کد خبر: ۱۰۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 10 October 2015
انزلی- ایرنا- جبار نوید حالا حدود یک قرن از عمرش گذشته است، او سالها در شهر ساحلی محبوبش انزلی قدم زده و از آدمها، رویدادها و منظره ها تصویر برداشته ، بخشی از خاطرات دو یا چند نسل از مردم این شهر و شماری از گردشگرانی که به انزلی آمده اند بدست او ثبت شده است.

اما این بار خود آقای عکاس موضوع کار عکاسان و خبرنگاران شهر ساحلی انزلی بود .
به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، گروه فرهنگ گیلان و انجمن طرفداران توسعه انزلی بر آن شدند که در دومین آیین سپاس از شهروند شایسته انزلی این چهره آشنا و محبوب شهر انزلی را که همگان از او به نیکی یاد می کنند را گرامی بدارند.
مراسم نکوداشت جبار نوید قدیمی ترین عکاس ورزشی ایران که قریب هفت دهه گذشته در شهر انزلی به ثبت تصاویری از تاریخ و خاطرات مردم مشغول بوده با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر و اهالی رسانه و شهروندان فرهیخته در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی برگزار شد.
جامعه عکاسان نسل نوی انزلی در بیانیه ای که در این آیین توسط سینا اسماعیل نیا از عکاسان جوان انزلی قرائت شد با اشاره به اهمیت هنر عکاسی در ثبت تصاویر جهان در حال دگرگونی های مدام ، پرداختن جدی تر به مبحث آموزش را خواستار شدند.
نسل نوی عکاسان شهر انزلی همچنین با قدردانی و سپاس از حضور 70 ساله جبار نوید به عنوان عکاس در متن جامعه و ثبت تاریخ این شهر ، هنرمندان عرصه عکاسی را به دل کندن از فضاهای مجازی و حضور در جهان واقع به منظور پیشبرد و اعتلای هنر عکاسیِ و همچنین تاثیرگذاری بر جامعه به عنوان یک رسانه موثر فراخواندند.
در ادامه فیلم مستند قاب تنهایی ساخته محمّد شکیبا درباره زندگی جبار نوید برای حاضران به نمایش گذاشته شد.
برگزار کنندگان این آیین همچنین یاد حامد خسروی، فیلمساز نامی و فقید انزلی را که برای شهرش چندین سیمرغ بلورین را به ارمغان آورد در نخستین سالگرد کوچش گرامی داشتند .
فیلم چراغ پشتان از ساخته های خسروی با حضور عزیز طویلی پژوهشگر و مورخ انزلی به نمایش در آمد و لوح یادمانی از سوی ستاد شهروند شایسته انزلی به پدر این هنرمند اهداء شد.
در بخش دیگری از این مراسم سعید وحدتی پور از اعضای انجمن طرفداران توسعه انزلی بیانیه ستاد سپاس از شهروند شایسته انزلی را که به چرایی انتخاب جبار نوید به عنوان دومین شهروند شایسته ، مولفه ها و شرایط انتخاب شهروندان برگزیده پرداخته بود را برای حاضران خواند .
بر اساس این بیانیه افرادی به عنوان شهروند شایسته مدنظر ستاد سپاس از شهروند شایسته انزلی خواهند بود که به صورت پیوسته، مستمر و در بازه زمانی طولانی، جدای از منافع مادی شخصی، منشاء خدمات ارزنده و ویژه ای به شهروندان انزلی شده و همچنین دارای حسن شهرت و از نظر وجدان عمومی قابل احترام و مورد وثوق عموم جامعه باشند.
ستاد برگزاری مراسم گزینه های مورد نظر برای معرفی به عنوان شهروند شایسته انزلی را کسانی اعلام کرد که وابستگی به جریانات انحصار طلب حزبی، سیاسی و اعتقادی نداشته و عموم شهروندان از همه نژادها و قومیت ها، و با همه گرایش ها و ایده های عقیدتی و سیاسی از خدمات ایشان بهره مند شده باشند.
پخش فیلم کوتاهی از جشن تولد 91 سالگی نوید در سال 1392 همراه با اجرای زیبا و تاثیرگذار ترانه آذری توسط هوشنگ اوج بولاغی آذر اوغلو از هنرمندان انزلی ساکن ترکیه بخشی از این برنامه را تشکیل می داد.
در پایان مراسم جبار نوید تصویرگر خاطرات مردم انزلی با حضور بر صحنه نشان صدف بلورین تندیس ویژه شهروند شایسته انزلی را از دستان پدر حامد خسروی دریافت کرد .
همچنین ستاد سپاس از شهروند شایسته انزلی نهال کاج طلایی را به نام جبار نوید دومین شهروند شایسته انزلی در محوطه فضای سبز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دل زمین کاشت با این امید که جنگلی از کاجهای طلایی به نام شهروندان شایسته این شهر در کرانه دریای خزر گسترده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار