نرسی قربان کارشناس انرژی گفت: دولت سیزدهم برای کاهش مصرف گاز، تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و بستن قرارداد سوآپ با کشور ترکمنستان را در دستور کار خود قرار داده است. وقتی با مشکلات فراوان وزارت نفت توانست جلوی کمبود گاز و قطعی آن در کشور را بگیرد اقدامی ارزنده و قابل تقدیر بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 08 March 2022
به گزارش تابناک قم، وزارت نفت برای کاهش مصرف سوخت در کشورمان و کنترل آن، روی به تعرفه گذاری پلکانی و امضای قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان آورد که این دو راهکار نتایج مثبت زیادی به بار آورد و شاهد آن بودیم که مصرف گاز در کشورمان در طول دوره پیک مصرفی خود در فصل زمستان هیچ گاه قطع نشد.

تعرفه گذاری پلکانی مدلی است که با اجرای آن، مصرف خانوار‌های کم مصرف به شکل رایگان،  مصرف خانوار‌های خوش مصرف و معمولی به صورت شرایط فعلی و تعرفه خانوار‌های پرمصرف به میزان برق تجدید پذیر یا صادراتی باشد تا پرمصرف‌ها به سمت مصرف بهینه سوق داده شوند و اگر هم مصر به مصرف زیاد هستند، تعرفه معقول را بپردازند.

بدیهی است کسی که در ماه ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات انرژی مصرف می‌کند، با کسی که هزار کیلو وات انرژی مصرف می‌کند با هم فرق دارند و باید این تفاوت‌ها در نظام پرداختی یارانه‌ها لحاظ شود.

نظام پلکانی به این صورت است که خانوار‌ها هر چه قدر مصرف بیشتری داشته باشند بیشتر هزینه می‌پردازند و هر چه قدر کمتر مصرف کنند هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.

در همین خصوص نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی به تابناک اقتصادی گفت: کشورمان یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین کشور‌های مصرف کننده انرژی در جهان است که همواره در صدر آمار جهانی مصرف بوده است. به همین منظور در سالیان اخیر دولت‌ها راهکار‌های زیادی را برای کاهش مصرف سوخت در نظر گرفته اند که دولت سیزدهم نیز تعرفه گذاری پلکانی و بستن قرارداد سوآپ با کشور ترکمنستان را در دستور کار خود قرار داده است.

نرسی قربان خاطرنشان کرد: سواپ گازی ایران بسیار محدود است و صرفا به همان میزان گازی بر می‌گردد که از خطوط لوله انتقال گاز از ترکمنستان گاز به ایران می‌آید که برای افزایش این میزان باید خطوط انتقال گاز جدیدی در کشور راه اندازی شود تا در نقطه‌ای که گاز کمی وجود دارد آن را وارد کرد و در نقاطی که گاز زیاد است آن را به دیگر کشور‌ها صادر و از حق سوآپ گازی نیز درآمدزایی کنیم.
 
تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و قرارداد سوآپ گاز از اقدامات موثر برای مدیریت مصرف گاز

این کارشناس انرژی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مجادله سیاسی ایران و ترکمنستان بر سر قرارداد و پول گاز روابط این دو کشور قطع شد و ترکمنستان گاز خود را به روی ایران قطع کرد، ولی خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی اقتصادی، روابط این دو کشور تقویت و قرارداد سوآپ گازی امضا شد.

نرسی قربان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرفه گذاری پلکانی قیمت گاز نیز گفت: طرح پلکانی کردن انرژی، طرحی است که در ده سال گذشته در کشورمان همواره درباره آن صحبت شده و هنوز هم محل بحث کارشناسان و مسئولان انرژی کشورمان است.

وی افزود: کشورمان به دلیل سرمای شدید در فصل زمستان شاهد رکوردشکنی در بخش گاز مصرفی خانگی بود؛ به همین دلیل دولت روی به طرح‌های مورد ذکر آورد. از طرف دیگر برخی از امور برای کاهش مصرف از جمله بهینه کردن لوله‌های انتقال و بهینه کردن پالایشگاه‌ها بر عهده دولت است و یک بخش مربوط به مردم می‌شود که نباید سعی کنند در خانه هایشان گاز زیادی هدر برود.

این کارشناس انرژی در ادامه اذعان کرد: طبیعتا با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، هزینه بیشتری برای گاز مصرفی پرداخت خواهند کرد و کم مصرف‌ها نیز توسط وزارت نفت یا شرکت گاز تشویق می‌شوند.  

نرسی قربان در پایان در خصوص عملکرد وزارت نفت در زمینه مدیریت کمبود گاز گفت: طبیعتا وزارت نفت وقتی توانست با مشکلات فراوان جلوی کمبود گاز و قطعی آن در کشور را بگیرد، اقدامی ارزنده و قابل تقدیر بوده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار