دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه دلایل بالا بودن قیمت گوشت قرمز در استان کرمانشاه نسبت به استان‌های مجاور را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶ 07 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ایرج نوری دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز در استان کرمانشاه نسبت به استان‌های مجاور را کمبود عرضه در این مقطع از سال عنوان کرد و افزود: تا اول آذر قیمت گوشت قرمز در استان هیچ تغییری نکرده بود، اما همه ساله در بازه زمانی 15 آذر تا 15 فروردین با کم شدن عرضه دام و نهایتا کاهش عرضه گوشت قرمز در استان کرمانشاه مواجه هستیم که این کاهش عرضه، قیمت گوشت قرمز را در این ماه‌ها تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود قیمت گوشت قرمز در استان کرمانشاه از استان‌های همجوار گرانتر باشد.

وی با بیان اینکه عمده دام‌های کرمانشاه عشایری است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، عمده دامداری استان جزو دامداری متحرک بوده و استان خیلی دامداری ثابت روستایی و صنعتی ندارد.

دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها 10 درصد دامداری استان کرمانشاه از نوع کوچک روستایی و یا صنعتی بزرگ است افزود: هم‌اکنون 70 درصد عشایر استان کرمانشاه در دهلران، مهران، ایلام و بخشی هم در در مناطق گرمسیر شهرستان‌های قصرشیرین و سرپلذهاب حضور دارند، لذا بخش زیادی از دام های استان کرمانشاه هم اکنون در استان‌های دیگری هستند.

نوری ادامه داد: در استانی مثل کرمانشاه که 90 درصد دامداری آن متحرک و در اختیار عشایر کوچرو است، موجودی دام با قابلیت کشتار با کوچ عشایر به مناطق گرمسیر استانهای مجاور کاهش پیدا کرده و به دنبال کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در این مقطع از سال هستیم.

نوری تاکید کرد: در کرمانشاه در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و بعضا تا 15 تیرماه قیمت گوشت قرمز به دلیل عرضه زیاد دام زنده به کمتر از دیگر استان ها می‌رسد و در این ماه‌ها بخش زیادی از گوشت قرمز استان های مختلف کشور مثل تهران و البرز را استان کرمانشاه تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: استانهای دیگری مثل همدان و آذربایجان عمدتا دامداری ثابت روستایی و یا صنعتی دارند، لذا در همه ایام سال قیمت عرضه گوشت قرمز در این استانها تحت تاثیر موجودی ثابت دام های قابل کشتار در یک حدود است.

وی اشاره ای هم به کم بودن دام سنگین قابل کشتار در استان کرمانشاه داشت و گفت: هم اکنون در استان دام سنگین قابل کشتار نداریم، چون اساسا تعداد واحدهای پرورش دام سنگین استان به دلیل رونق نداشتن پرورش دام سنگین تحت تاثیر شرایط اقلیمی استان نسبت به دام سبک زیاد نیست.

نوری در تشریح دیگر دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در استان، به افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامپروری اشاره داشت و گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت علوفه پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها که تقریبا 15 برابر شده، افزایش قیمت فعلی گوشت قرمز منطقی به نظر می‌رسد، کما اینکه اگر بر مبنای افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت گوشت بالا می رفت، قیمت گوشت قرمز هم اکنون باید خیلی بیشتر از این بود.

نوری اشاره ای هم به کاهش تقاضا برای خرید گوشت قرمز به دلیل نقدینگی پایین مردم داشت و گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز روی مصرف آن تاثیر زیادی گذاشته و میزان خرید گوشت قرمز در سبد خرید خانوارها نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته و اگر این کاهش تقاضا اتفاق نیافتاده بود و مردم استان به اندازه سالهای دهه 80 گوشت قرمز می‌خریدند، هم اکنون قیمت گوشت قرمز در بازار حداقل دو برابر قیمت فعلی بود.

دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه با انتقاد از عدم حضور اتحادیه ها و پیشکسوتان امر دامداری در جلسات برنامه‌ریزی برای دامداران، گفت: مسئولین در غیاب بخش خصوصی تصمیماتی می گیرند که اصلا منافع تولیدکنندگان در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت هم اکنون هیچ حمایتی از تولیدکنندگان دام نمی‌کند، ادامه داد: تا زمانی که تصمیم گیری برای صنعت دامپروری با حضور ذینفعان این بخش نباشد و مسئولان به این نتیجه نرسند که در تصمیم گیری های خود نظر تولیدکنندگان را هم لحاظ کنند، مشکلات صنعت دامپروری تمام شدنی نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید از تولیدکنندگان دام حمایت کند، گفت: هم اکنون هیچ حمایتی از دامداران نمی شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به ممنوعیت صادرات دام زنده در استان کرمانشاه داشت و گفت: این در حالیست که صادرات دام زنده  هم‌اکنون در ایلام و لرستان ممنوع نیست.

وی با بیان اینکه دامی که در کرمانشاه کشتار می‌شود دام صادراتی نیست، گفت: دام‌های صادراتی جدا از دام‌های کشتاری هستند و دام‌های صادراتی به هیچ عنوان برای تامین گوشت قرمز استان کشتار نمی‌شوند.

وی افزود: هم اکنون دام مناطق شرقی استان در حال کشتار برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان هستند که این دام‌ها اصلا صادراتی نیستند.

وی یادآور شد: برخلاف استانی های دیگری مثل اصفهان که دام زنده را در وزن های 50 کیلوگرم به بالا کشتار می‌کنند، در کرمانشاه عموما دام‌های با وزن زیر 30 کیلوگرم که در رنج صادراتی نیست، برای تامین گوشت مورد نیاز استان کشتار می‌شود، لذا صادرات دام زنده تاثیر زیادی بر افزایش قیمت گوشت قرمز ندارد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار استان با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه قیمت گوشت قرمز در کرمانشاه، عنوان کرده بود که با وجود اینکه دامپروری در استان از وضعیت خوبی برخوردار است، اما قیمت گوشت قرمز در استان نسبت به دیگر استانها بالاتر است که هیچ توجیهی ندارد.

محمدی از جهاد کشاورزی و صمت خواسته بود طی ۲ هفته بازار گوشت استان را ساماندهی کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار