رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: موضوع سلامت مبحث گسترده‌ای است که همه ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی، روانی و معنوی را شامل می شود، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌ها مهم‌ترین برنامه مراقبت‌های اولیه سلامت است.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ 30 March 2022

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در سلامت اجتماعی باید رعایت حقوق شهروندی و حقوق دیگران را مد نظر قرار دهیم، در هنگام رانندگی خود و دیگران را در معرض خطرات تصادفات مرگبار قرار ندهیم.

وی افزود:در طول دو سال اخیر که شاهد موج های کرونا بودیم اما خوشبختانه با انجام واکسیناسیون گسترده در حال حاضر این بیماری فروکش نسبی پیدا کرده است و با آغاز سفر های نوروزی هر چند به طور مداوم از رستورانها و مراکز توزیع غذا بازدیدهای بهداشتی به عمل می‌آید اما مردم عزیز نیز از رستوران های معتبر و دارای کارت بهداشتی معتبر استفاده کنند، گوشت را از مراکز مجاز مورد تأیید سازمان دامپزشکی تهیه کنیم و از خرید گوشت های بین جاده‌ای جهت پیشگیری از خطر انتقال بیماریهای تب مالت و تب کریمه کنگو اکیداً خودداری شود.

بیگلری تاکید کرد: جهت پیشگیری از مسمومیت های غذایی سبزیجات و میوه ها طی فرایند گندزدایی و انگل زدایی شستشو و سپس استفاده شوند، اگر کودکی اضافه وزن دارد بایستی با توجه به هدایت والدین در ایام نوروز مصرف فست فود، نوشابه، شکر، نمک و همچنین مدت زمان استفاده از فضای مجازی را بسیار کاهش دهند، چرا که  افزایش اضافه وزن در آینده و خطر قرار گرفتن در معرض بیماری‌هایی نظیر دیابت، کبد چرب و بیماریهای قلبی عروقی وجود دارد که مخاطرات جدی سلامت برای کودکان را در آینده به همراه دارد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه با تاکید بر اینکه خواب نامنظم و بی تحرکی، ریسک افزایش بیماریهای روحی، روانی را نیز افزایش می دهد، تصریح کرد: در ایام نوروز خواب مناسب شبانه و خوراک سالم برای حفظ سلامتی اهمیت ویژه ای دارد، برخی سبزیکاری های غیر مجاز کشاورزی در حاشیه رودخانه ها انجام می شود که با استفاده از سمومی که حاوی فلزات سنگین می باشد آبیاری شده است. این سموم در تار و پود سبزیجات و صیفی جات نفوذ پیدا کرده و آنها را آلوده می‌کند هرچند بازرسان بهداشت در کنار سایر ارگانهای ذیربط نسبت به معدوم سازی این سبزیجات اقدام می کنند اما نقش مشارکت فعال مردم، خبرگان و نخبگان جامعه در اطلاع رسانی بسیار حائز اهمیت است.

وی با عنوان این موضوع که نوبرانه های بهاری در استان مانند کنگر، ریواس، شنگ و پغازه که البته برای سلامتی معده و دستگاه گوارش مفید هستند، ابراز کرد: اما این گیاهان خود روی بهاری نیز نیازمند شستشوی بهداشتی و پختن قبل از مصرف است، مسئله قارچ‌های خود رو هر ساله در فصل بهار اتفاق می‌افتد که ممکن است این قارچ ها، حاوی سم خطرناک سم آمانیتا باشند.خوشبختانه قارچ های بهداشتی به وفور در دسترس است که طی فرآیندهای سالم سازی تهیه می شود، لازم به ذکر است قارچهای سمی را نمی‌توان از ظاهرش تشخیص داد و اکیدا توصیه می‌شود از مصرف قارچ های خود رو در طبیعت اجتناب شود.

بیگلری گفت: جهت حفظ سلامت اجتماعی برقراری روابط اجتماعی مناسب، تغذیه سالم، بهره مندی از طبیعت بهار، پیاده‌ روی و ورزش سالم البته با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیماری کرونا  توصیه می شود. لبخند سلامت را به عزیزانمان هدیه دهیم، در گیر و دار بحران کرونا فشارخون بالا و دیابت را فراموش نکنیم و خیلی از افراد مبتلا به فشارخون و دیابت هستند، مصرف نمک و شکر را به حداقل برسانیم در ایام نوروز در مصرف شیرینی، شکلات و آجیل زیاده‌روی نکنیم و نمک و شکر را به عنوان دو سم سفید بشناسیم.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم سلامت انسان سلامت اجتماعی و فرهنگی است، فضای سبز را به عنوان یک نعمت الهی بدانیم و اگر قرار است از طبیعت استفاده کنیم زباله ها را در طبیعت رها نکنیم. روز طبیعت در پیش است با فرهنگ خوب این روز را برگزار کنیم و همچنان مراقبت های بهداشتی و دستورالعمل های پیشگیری  ازکرونا را جدی بگیریم. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار