نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرنا در مورد مسائل و مشکلات استان و بخصوص بحث آب، خوب عمل کرده است؛ گفت: انتظار داریم رسانه‌ها مشکلات مردم استان که یکی از اصلی‌ترین آنها تامین آب پایدار هست را با جدیت پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ 27 August 2022

به گزارش ایرنا محمد صالح جوکار روز شنبه در جریان بازدید از دفتر ایرنا یزد با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: رسانه امروز باید دست آوردهای نظام را معرفی کند که ایرنا به خوبی از عهده این وظیفه بر آمده است.

وی با بیان اینکه رسانه امروز مثل دیروز نیست که منحصر به صدا و سیما باشد و دامنه رسانه افزایش یافته و هر فرد می تواند به تنهایی یک رسانه باشد زیرا ابزار آن در اختیار همه است؛ تصریح کرد: با توجه به چالش هایی که امروز با غرب داریم آنها در صدد هستند اخبار ناامید کننده تولید و میان مردم و نظام فاصله بیندازند، انتشار اخبار نادرست برنامه آنهاست.

جوکار ادامه داد: اقدامات و عملکرد و شاخصهایی که در توسعه کشور داشتیم باید به خوبی برای مردم تبیین شود و رسانه ای مثل ایرنا وظیفه ای بزرگ در این حوزه دارد، تلاشها هم باید به گونه ای باشد که بخش مهمی از اقدامات دشمن را خنثی کند و جریان آزاد اطلاع رسانی به معنی واقعی محقق شود.

وی یادآور شد: امروز رسانه ها در اختیار برخی از شبکه های صهیونیستی است و آنها در راستای منافع خود آن را هدایت میکنند و اینجاست که باید به رسانه بعنوان یک صنعت تولیدی نگاه کنیم.

به گفته وی کار رسانه، تولید خبر و انعکاس عملکرد و اقدامات و تولید مطالبه گری بخش دولت در همه حوزه هاست و این تاثیر بسزایی در جامعه می گذارد؛ رسانه به معنای واقعی خود می تواند به مسوولان کمک کند تا در تصمیم سازی‌ها بهتر عمل کنند و با منابع محدود خود مسیر پیشرفت را مدیریت کنند و این چیزی است که از آنها انتظار می رود.

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت سیزدهم در کشور و استان اشاره کرد و گفت: امروز شاهد هستیم که رییس جمهور در سطح کشور تلاش مضاعفی برای رفع مشکلات و چالش های جامعه دارد، این چالش ها در حوزه اقتصاد بیشتر است ولی در فرهنگی و اجتماعی هم هست.

وی رکورد حضور دولت در استان ها را متعلق به دولت سیزدهم دانست و اظهار داشت: دولت هر ۱۲ روز یکبار توانست در استانها حضور یابد و مصوبات خوبی هم داشته باشد.

جوکار به مصوبات خوب دولت در سفر رییس جمهور به این استان هم اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد این مصوبات در استان اجرایی شده است و این جای خوشحالی دارد.

وی آینده اطمینان بخش مردم استان را در تامین اب پایدار دانست و از اینکه برخی افراد در برخی استانها حساسیت ایجاد کرده و موجب نگرانی مردم میشوند ابزار تاسف کرد و گفت: به این دسته از افراد تذکرات لازم داده شده است.

وی ادامه داد: همه استانها با یکدیگر همکاری و تبادل اقتصادی دارند و این یک موضوع شناخته شده در سطح جهان است.

جوکار یادآور شد: مردم یزد مطالبه آب دارند و این بحق است و ما وظیفه داریم به هر طریقی و با هر منابعی، چه داخل استان یا خارج استان، آن را تامین کنیم.

به گفته وی در دولت گذشته نامه ای به معاون اول رییس جمهور نوشته شد که یکی از معادن یزد را بفروشند تا پول آن را برای تامین منابع مالی اب استان هزینه کنیم که به نتیجه نرسید اما در دولت سیزدهم با گشاده رویی برخورد و گام مهمی برداشته شد و در سفر رییس جمهور، این موضوع طرح مسئله شد و ایشان با مکاتباتی که کردیم دستور دادند این معدن واگذار شود؛ خط جدید انتقالی خط پایداری است و آب مورد نیاز مردم را تامین می کند و دغدغه ای نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر برای این منظور به دنبال منابع دولتی بودیم به نتیجه نمی رسیدیم و لذا بهترین راه حل واگذاری معدن در برابر آب بود.

این نماینده مجلس، اهتمام دولت را رفع مشکلات استانها دانست و افزود: برنامه هفتم را در پیش رو داریم که باید مبتنی بر نظرات کارشناسان باشد، احکام هفتم می تواند بر برنامه ۵ سال اینده کشور تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه باید در تحول ساختار بودجه، اعتبارات استانها را مستقل کنیم و این بهترین کار در تحول ساختار بودجه است اظهار داشت: نگاه ما نباید به مرکز باشد، باید بودجه و هزینه هر استان مشخص باشد و خود استان مدیریت کند و اولویت ها را تعریف نماید ضمن آنکه رقابت خوبی میان استانها ایجاد و موجب توسعه اقتصادی آنها می شود.

وی به بحث صندوق پیشرفت و عدالت هم گریزی زد و گفت: ابعاد مختلف صندوق باید مشخص شده و شفاف باشد؛ منابع پراکنده ای در استان داریم که اگر متمرکز شود می توان کارهای بزرگی انجام داد اما گاهی فشارهایی هست که بودجه به نوعی توزیع میشود که جواب نمی دهد.

جوکار اضافه کرد: هزینه ها نباید بر اساس برآوردهای شخصی باشد، باید به صورت جمعی و کار کارشناسی شده باشد، اعتقادم این است که اگر همه منابع در یک صندوق جا بگیرد بهتر است، ما استان صنعتی و معدنی هستیم و آورده ها و منابعی داریم که می تواند به این صندوق کمک کند؛ در استان یزد اگر تمرکز داشته باشیم و آورده ها در داخل یک صندوق جا بگیرد می توانیم بگوییم استان خودکفا هستیم و این انگیزه مدیران را هم افزایش می دهد.

وی با طرح این پرسش که آیا منابع یک پروژه برای یک مجموعه هست یا فرد و گروه خاصی؟ گفت: تصمیمات آنی و احساسی می تواند به توسعه استان ضربه بزند؛ هر طرحی باید پیوست فرهنگی و انتظامی داشته باشد اما اکنون چون طرحهای ما این پیوست ها را ندارد این مشکلات هست.

رییس ایرنا یزد هم با ارائه چکیده ای از تاریخچه این خبرگزاری فراگیر کشور گفت: در جامعه ما نگاه به رسانه ها هزینه ای بوده و نه سرمایه ای و لذا رسانه حرفه‌ای کم داریم و همین باعث شده تا منابع این حوزه گاهی بعلت پرداختی بیشتر در جایی دیگر از حوزه رسانه خارج گردد و لذا عملا رسانه ها بعلت مشکلات مالی، تهی شده اند.

کاظم شاملو افزود: رسانه ها به لحاظ اقتصادی و توان حرفه ای، ضعیف هستند و لذا جذب بخشهای دیگر شده و از رسانه خارج میشوند.

به گفته وی نگاه به رسانه، تک محصولی شده و فقط به رسانه ملی نگاه می کنند؛ اگر می خواهیم بر افکار عمومی جامعه و خارج از مرزها اثرگذار باشیم باید این دیدگاه را عوض کنیم.

منبع: ايرنا
برچسب ها: رسانه ، توسعه ، نماینده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار