بررسی تابناک گیلان از وضعیت بازار برنج شمال ؛
تابناک گیلان: بی‌تردید مدت‌ها است که نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که ایرانی‌ها خارجی پسند شده‌اند. این نکته را می‌توان از فروش خوب کالاهای بی‌کیفیت چینی در کشور به خوبی فهمید. با اینکه همه مردم بر بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی تاکید دارند اما با این حال باز هم بین برند چینی و برند ایرانی این برند چینی است که برنده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 06 October 2015
وضعیت تولیدات ایرانی هنوز با گذشت دو سال از حیات دولت روحانی بهبودی نیافته و کالاهای ایرانی نه مشتری جهانی دارد و نه حتی به نوعی مشتری خارجی.

تابناک گیلان: بی‌تردید مدت‌ها است که نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که ایرانی‌ها خارجی پسند شده‌اند. این نکته را می‌توان از فروش خوب کالاهای بی‌کیفیت چینی در کشور به خوبی فهمید. با اینکه همه مردم بر بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی تاکید دارند اما با این حال باز هم بین برند چینی و برند ایرانی این برند چینی است که برنده می‌شود.

به گزارش تابناک گیلان، دو سال گذشته بود که وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد و دارایی نیز از این وضعیت خارجی پرستی در کشور گله کردو گفت: صلاح اقتصاد فرهنگ و هنر ضروری است و خرید خارجی نباید افتخار تلقی شود. با این حال برای از بین رفتن این فرهنگ بد هیچ اقدام عملی صورت نگرفته و حتی از تولید کنندگان ایرانی حمایت نشده تا بتوانند کالاهایی در خور رقابت با کالاهای مشابه خارجی ارائه دهند.

با توجه به اينکه کشور ما داراي نعمت‌هاي فراواني است و استعداد لازم براي انجام فعاليت‌هاي مختلف در آن‌ قابل مشاهده است اما اين در حالي است که مشکلات متعددي براي انجام برخي از اين فعاليت‌ها وجود دارد.

ايران داراي قابليت‌هاي فراواني براي کشت برنج است و در بيشتر نقاط اين کشور توانايي کشت برنج‌‌ها با گونه‌هاي کشت متفاوت وجود دارد و توانايي اين را دارد که علاوه بر تامين برنج داخل اين کالا را به ديگر کشورهاي دنيا صادر کند.

‌اقتصاد بيشتر استان‌هاي کشور بر پايه کاشت برنج بوده و مي‌تواند کشورمان را به مرز خودکفايي در توليد برنج نزديک کند و اين در حالي است که بدون برنامه و بدون درنظر گرفتن شرايط توليدکننگان داخل اقدام به واردات بي‌رويه اين کالا کرده‌اند.

‌اين در حالي است که با وجود اعتراض‌ها و مشکلات موجود توسط توليدکنندگان و حتي مصرف‌کنندگان داخلي بايد در مورد واردات برنج به داخل کشور برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي انجام شود و واردات با توجه به نياز داخل بايد انجام شود.

‌همچنين در مورد صادر کردن برنج‌هاي شمالي و لنجان داخل بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود و اين در حالي است که با ضرورت برنامه‌ريزي براي صادرات ارقام کيفي برنج داخل احساس مي‌شود.

در اين زمينه نيز مشکلات و مسايل مختلفي در اين زمينه مورد توجه است.

‌با توجه به انتقادات از روند بي‌رويه واردات برنج در کشور، دولت بايد هرچه سريع‌تر جلوي واردات بي‌رويه برنج را بگيرد.

در همین خصوص غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت اظهار کرد:

از واردات بی رویه برنج جلوگیری شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:واردات برنج باید طبق اصول ومنطق باشد چراکه واردات بی رویه برنج تولیدکنندگان داخلی را دچار آسیب کرده و ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان برنج وارد می سازد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:واردات برنج باید طبق اصول ومنطق باشد چراکه واردات بی رویه برنج تولیدکنندگان داخلی را دچار آسیب کرده و ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان برنج وارد می سازد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اهمیت محصول برنج و چای افزود:این دو محصول راهبردی نقش مهمی در اقتصاد گیلان دارند و وزارت جهادکشاورزی باید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از تولید داخل و تولید کنندگان حمایت ویژه بعمل آید.

نماینده مردم رشت با توجه به افزایش ۱۰۰هزارتنی تولید برنج وکاهش ۴درصدی سطح زیرکشت در سال زراعی جدید افزود:تولید کنندگان داخل باید حمایت شوند و با توجه به آمارها در سال زراعی جدید حداقل ۱۰۰هزارتن افزایش تولید برنج داشته ایم و این درحالی است که چیزی درحدود ۴درصد از سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است و این کاهش ۴درصدی باید زنگ خطری برای مسئولان بخصوص وزارت جهادکشاورزی باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود:میزان تولید برنج در سال جدید چیزی در حدود ۱میلیون و ۸۵۰ هزارتن میباشد و باتوجه کاهش ۴سطح زیر کشت این محصول،درواقع چیزی درحدود ۷۴هزارتن را از دست داده ایم.

دولت محصولات نامرغوب را خرید تضمینی نمی‌کند

هم چنین عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت محصولات نامرغوب را خرید تضمینی نمی کند، گفت: دولت درباره اقلام غیرمرغوب باید نرخ توافقی اعلام کند تا توازن نرخ قیمت در بازار کشاورزی حفظ شود.

مهرداد بائوج‌لاهوتی درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: با تعیین نرخ برخی اقلام نامرغوب درصنعت کشاورزی می‌توانیم از جولان دلالان در این صنعت پردرآمد جلوگیری کنیم. نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راکد کردن خرید و فروش برنج با سواستفاده دلالان به اقتصاد کشاورزی لطمه وارد می کند،ادامه داد: کشاورزان مجبور هستند درهمین راکدی خرید و فروش محصولات خود را بفروش برسانند ؛زیرا کشاورزان باید هزینه‌های تولید را جبران کنند.

وی ادامه داد:زمانی که خرید و فروش محصولات کشاورزی راکد می‌شود، در گام نخست کشاورز ضرر می کند زیرا کشاورز مجبوراست حتی با بهای پایین محصولاتش را به فروش برساند تا برای جبران هزینه‌های تولید مقروض نشود.

بائوج لاهوتی افزود: اگر دولت نرخ توافقی برای دیگر اقلام محصولات کشاورزی نامرغوب تعیین کند،دلالان نمی توانند از قیمت توافقی که دولت درنظرمی گیرند محصولات کشاورزی را پایین ترخریداری کنند. نماینده لنگرود درمجلس، ادامه داد: درمجموع دولت باید از حقوق کشاورزان در زمینه تولید محافظت کند؛زیرا اگر حمایت به نحو کارشناسی شده انجام نشود؛بدیهی است که کشاورزان انگیزه‌های برای کاشت،داشت و برداشت محصولاتشان نخواهند داشت.

عضوکمیسیون عمران مجلس، یادآورشد: کشاورز صف اول تولید در اقتصاد کشاورزی است و بنابراین اگر تولید محصولات کشاورزی برای کشاورز توجیه منطقی نداشته باشد؛بدیهی است که کشاورز رغبتی به کاشت محصول نخواهد داشت ودر نتیجه ما به واردات وابسته می شویم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار