مدیر کل استاندارد استان یزد با بیان اینکه طی شش ماهه نخست امسال دو هزار و 620 مورد بازرسی از بازار استان صورت گرفت گفت: 704 مورد از این تعداد مربوط به شهرستان ها و مابقی مربوط به شهر یزد است.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷ 10 October 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدحسین ماجدی روز شنبه به مناسبت هفته استاندارد افزود: در این بازرسی ها محصولاتی که فاقد علامت استاندارد بودند یا استاندارد لازم را نداشتند جمع آوری و یا تذکر لازم به آنها داده شد.

وی اظهار کرد: روغن کنجد، خرما، سوسیس و کالباس، زعفران، نمک و قند شکسته به صورت عمده غیر استاندارد در بازار وجود دارد و باید اقدامات لازم در ارتباط با استاندارد شدن این محصولات انجام شود.
ماجدی با بیان اینکه در سالجاری 350 مورد نمونه برداری از صنایع مختلف استان صورت گرفت گفت: بیش از 30 درصد از این نمونه ها فاقد استاندارد بودند.
مدیر کل استاندار یزد اضافه کرد: بیشترین موارد فاقد استاندارد مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی بود.
ماجدی با اشاره به استفاده غیر مجاز از مواد نگهدارنده در مواد غذایی گفت: در نمونه برداری مشترکی که توسط این اداره کل و معاونت غذا و دارو در سطح شهرستانهای یزد و میبد انجام شد تقربیا 70 درصد آب میوه و نوشیدنی ، سس های گوجه و مواد غذایی دیگر که بصورت قاچاق و از کشورهای عربی وارد می شود مواد افزودنی غیر مجاز و نگهدارنده دارند.
وی در ادامه اضافه کرد: در بررسیهای که توسط این ادارده کل صورت گرفت حدود 60 درصد نانوایی ها استان از آردهای مختلف را برای نان استفاده می کنند، مثلا آرد تافتون را برای سنگک استفاده می کنند که مناسب نیست.
وی اضافه کرد: در این زمینه لازم است ارگانهای ذیربط کنترل بیشتری در این زمینه داشته باشند.
ماجدی گفت: همچنین استفاده از مواد نگهدارنده سفید کننده در آرد و نان نیز روبه افزایش است و اگر در این زمینه تدابیری اندیشیده نشود مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت که جبران ناپذیر است.
ماجدی یاد اور شد: استفاده از محصولات سنتی به جای محصولات صنعتی در حال گسترش است و چون به صورت سنتی صورت می گیرد و کنترل کمتری روی آنها صورت می گیرد، ممکن است در آینده صدمات جبران ناپذیری را روی افراد ایجاد کند.
وی در ادامه افزود: از مجموع 44 واحد cng در استان 36 مورد آن متعلق به شهرداری ها و مابقی به بخش خصوصی است، از این تعداد 22 مورد آنها دارای یکسری فاقد استاندارد هستند.
مدیر کل استاندارد یزد در زمینه شهربازی های استان هم اظهار کرد: شهربازی های بافق و ابرکوه دارای یکسری مشکلات فاقد استاندارد هستند در دیگر شهرستانهای در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.
ماجدی عمده مشکلات در صنایع ساختمانی را واحدهای تولیدی شن و ماسه، بتن آماده و تیرچه و بلوک اعلام کرد و افزود: دانش فنی در زمینه تولید این سه محصول در استان ما خیلی پایین است.
وی گفت: به همین علت دوره آموزشی در شهریورماه برای ارتقای سطح دانش تولید کنندگان شن و ماسه توسط این اداره کل برگزار شد.
ماجدی از تشکیل سازمان مردم نهاد یاوران استاندارد در استان خبر داد و گفت: در نظر داریم از طریف این سازمان مشکلات مرتبط با عدم رعایت استاندارد را رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر علامت استاندارد کالاها باید کد 10 رقمی استاندارد هم باشند گفت: اگر کد رهگیری را به سامانه 10001517 ارسال کنید، در کمتر از یک دقیقه استاندارد بودن یا نبودن کالا اطلاع داده می شود.
ماجدی از برگزاری همایش ملی استاندارد با رویکرد استاندارها ، ضوابط و مقرارت در 22 مهرماه در این استان خبر داد و تصریح کرد: استاندارد و حقوق شهروندی، استاندارد ، سلامت و بهداشت و گردشگری با رویکرد استاندارد سازی از محورهای این همایش است.
وی تبادل دستاوردهای پژوهشی و اجرایی در حوزه استاندارد و رفع چالش ها و موانع پیش روی تدوین قوانین و مقررات از اهداف برپایی این همایش عنوان کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار