پنجمین و آخرین نشست کمیته مشترک طرح ظرفیت سازی برای کاهش خطر زلزله و مدیریت بحران در تهران با هدف بررسی نتایج فنی سامانه هشدار سریع برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 13 October 2015
در این نشست که با حضور  نمایندگان سازمان همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) و کارشناسان سازمان های تخصصی برگزار شد، مهندس فاطمه صالح  معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به این که موضوع مدیریت بحران، یک موضوع مشارکتی است گفت: تمامی مراحل اقدامات انجام گرفته در حوزه مدیریت بحران باید با هماهنگی پیش برود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه هشدار سریع در تهران افزود: این طرح به صورت پایلوت انجام شده و نتایج آن به کارشناسان ارائه می شود. برای این که بتوانیم طرح را گسترش دهیم با توجه به نیاز شهر و مسئولیت سازمان های مختلف در زمینه بهره برداری از آن تصمیم گیری خواهد شد.

در ادامه مهندس رحیم نوروزی گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در این طرح ارائه داد و ضمن بررسی نتایج گزارش های فنی به ارزیابی اولیه آن پرداخت و گفت: سامانه هشدار سریع با هدف کاهش خطرپذیری شهر تهران ایجاد شده و برای اجرای کامل آن نیازمند ارتقای زیر ساخت ها و همکاری دیگر مراکز علمی  هستیم.

در این جلسه همچنین ایچیرو کوبایاشی مشاور ارشد تیم کارشناسان جایکا به بررسی نتایج کلی این طرح پرداخت و سوکیو ایمامورا کارشناس جایکا نیز نتایج خروجی شماره 3 طرح در زمینه ایجاد یک سامانه پایلوت هشدار سریع زلزله و تهیه یک برنامه کار برای توسعه بیشتر این سامانه را ارائه داد.

نخستین سامانه هشدار سریع زلزله در تهران با نصب چهار دستــــگاه شتاب نگار و یک دستگاه تقویت‌کننده امواج روی گسل مشا در ارتفاعات امامزاده هاشم(ع) نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با توسعه این شبکه و ایجاد زیرساخت های لازم و بهره برداری سازمان ها و نهادها از اطلاعات لرزه ای این سامانه، می توان لحظاتی قبل از وقوع زلزله به صورت خودکار برخی شریان های حیاتی و فعالیت های شهری را برای جلوگیری از آسیب بیشتر و بروز حوادث ثانویه قطع و حتی از طریق صدا و سیما و مخابرات به مردم اطلاع رسانی کرد.

منبع: پورتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار