دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد با اشاره به آغاز جشنواره تئاتر ملی مرصاد، گفت: ۱۰۰ اثر نمایشی به سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد ارسال شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 17 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر سعید نوروزی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد که در یادمان شهدای مرصاد برگزار شد، اظهار کرد: مرصاد تبلور عشق، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی مردمان سرزمین پهلوان خیز و دلیر مردان و شیر زنان ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود و مردم سرافراز و شهادت طلب اسلام آبادغرب در کنار رزمندگان اسلام درخشان‌ترین لحظات تاریخ هشت سال دفاع مقدس را در نقطه پایانی جنگ تحمیلی با عملیات غرور آفرین مرصاد به نام خود رقم زدند.

وی افزود: سالروز پنجم مرداد ماه و روز ملی کرمانشاه روزی فراموش نشدنی و بزرگ در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که توجه ویژه به آن در همه ابعاد و به خصوص در بعد فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره و همایش‌های مرتبط می‌تواند اقدامی شایسته در جهت حفظ و پاسداشت این ارزش‌های فراموش نشدنی باشد.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: جشنواره تئاتر مرصاد در گستره ملی فرصتی مغتنم و ارزشمند برای پاسداشت رشادت و ایثارگری‌های ملت بزرگ ایران به ویژه مردم خطۀ غرب کشور و کرمانشاهیان با زبان هنر و نمایش است که اکنون در گام سیزدهم آن نیازمند برگزاری هر چه با شکوه تر از قبل است.

نوروزی بیان کرد: نهال جشنواره تئاتر مرصاد در سال ۱۳۸۶ به همت هنرمندان تئاتر و مسئولین وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه کاشته شد و سه دروه اول در قامت استانی دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و نهم به صورت منطقه‌ای استان‌های غرب کشور و دوره‌های هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم نیز در گستره ملی برگزار شد.

وی گفت: بخش ثابت جشنواره ملی تئاتر مرصاد از اولین تا آخرین دوره برگزار شده آن به جز یک دوره بنابر خواست هنرمندان و ضرورت مسابقه تئاتر صحنه‌ای بوده است و تنها در دوره هشتم جشنواره که امکان برگزاری این بخش نبود جشنواره برای اولین بار تنها با یک بخش مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار شد و از دوره دهم جشنواره با توجه به رصد میدانی و نگاه مردمی کردن جشنواره بخش مسابقه تئاتر خیابانی نیز به آن اضافه شد و در دوره دوازدهم برگزاری جشنواره با توجه به کمبود متون نمایشی دست اول و عدم پژوهش لازم در تولید نمایشنامه‌های مرتبط با عملیات مرصاد بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و همچنین به منظور افزایش میزان مشارکت گروه‌های نمایشی شهرستان‌های استان کرمانشاه بخش مسابقه نمایشنامه خوانی (به صورت استانی) به سایر بخش‌های جشنواره افزوده شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد مطرح کرد: سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ با اعلام فراخوان به جریان افتاد و در التهابات جامعه حدود ۱۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره وصول شد که شامل ۲۱ نمایشنامه، ۲۶ نمایش خیابانی و ۴۶ نمایش صحنه‌ای بود.

وی مطرح کرد: در نهایت در بخش مسابقه‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی به ترتیب هشت و ۶ اثر با ارزیابی آقایان رضا گشتاسب، آرش ساربان و هاشم پور محمدی به مرحله نهایی راه یافتند و با داوری آقایان محمد رضا زندی، اصغر گروسی و یوسف میرزایی سه نمایشنامه برتر نیز انتخاب شدند و در مرحله نهایی نیز ۱۴ اثر نمایشی با داوری دکتر اصغر خلیلی، خانم لیلی عاج و جناب آقای محمد کاظم تبار به مدت سه شبانه روز به رقابت خواهند پرداخت.

نوروزی عنوان کرد: شهرستان اسلام آبادغرب از ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ میزبان ۱۲۰ هنرمند از ۱۲ شهر و ۹ استان می‌باشد که ۴۰ اجرای صحنه‌ای و خیابانی در اسلام آبادغرب، حمیل و روستا میر عزیزی شیان برگزار می‌شود.

وی گفت: جریان تئاتر مرصاد که حاصل خرد جمعی و مشارکت حداکثری هنرمندان میزبان و مهمان و دست اندرکاران برگزارکننده خود بوده، هست و خواهد بود به شدت و سرعت نیازمند حمایت اداره کل هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است این جشنواره در تلاش برای بین المللی شدن بخصوص با مشارکت برخی کشورهای همسایه که قربانی ترور و تروریسم هستند است بی شک فلسفه وجودی این رویداد هنری بازنمایی جنایات سازمان مجاهدین خلق یا منافقین کور دل بخصوص در عملیات غرور آفرین مرصاد و پاسداشت رزمندگان اسلام در مقابل آنان است.

نوروزی ادامه داد: جشنواره مرصاد با توجه به وجود و فعالیت ضد نظام جمهوری اسلامی ایران و بازماندگان این گروهک خائن به وطن، و ایرانیان در خارج از کشور تاکنون می‌توان آن را بروز و زنده‌ترین جشنواره هنری و نمایشی کشور قلمداد کرد جشنواره‌ای که ماهیت محتوایی آن هر ساله بر اساس خرابکاری‌ها و جنایات جدید منافقین در حال تغییر و تحول است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار