ثابت شده که این بطری‌های آب قابل استفاده مجدد آنقدرها هم بهداشتی نیستند و در اندازه‌گیری‌های میکروسکوپی محققان این مرکز معلوم شده که معادل ۴۰ هزار برابر بیشتر از صندلی‌ توالت باکتری دارند.
کد خبر: ۱۱۱۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ 01 July 2023
تحقیقات نشان داده قمقمه‌های آب معادل ۴۰ هزار برابر بیشتر از صندلی‌های توالت باکتری دارند. 
 
امروزه بطری‌های کوچک قابل حمل آب نوشیدنی یا قمقمه‌های جیبی به بخشی از زندگی روزمره میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل شده است و معمولاً مردم به سلامت این بطری‌ها اطمینان کافی دارند، ولی احتمالاً از خطری که در کمین آنهاست بی اطلاع هستند.
 
محققان می‌گویند تجمع باکتری‌ها در این بطری‌هایی که هر روز در دست یا کیف افراد حمل می‌شود، آنقدر زیاد است که با باکتری‌ها تجمع پیدا کرده در سرویس‌های بهداشتی و توالت مقایسه می‌کنند.
 
طبق تحقیقات مرکز سلامت آب شناسی در لندن (waterfilterguru.com) ثابت شده که این بطری‌های قابل استفاده مجدد آنقدرها هم بهداشتی نیستند و در اندازه‌گیری‌های میکروسکوپی محققان این مرکز معلوم شده که معادل ۴۰ هزار برابر بیشتر از صندلی‌های توالت باکتری دارند.
 
راه‌حل اطمینان از بهداشت قمقه‌های آب
 
دکتر دونالد گرانت محقق ارشد مرکز مذکور می‌گوید: یک تصور غلط رایج در مورد تمیزی بطری آب قابل استفاده مجدد این است که از آنجایی که شما معمولاً آن را با آب پر می‌کنید و فقط با دهان خود تماس می‌گیرد، نیازی به تمیز کردن آن نیست.
 
دکتر سهیل حسین، پزشک عمومی و عضو این مرکز می‌گوید: هر چیزی که قابل استفاده مجدد باشد می‌تواند مستعد تجمع خاک، گرد و غبار یا زباله و در نتیجه باکتری‌ها باشد.
 
او می‌گوید: در بطری‌ها یک سری شکاف‌ها و دندانه‌هایی وجود دارد که از دسترس خارج هستند و باکتری‌ها با هر بار نوشیدن آب در این مکان‌ها جمع می‌شوند و برای سلامت بسیار خطرناک هستند.
 
آب داغ و مایع شوینده برای از بین بردن باکتری‌های جمع شده روی درب بطری‌ها یا احتمالاً در بین شکاف‌های آن کافی است. داخل بطری هم باید با مخلوط صابون و آب داغ شسته شود.
 
اگر برای چند روز از بطری استفاده نمی‌کنید، دکتر گرانت پیشنهاد می‌کند مدتی آن را در محلولی از سرکه و آب قرار دهید./ح
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار