طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات اقلیمی، برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و ساخت وسازهای غیرمجاز، پدیده فرونشت‌ها و بحران کم‌آبی را در مازندران تشدید کرده است
کد خبر: ۱۰۷۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 15 October 2022

به گزارش تابناک مازندران از مهر، تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و مسائل انسان ساخت پدیده فرونشست زمین و بحران کم آبی را طی سال های اخیر در مازندران تشدید کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهناز مقدس: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش فرونشست‌ها و بحران کم‌آبی در مازندران به علت تغییرات اقلیمی و مسائل انسان‌ساخت هستیم که با اصلاح الگوی مصرف و مدیریت پایدار مناسب شاید بتوان گامی در این راستا برداشته شود. 

مشکل کم آبی در مازندران جدی شد  

برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست در مازندران به دغدغه عمومی تبدیل شده و به تکرار شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه و برداشت‌های غیر مجاز از بستر رودخانه‌ها هستیم که از دلایل اصلی فرونشست‌ها و متعاقباً تنش گسل و زلزله‌های اخیر در این استان است.

این در حالی که طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات اقلیمی، برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و ساخت وسازهای غیرمجاز، پدیده فرونشت‌ها و بحران کم‌آبی را در مازندران تشدید کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عدم مدیریت آب در مازندران گفت: وضعیت بارندگی در ایستگاه‌های سینوپتیک مازندران طی دهه اخیر تغییر قابل ملاحظه‌ای نسبت به دهه گذشته نداشته است حال آنکه چالش‌های آبی استان در این دهه، به شدت افزایش یافته است، همچنین برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی و نداشتن توجه به مدیریت مصرف، عواقب جدی و بحران‌های زیادی از جمله فرونشست زمین و درگیری‌های اجتماعی در مازندران را رقم می‌زند 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار