶ 07 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده افزود: وقوع گرد و غبار، اثرات منفی بر بهداشت و سلامت جامعه انسانی دارد که از جمله آنها می‌توان به بروز بیماری‌های چشمی، تنفسی، ریوی و حتی تهدید سلامت روان، وقوع سوانح رانندگی به دلیل محدودیت دید و آلوده شدن منابع آبی شهری و روستایی اشاره کرد.
وی یادآورشد: در روزهای اخیر بدلیل وقوع پدیده گرد و غبار و فعالیت ریزگردها، هوای برخی شهرهای کشور از جمله شهر اراک برای گروه های حساس ناسالم گزارش شده و آلاینده هوا نیز ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است.
وی تاکید کرد: تاثیرات کوتاه مدت و آنی پدیده گرد و غبار بر سلامت انسان بویژه همزمانی آن با بیماری کووید ۱۹ موجب نگرانی متولیان حوزه سلامت است چرا که علائم متاثر از گردوغبار و کرونا با هم شباهت دارند.
دکتر صادقی ادامه داد: ریزگردهایی که کمتر از ۱۰ میکرون باشند می‌توانند به سیستم تنفسی نفوذ پیدا کرده و هر چقدر اندازه ذرات گرد و غبار کوچکتر باشد به تعداد روزهایی که گرد و غبار بیشتر وجود داشته باشد، شدت بیماری بیشتر خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در روزهایی که شاهد جولان ریزگردها هستیم عموما نوزادان، کودکان، سالمندان، بانوان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و آسم در برابر گرد و غبار و ریزگردها آسیب‌پذیرترند.
وی افزود: سانتر تخصصی چشم و گوش، حلق و بینی بیمارستان امیرکبیر اراک به همراه استقرار متخصصین آسم و آلرژی آماده ارائه خدمات در روزهایی که میزان آلاینده‌ها بیشتر است، شده هستند.
وی یادآور شد: احتمال دارد بیماری به دلیل آبریزش بینی، التهاب در مخاط بینی یا سرفه خشک متاثر از گرد و خاک و ... تصور کند که به کووید ۱۹ مبتلا شده است و بر این اساس اورژانس و کلینیک تخصصی بیمارستان امیرالمومنین(ع) این آمادگی را دارد که برای تفکیک بیماران اقدام کند و پس از انجام تریاژ بیماران چنانچه شواهدی به نفع بیماری کووید ۱۹ نداشتند در مسیر درمان این بیماری قرار نگرفته و تحت درمان خاص خود قرار گیرد.
دکتر صادقی گفت: افراد آسیب پذیر در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و چنانچه الزامی برای خروج از منزل وجود دارد حتما از دو ماسک استفاده کنند و اگر ماسک در دسترس نداشتند از دستمالی استفاده شود که مدام مرطوب شود، چرا که ذرات منتشر شده بسیار ریز هستند و از قدرت نفوذ بالایی برخوردارند.
وی تاکید کرد: بیماری افرادی که برونشیت مزمن و بیماری آسم دارند، در روزهایی که هوا آلوده است احتمال دارد در نتیجه افزایش گرد و خاک و افزایش آلاینده‌ها تشدید شده و دچار تنگی نفس و سرفه شوند که باید به محض وقوع علائم به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.
دکتر صادقی افزود: افرادی که زمینه‌های آلرژی کمتری دارند ممکن است بر اثر افزایش گرد و غبار، دوره‌های موقت تنگی نفس را تجربه کنند یا احتمال دارد آبریزش بینی، سوزش چشم، التهاب چشم و بینی را تجربه کنند که چنانچه این علائم با اقدامات اولیه در منزل از بین نرفتند، به دلیل احتمال تقارن با بیماری اُمیکرون بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار