طرح پزشک خانواده در کشور به صورت پایلوت در 2 استان مازندران و فارس اجرایی شده و در مازندران با انگیزه و پیگیری و تعهد مسئولان وقت دانشگاه تا به امروز دنبال شد و قرار است در سال آینده با رفع نواقص موجود به سایر استان های کشور گسترش یابد
کد خبر: ۱۰۹۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 02 March 2023

به گزارش تابناک مازندران ، همایش کشوری پزشکی خانواده با عنوان «پزشکی خانواده راهکاری عادلانه، گسترده و اثربخش در ارتقای سلامت جامعه» امروز و فردا دهم و یازدهم اسفند با حضور دکتر حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت در حال برگزاری است.

دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش اظهار کرد: این همایش که از اهمیت فراوانی برخوردار است، برای نخستین بار در کشور در مازندران برگزار می شود.

وی با ارائه آماری اظهار کرد: ۱۰۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد ۸۳ مقاله تایید شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ۵۲ مقاله به صورت پوستر و ۳۱ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهند شد و ۳ مقاله برتر از هرکدام نیز در نهایت انتخاب می شوند.

غلامی با بیان اینکه این همایش بر 3 محور پزشکی خانواده و ارتقای سلامت، پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات، پزشکی خانواده و اجتماعی سازی سلامت خواهد بود که هر محور شامل بخش هایی مجزاست، گفت: محور پزشکی خانواده و ارتقای سلامت شامل بخش های آموزش سلامت، مادران باردار، سفیران سلامت، و کودک سالم است. محور پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات، نیز شامل بخش های کنترل دیابت، کنترل فشار خون، غربالگری سرطان ها، و سلامت روان است و محور پزشک خانواده و اجتماعی سازی سلامت شامل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، نقش رسانه در سلامت، سواد سلامت، اصول اساسی اخلاق حرفه‌ای در خدمات پزشکی خانواده، و ایده های فناورانه در حوزه های پزشکی خانواده می شود.

وی با اشاره به آغاز طرح پزشک خانواده در سال ۹۱ بیان کرد: طرح پزشک خانواده در کشور به صورت پایلوت در 2 استان مازندران و فارس اجرایی شده و در مازندران با انگیزه و پیگیری و تعهد مسئولان وقت دانشگاه تا به امروز دنبال شد و قرار است در سال آینده با رفع نواقص موجود به سایر استان های کشور گسترش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تغییر رویکرد پزشکان عمومی از درمان‌نگری به سلامت محوری، افزایش دسترسی مردم به خدمات پزشکان خانواده و مراقبین سلامت، ثبت نام بیش از 95% افراد واجد شرایط در برنامه، ارائه خدمات به افراد در گروه‌های مختلف سنی و جنسی، تکمیل پرونده سلامت الکترونیک برای همه افراد، ارائه خدمات بر اساس سیاست‌ها و بسته‌های خدمت وزارت بهداشت، برگزاری سمینارها و همایش‌های پزشکان خانواده شهری در استان، راه‌اندازی واکسیناسیون کووید 19 در پایگاه‌های مجری پزشک خانواده شهری، مشارکت پزشکان خانواده در توانمندسازی مردم، شروع گام‌های اصلاحی نظام سلامت و استقرار نظام ارجاع، تقویت زیر ساخت‌ها و حرکت به سمت پروژه‌های سلامت دولت الکترونیک، افزایش رضایت بیمه‌شدگان از خدمات ارائه شده، و افزایش شناسایی بیماران مزمن در طی مراقبتهای صورت گرفته و... را مهمترین دستاوردهای برنامه پزشک خانواده استان مازندران عنوان کرد.

غلامی در پایان از حمایت های وزارت بهداشت تشکر کرد

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار