سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان از افزایش درخواست بانوان برای صدور "گواهی تجرد" به منظور خروج از کشور در این خطه در سال‌های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 02 July 2023

مجتبی یکتامنش اظهار کرد: گواهی تجرد اثبات مجرد بودن افرادی است که در زوجیت هیچ کسی نباشند؛ این گواهی به ندرت برای افراد داخل کشور صادر می‌شود و بیشتر برای افرادی است که قصد خروج از کشور دارند و تمامی اطلاعات آخرین وضعیت تاهل شخص در آن درج می‌شود.

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان تصریح کرد: افرادی که در خارج از کشور قصد ازدواج بر اساس قوانین آن کشور را دارند و یا برای زندگی یا اشتغال به کار نیاز به این گواهی دارند با مراجعه به ادارات ثبت احوال ، درخواست این گواهی را ارائه می کنند.

وی گفت: اصلی‌ترین مرکز صدور گواهی تجرد در کشور، ادارات ثبت احوال و برای افراد مقیم خارج کشور کنسولگری‌ها و مجموعه‌های مربوط به امور هویتی ایرانیان است که یا باید به صورت حضوری و یا با ثبت در سایت سازمان ثبت احوال کشور آن را تقاضا کنند.

یکتامنش بیان داشت: ۳۱۰ گواهی تجرد سال گذشته در استان صادرشد و این رقم در کشور حدود پنج هزار فقره است که بیش از ۸۰ درصد مربوط به بانوانی است که قصد ازدواج در کشوری دیگر و یا عزیمت به خارج را دارند.

وی بیان داشت:ثبت احوال طبق وظیفه ذاتی خود باید پاسخگوی ارباب‌رجوع و درخواستشان باشد اما مساله صدور روزافزون این درخواست که بیشتر مربوط به بانوان جوان در سن باروری و بخشی از نخبگان و افراد تحصیل کرده‌ است، جای نگرانی دارد زیرا تهدیدی برای کاهش نرخ باروری و جمعیت است.

سرپرست اداره کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: این افراد بدون پشتوانه حقوقی از کشور خارج می‌شوند و به نظر می‌رسد دستگاه و یا سازمانی متولی رصد وضعیت آنها و موفقیت در انجام خواسته و پس از آن وضعیت فرزند آوری و ثبت هویت آنها نیست.

وی در پایان اضافه کرد: دولت و مجلس باید قوانین و سازوکاری را بابت مجوزهای گواهی تجرد برای متقاضیان تعریف کند که برخی از این افراد دچار فریب و حیله سایت‌های همسر یابی جعلی خارج از کشور و همچنین کلاه‌برداری مالی و سواستفاده‌های دیگر قرار نگیرند.

وی گفت : این موضوع اگر به عنوان یک طرح پژوهشی از طریق دانشگاه‌های مرتبط با علوم اجتماعی و حقوقی و دانشگاهای علوم پزشکی و حتی قوه قضاییه مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد؛ احتمال دارد نتایج قابل توجهی از آن استخراج شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار