روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکلاتی را برای مردم استان رقم زده و سبب شده حجاج کرمانشاهی همانند سال گذشته برای اعزام به حج تمتع مجدد راهی فرودگاه استان تهران شوند.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 24 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر گروه استان‌ها- یحیی بیابادی: استان کرمانشاه هفدهمین استان کرمانشاه از نظر وسعت به شمار می‌رود که ۱.۵ درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و با استان‌های ایلام، لرستان، کردستان، همدان همسایه است و دارای ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و به عنوان یکی از استان‌های مهم در غرب کشور دارای یک فرودگاه بین‌المللی با نام شهید اشرفی اصفهانی (ره) است.

فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه هاب و مرکز فرودگاه‌های غرب کشور علاوه بر جابجایی مسافران کرمانشاهی نقش بسزایی در جابجایی مسافران استان‌های مجاور و حتی اتباع خارجی به ویژه مسافران عراقی دارد.

اما طی سال‌های گذشته باند فرودگاه کرمانشاه نیازمند بهسازی و توسعه بود که به دلایل مختلف از جمله عدم تخصیص اعتبارات و کوتاهی مسئولان امر از سال ۹۶ ناتمام باقی مانده و هم اکنون امکان نشست و برخاست انواع هواپیماهای پهن پیکر با مشکل مواجه شده و تعداد پروازهای این فرودگاه نیز کاهش داشته است.

اکنون پس از گذشت نیم قرن از عمر فرودگاهی که می‌تواند محل ترانزیت مسافران از قطب تجاری و گردشگری غرب کشور به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای خارجی باشد و شاه‌راه ورود گردشگران محسوب شود و نقش بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد به فرودگاهی نیمه فعال تبدیل شده که ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در آن فراهم نیست.

سال گذشته همزمان با آغاز اعزام حجاج کرمانشاهی به سرزمین وحی به دلیل آماده نبودن باند فرودگاه کرمانشاه و زیرساخت‌های لازم حجاج کرمانشاهی مجبور به اعزام به استان تهران برای استفاده از فرودگاه امام خمینی (ره) شده که مشکلاتی را برای آنها رقم زد و البته با انتقاد مسئولان وقت به ویژه استاندار کرمانشاه رو به رو شد.

اما طی ۲ سال گذشته با ایجاد تغییرات مدیریتی در استان کرمانشاه انتظار می‌رفت که عملیات بهسازی و توسعه باند فرودگاه کرمانشاه با سرعت بیشتری انجام شود که با گذشت بیش از ۲ سال به دلیل سرعت کند پروژه، عدم اختصاص اعتبار، تغییر پیمانکار این مهم تاکنون محقق نشده است.

یکی از مطالبات و خواسته‌های مردم کرمانشاه داشتن فرودگاهی در شأن استانی که روزی استان پنجم کشور لقب داشته، می‌باشد که بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان و موضوع توسعه گردشگری در استان کرمانشاه به وجود فرودگاه مناسب با تمام امکانات وابسته است.

حجاج کرمانشاه دوباره از تهران به سرزمین وحی اعزام می‌شوند

سعید کریمی خو مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه اظهار کرد: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته تعداد ۹۹۰ نفر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

وی افزود: این تعداد زائر در قالب هفت کاروان شامل سه کاروان اهل تشیع و چهار کاروان اهل تسنن به حج تمتع امسال اعزام خواهند شد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: اعزام حجاج به سرزمین وحی از سوم خرداد ماه آغاز و تا دوازدهم این ماه ادامه دارد و از آنجایی که دو کاروان استان مدینه قبل و پنج کاروان مدینه بعد هستند، هنوز زمان دقیق اعزام آن‌ها مشخص نشده است.

کریمی خو بیان کرد: اعزام حجاج فقط از طریق هواپیماهای پهن پیکر انجام می‌شود و در حال حاضر زیرساخت نشست اینگونه هواپیماها در فرودگاه کرمانشاه وجود ندارد، بنابراین اعزام‌ها را از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران انجام خواهیم داد.

وی خاطر نشان کرد: مراحل معاینات پزشکی حجاج نیز توسط هلال احمر استان کرمانشاه نیز در حال انجام است.

کوتاهی مسئولان در دولت پیشین هزینه بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه را افزایش داد

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان دولت پیشین برای رفع مشکلات این فرودگاه اقدامی انجام ندادند اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی آن در سه سال پیش به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

رشیدی عنوان کرد: اما با این حال به دلیل خطرات موجود در اثر فرسودگی آن، به زودی عملیات بازسازی باند اصلی فرودگاه آغاز خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال گذشته اعزام حجاج کرمانشاهی به سرزمین وحی از طریق فرودگاه تهران صورت گرفت و امسال نیز با توجه به کندی اجرای این پروژه به نظر نمی‌رسد این مهم از استان کرمانشاه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در دیدار با دکتر یزدانی معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی، دکتر سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دکتر محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور مقرر شد باند اصلی فرودگاه کرمانشاه بعد از ۲۵ سال به شکل کاملاً استاندارد بهسازی و نوسازی شود.

رشیدی گفت: در این جلسه کوتاه شدن زمان بهسازی و بازسازی باند شماره یک فرودگاه کرمانشاه از یکسال به شش ماه تصویب و همچنین مقرر شد در راستای رفاه حال مردم و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری، تعداد پروازهای کرمانشاه-تهران و بالعکس به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

کرمانشاه نیازمند فرودگاهی مناسب است

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در جلسه شورای برنامه‌ریزی با بیان اینکه توسعه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری استان کرمانشاه نیازمند زیر ساخت است، تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با تصویب چند طرح و اعتبارات مورد نیاز در توسعه زیرساخت‌های گردشگری چند گام رو به جلو برداشته شد.

صحرایی خاطر نشان کرد: مجموعه فرودگاه استان کرمانشاه به دلیل تأخیر و تعویق در سال‌های گذشته امروز با بازسازی بخشی از این فرودگاه مواجه هستیم و همچنین با ورود به مناقصات و تجدید در گرفتن مناقصه مربوطه از فروردین ماه سال پیش رو وارد فاز بازسازی فرودگاه خواهیم شد.

وی با اشاره به توافقات هفته گذشته در خصوص افزایش تعداد پروازهای استان کرمانشاه، گفت: در پی توافقات صورت گرفته برای افزایش پروازهای استان کرمانشاه انجام پروازهای خارجی به سلیمانیه، نجف و بغداد با محدودیت زمانی طلوع تا غروب در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار کرمانشاه به لزوم ایجاد و آمادگی زیرساخت‌های فرودگاه برای توسعه گردشگری و جشنواره‌های بزرگ در این حوزه تاکید و بیان کرد: زمینه‌های حمل و نقل هوایی و زمینی مسئله مهمی است که در توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد که به همین منظور علاوه بر رسیدگی به پروازهای استان کرمانشاه اعتبار مناسبی برای فعال راه آهن کرمانشاه به خسروی به طول ۴۰۰ کیلومتر مصوب شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار