رئیس کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در کرمانشاه:
رئیس کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا ضمن تشریح وظایف ادارات و سازمانها در وضعیت هشدار گفت: سلامت مردم در اولویت تصمیم گیری های مجموعه مدیریتی استان قرار دارد و انتظار داریم در شرایط آلودگی هوا مردم شریف استان ضمن خودمراقبتی در رعایت توصیه های بهداشتی مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ 19 April 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه؛ دکتر منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در نشست کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا که امروز سه شنبه برگزار شد اظهار داشت: محیط زیست استان موظف به سنجش و پایش کیفی مستمر هوای استان و بررسی روند تغییرات در شاخص های کیفیت هوا از نظر گرد و غبار است و باید به موقع اطلاع رسانی شود.

وی افزود: جلب همکاری و مشارکت عمومی در شرایط آلودگی هوا به دلیل غلظت ذرات جوی بسیار ضرورت دارد و به همین دلیل وظایف ادارات و سازمانها نیز در شرایط هشدار تبیین و تشریح شده است که حداکثر تلاش برای مدیریت این پدیده که دارای کانون های شکل گیری در کشورهای همسایه است؛ انجام شود.

معاون استاندار تصریح کرد: بر اساس دستور العمل کارگروه مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا در دبیرخانه باید فعالیتی پویا داشته باشد و در صورت اعلام وضعیت هشدار و شرایط ویژه آلودگی هوا سریعا هماهنگی های لازم انجام و توصیه های مرتبط با آلودگی هوا به ویژه توسط شبکه بهداشت و درمان انجام شود.

وی خاطر نشان ساخت: اقدامات پیشگیرانه با توجه متغیر بودن وضعیت کیفی هوا و بررسی شاخص های استخراج شده از سامانه پایش و نظارت بر کیفیت هوا استان در خصوص فعالیت مدارس، مهدکودک ها و حضور دانش آموزان از طریق آموزش و پرورش به صورت مستمر انجام می شود و اقدامات لازم و اطلاعات مورد نیاز در اختیار عموم مردم قرار می دهد.

رئیس کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا گفت: شاخص کیفیت هوا یک ابزار کلیدی برای ارزیابی نحوه اثر آلودگی هوا بر سلامت است و طبعاً در شرایط هشدار برای گروه های پرخطر باید روش های محافظتی نیز اعلام شود.

وی ضمن تأکید بر انجام دقیق وظایف توسط دستگاه های اجرایی گفت: در شرایط هشدار باید هر دستگاه اجرایی توصیه های لازم و تخصصی را نیز به گروه های مخاطب داشته باشد و به عنوان مثال ورزش و جوانان در وضعیت اضطرار کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی در محیط های باز را در دستور کار قرار دهد.

فخری گفت: در صورت اعلام تأخیر برای فعالیت مدارس و مهدکودک حتماً باید شرایط کارکنان دارای فرزندان خردسال و افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی مدنظر قرار گیرد و از والدین نیز انتظار داریم توصیه های بهداشتی را به کودکان آموزش دهند.

وی گفت: جلسات مستمر عصر و شب امروز نیز برگزار می شود و در صورت تغییر شاخص های کیفی هوا تصمیمات لازم اتخاذ می شود و از طریق صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های رسمی اطلاع رسانی می شود و خواهشمند است مردم صرفاً اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

فخری یادآور شد: موضوع شناسایی و کنترل کانون اصلی ریزگردها راه های مقابله با پدیده گرد و غبار در ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار در سطح کشوری در حال انجام است و طبعا با توجه به اینکه کانون های ایجاد گرد و غبار در کشورهای همسایه است باید اقدامات پیشگیرانه با دیپلماسی در سطح منطقه انجام شود.

وی افزود: از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این پدیده، وزش بادهای به نسبت شدید روی کانون‌های گردوغبار و بیابان‌های دارای شرایط مساعد برای ایجاد گردوخاک از جمله در عراق و سوریه است. این عوامل به همراه حرکت صعودی هوای ناشی از سامانه‌های جوی، انتقال به صورت قائم ذرات گرد و خاک معلق به ترازهای بالاتر جو را فراهم می‌کند و همانگونه که بیان شد علت اصلی گردوغبار فعلی مربوط به خشکسالی های سنوات گذشته و ناشی از کانون های خارجی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار