توسط یک تیم بین المللی برای نخستین بار صورت گرفت،
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و نائب رییس کمیته غار نوردی استان گفت: برای نخستین بار نقشه برداری اکتشاف و جست و جو توسط یک گروه بین المللی در غار'بتون' شهرستان سرایان این استان انجام شد.
کد خبر: ۱۰۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵ 01 October 2015

به گزارش  شب اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، پرویز آرامنش افزود: این اقدام به مناسبت دوم مهر ماه روز جهانی غار صورت گرفت.
نایب رییس کمیته غار نوردی استان گفت: در چارچوب نقشه برداری، اکتشافات و تکمیل اطلاعات غار بتون(اژدها) ،کمیته ای بین المللی متشکل از هفت غار نورد جهانی از بلغارستان ، لهستان ، رومانی و... به سرپرستی سعید هاشمی نژاد نماینده ایران در اتحادیه جهانی غارشناسی و عضو انجمن غارشناسی کشورمان از غار مذکور به عنوان عمیق ترین غار شرق کشور بازدید کردند.
وی اضافه کرد: به همین منظور نشستی با هیئت اعزامی به ایران و با حضور الکسی ژالوف، رییس فدراسیون غارشناسی منطقه بالکان در موقعیت جغرافیایی غار بتون سرایان برگزار شد.
وی اهداف حضور این گروه در استان را تهیه نقشه ؛ اکتشافات داخلی غار، بررسی وجود آب ،گونه های خفاش داخل منطقه ذکر کرد .
آرامنش یادآور شد: هیات اعزامی به منطقه ملزم به تهیه و ارائه موارد یاد شده به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی شد .
وی بیان کرد: این برنامه قطعا گام موثری برای رشد، توسعه و افزایش اطلاعات عمومی و آموزش در خصوص مسائل مربوط به غار شناسی و غارنوردی در استان خواهد بود.
همچنین در حاشیه این برنامه پاکسازی محدوده ای از غار توسط حاضران انجام شد.
د رحال حاضرذ اعضای خارجی این تیم ایران را ترک و قرار است در سفر بعدی با خبرنگاران نشستی داشته باشند.
غار بتون سرایان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شد و در 12 کیلومتری شهر سرایان استان خراسان جنوبی واقع است که در نزدیکی آن زیارتگاه پیراباذر قرار دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط غار نوردان در سال‎های گذشته عمق غار 400 متر تخمین زده می شود و از بسیاری جهات به ویژه به علت وجود گذرگاه های ممتد و حوضچه های موجود یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران و پدیده منحصر به فرد در نوع خود در شرق کشور است.
آب حوضچه های غار بدون رنگ و بو و مزه آن معمولی است و معدل رطوبت نسبی غار 5.8 درصد و دمای آب 10 درجه سانتی گراد و میانگین درجه حرارت غار 11 درجه سانتی گراد است.
داخل غار بتون انواع تزیین های آهکی (استالاکتیت ها و استالاکمیت های لوله ای، میله ای و گل کلمی)، حوضچه های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت و پدیده بی نظیر مروارید غار مشاهده می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار