سفر استانی رئیس جمهور به استان کرمانشاه و اختصاص اعتبارات قابل توجه در این زمینه می‌تواند کلید تکمیل سه پروژه نیمه تمام پس از سال‌ها انتظار مردم کنگاور باشد.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 12 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سفر رئیس جمهور در حالی در آینده‌ای نزدیک به کرمانشاه انجام می‌شود که حال عملیات اجرایی سه پروژه سدسازی و راه سازی ملی کنگاور وضعیت مناسبی ندارد و مهمترین و اصلی‌ترین مطالبات اصلی مردم از رئیس جمهور است.

اتمام ساخت سد آناهیتا کنگاور، تکمیل پروژه‌های دو بانده کردن محور کنگاور - تویسرکان و محور کنگاور – نهاوند سه مطالبه اصلی مردم این شهرستان است که بیش از ۱۲ سال است با تزریق اعتبارت قطره چکانی راه به جایی نبرده اند.

سد آناهیتا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فرماندار کنگاور در خصوص آخرین وضعیت سد آناهیتا گفت: عملیات اجرایی این سد سال ١٣٨٩ آغاز شد و هم اکنون ٧۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۶۹ درصد پیشرفت مالی دارد که برای تکمیل نیازمند توجه ویژه رئیس جمهور برای اختصاص اعتبار ٣٨٠ میلیارد تومانی است.

«فرزادالماسی» با اشاره به اینکه حجم مخزن این سد ٢۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، اظهار داشت: سد کبوترلانه قرار است آب شرب بلندمدت شهر کنگاور، آب مورد نیاز بخش صنعت و آب یک هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به این سد اختصاص داده شده است، افزود: پیمانکار این پروژه در حال آغاز عملیات اجرا است و در صورت تامین اعتبار، ادامه پروژه طی قرارداد ۲۴ ماهه ادامه خواهد داشت.

فرماندار کنگاور مهمترین مشکلات و عقب بودن از برنامه زمانبندی مصوب این سد را، عدم پرداخت بموقع صورت وضعیت کارکرد پیمانکاران، اعتراض کشاورزان در زمینه عدم دریافت خسارت بهای تملک اراضی واقع در مخزن سد، نارضایتی پیمانکاران در زمینه تورم موجود در بازار و دریافت اسناد خزانه مدت دار بجای پول نقد عنوان کرد.

الماسی خاطرنشان کرد: با افتتاح این سد و اتمام شبکه آبرسانی امکان بهره مندی یک هزار و ٨٠٠ هکتار از اراضی پایین دست فراهم می‌شود.

سفر رئیس جمهور، کلید تکمیل سه پروژه نیمه تمام کنگاور


کمبود اعتبارات؛ علت تعطیلی پروژه دو بانده کردن کنگاور –تویسرکان

نماینده عالی دولت در شهرستان کنگاور در ادامه با اشاره به دو بانده کردن محور کنگاور-تویسرکان به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار این شهرستان اظهار داشت: محور کنگاور - تویسرکان یکی از پرترددترین محور‌های شرقی کنگاور به شمار می‌رود که ابتدا در سال ۹۷ اجرای عملیات ۲ بانده کردن آن با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان پیش بینی شد.

فرماندار کنگاور با بیان اینکه از ۴۲ کیلومتر طول این محور، ۹ کیلومتر در حوزه این شهرستان قرار دارد، تاکید کرد: این مسیر به عنوان تنها مسیر ارتباطی ۲ شهرستان کنگاور و تویسرکان از نقاط حادثه خیز و پر تصادف است که آمار بالای مرگ و میر و حوادث جاده‌ای حکایت از اهمیت ۲ بانده شدن و تعریض دارد.

وی کل اعتبار تخصیص یافته این پروژه را تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که به علت کمبود اعتبارات جهت اجرای پروژه و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان و مالکین پروژه در حال حاضر تعطیل است.

الماسی اظهار کرد: برای تکمیل این طرح حداقل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

فرماندار کنگاور خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت ترافیک و ایمن سازی محور با توجه به تردد بالای وسائط نقلیه، سهولت جا به جایی محصولات کشاورزی و صنعتی و ارتباط بزرگراهی کنگاور از اهداف اجرای چهار خطه محور کنگاور-تویسرکان است.

وی یادآور شد: اجرای عملیات ۲ بانده کردن در این محور ضمن کنترل وسائط نقلیه و کاهش بار ترافیکی، تصادفات جاده‌ای مرگبار را نیز کاهش خواهد داد.

تصادف محور کنگاور-تویسرکان با شش کشته
تصادف پراید با تریلی در محور کنگاور-تویسرکان شش کشته بر جای گذاشت.۱۸مرداد۱۳۹۹

دو بانده کردن محور کنگاور-نهاوند به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

فرماندار کنگاور در ادامه اجرای پروژه چهار خطه کردن محور کنگاور به نهاوند را یکی دیگر از مطالبات به حق مردمی عنون کرد و خاطرنشان ساخت: تکمیل دو بانده کردن این محور کار بسیار مهمی است که باعث کاهش تصادفات در این محور حادثه‌خیز می‌شود.

الماسی ادامه داد: آغاز دو خطه کردن این محور مربوط به سال ۱۳۸۹ با مبلغ اولیه قرارداد ۵۲۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر به علت کمبود اعتبارت پروژه نیمه فعال است.

وی با بیان اینکه تاکنون از این محور ۱۷ کیلومتری سه کیلومتر زیرسازی و آسفالت شده و ۱۴ کیلومتر دیگر در دست اجرا است، افزود: تعریض محور کنگاور-نهاوند ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی کمبود اعتبارات جهت تملک اراضی کشاورزی مسیر را مهمترین مشکل ادامه دو بانده کردن این محور برشمرد و خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه به ۲۰۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز است.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و ۴۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار